یزدفردا :در لابلای خبرها تلاشی است از همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا که  مهمترین وخواندنی ترین  اخبار سرویس های مختلف خبری جراید،سایت ها و خبرگزاریهای ایران و جهان  را به صورت آن لاین انتخاب و تحت عنوان "درلابلای اخبار" بازنشر می دهند،امید می رود بتوانیم کوتاهترین راه  برای اطلاع از مهمترین اخبار روز استان ،ایران و جهان را در یزدفردا  برای  مخاطبان فردایی  ایجاد نماییم .

یزدفردا :علی آبادی:تیرماه 90 مراسمی به یاد آذریزدی پدر ادبیات کودک ایران در خانه فرهنگ گلها در تهران برگزار شد که اگر خبرنگاران و عکاسان را نمی شمردید تعداد شرکت کنندگان 10نفر هم نمی شدو اگر مسئولین یزدی را هم کسر می کردم به تعداد انگشتان یک دست می رسیدیم و همه ماندیم که یاد ،ارزش و مقام استاد مهدی آذر یزدی که خیلی ها  ایشان را منجی جوانان و مذهبیون ایران در زمان طاغوت معرفی نمودند و کسی که همه از دوست گرفته تا دشمن بر بزرگی او صححه گذاشته و او را افتخاری تکرار نشدنی برای ایران دانستند و برای مراسم بزرگداشتش در پایتخت ایران ده نفر هم زحمت حضور را به خود ندادند

به هر تقدیر گزارش تصویری عکاس اعزامی یزدفردا از مراسم را منتشر نمودیم (گزارش تصویری :به یاد آذر(یزدی) در فرهنگ یرای گلها - تهران(2)، یاد آذر در سالگرد آذر یزدی در خانه فرهنگ گلها -تهران(1) )و امروز در لابلای اخبار منتشره شاهد تکرار چنین برنامه ای برای سهراب سپهری در تهران بودیم که داغ ما را دوباره تازه کرد که آیا براستی شهرستانی ها اگر لقمان هم شوند باز از نظر پایتخت نشینان شهرستانی به حساب می آیند و تا چه زمانی ما شاهد تحقیر بزرگانمان در پایتخت ایران عزیز باید باشیم و چرا متولیان  اجازه اینگونه برخورد های غیر فرهنگی را می دهند و تمام داشته هایمان را اینگونه تحقیر و نابود می کندد .

در خبر های مربوط به گنگره سهراب به نشست برگزار کنندگان با وزیر ارشاد برمی خوریم وبه قول دبیر اجرایی کنگره ادارات و نهادهای زیادی لوگوی خود را زیر پوستر گنگره ثبت نموده و قطعا در بودجه های خود مبالغی هم در حمایت از برگزاری هزینه خواهند نمود و اگر تنها از هر نهادی که مهر حمایت خود را در زیر پوستر ها درج نموده اند تنها یک نماینده حضور می یافت این سالن برای افراد شرکت کننده دیگر جایی نداشت !
امید واریم متولیان فرهنگی کشور با برنامه ریزی صحیح و اعتماد به شهرستانی ها اجازه دهند تا بزرگان شهرستانی در همان زادگاه هایشان که این بزرگان را پرورش داده اند مورد تقدیر قرار گیرند و البته حمایت مالی هم بفرمایند و اینگونه نباشد که برنامه هایی که در شهرستان ها برگزار می شود مورد بی مهری بودجه نویسان فرهنگی قرار گیرد و در تهران هم اینگونه چوب حراج بر اعتبار بزرگانمان بزنند و بیشتر به گزارش و آمارنامه ها تکیه نمایند تا واقعیاتی که دیدنش اشک هر علاقمند آذر و سهرابی را در خواهد آورد .

و متاسفانه اگر به تک تک کارهای فرهنگی با دقت نگاه شود  آفت و ویروس آمارگرایی و گزارش محوری رادر تمامی امور خواهید دید از بودجه هایی که صرف مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم می شود و یک ریالش نصیب هیچ فعال واقعی در این فضا نمی شود و عده ای هم با راه اندازی سایت های متحدالمدیر و  زنجیره ای تنها برای بالابردن آمار تعداد سایت های بدون مخاطب تحت مدیریت خود تلاش می کنند و عده ای دیگر نیز تنها با بالابردن تعداد گنگره ها و همایش هایی که اکثرا بدون مخاطب هستند و جذب بودجه های فرهنگی سعی در ارائه آمار کارهایی که در جهت فرهنگ سازی نموده اند، دارند و در مقابل فعالان واقعی عرصه های مختلف فرهنگی همه با اتکا به هزینه های شخصی باید در این عرصه جان بکنند و دوستانی دیگر هم با دادن آمار و ارقامی از بالارفتن کمی  فعالیت ها فرهنگی داد سخن برانند .

امید واریم همه با اعتقاد کامل به داشته های ارزشمند معنوی خود در جهت معرفی توانمندی های فرهنگی ایران زمین تلاش نماییم و فردای ایران زمین را با جوانان اهل فرهنگ و ادبش ثبت نماییم .

کنگره «صدای پای آب»/حسینی وزیر ارشاد : سهراب سپهری مثل ما کارمند نبود

وزیر ارشاد در دیدار برگزارکنندگان کنگره «صدای پای آب» گفت: آدم‌هایی مثل سهراب در چارچوب‌ها نمی‌گنجند. آن‌ها مثل ما کارمند نیستند و تمکین نمی‌کنند. چون روح ناآرامی دارند و در تقسیم‌بندی‌ها جا نمی‌گیرند.

مهر، دیدار برگزارکنندگان سومین کنگره بین‌المللی صدای پای آب که به مناسبت هشتاد و چهارمین سال تولد سهراب سپهری برگزار خواهد شد، با سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 2 آبان در دفتر وزیر ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این برنامه دست‌اندرکاران این کنگره به بیان نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند و در ادامه حسینی گفت: طی سه سال گذشته توانستیم در برنامه‌های مختلفی از بزرگان، مفاخر و مشاهیر کشور تجلیل کنیم، چه افرادی که در قید حیات نبودند و چه بزرگانی که معاصر ما هستند. این توفیق را هم داشتیم که به شهرهای دورافتاده کشور برویم تا از برخی چهره‌ها و مفاخر کشورمان تجلیل به عمل بیاوریم. تجلیل و تقدیر از چهره‌های کشور، باعث غرور نسل جوان ما می‌شود و موجب می‌شود تا احساس نکنند ما نیازمند دیگران هستیم چون فرهنگ ما، فرهنگی اصیل و غنی است.

 

وی افزود: زنده‌یاد سپهری هم که از شاعران عصر معاصر ما بود و تعبیری که داشت این بود که کاشان زادگاهش شهر نقاشان شاعر و شاعران نقاش است. سرروده‌های سپهری باصفا، صمیمی و ساده هستند. اشاره شد که شاعران زیادی را در کشورمان داشته و داریم ولی این‌گونه نیست که شعر همه آن‌ها توسط مردم زمزمه شود. سپهری از شاعران پرطرفدار در میان نسل جوان کشور بود. او از طبیعت الهام می‌گرفت. هنرمند هم مانند خداوند، خالق است.

 

وزیر ارشاد در ادامه گفت: کسی که با طبیعت مانوس باشد، درس‌های زیادی از آن خواهد گرفت. همه خوبی‌ها در طبیعت هست و سهراب هم از همان دوران کودکی‌اش در باغی بزرگ زندگی می‌کرد و از همان زمان بود که الهام‌گیری از طبیعت را آغاز کرد و همان‌طور هم که مشخص است، روح لطیفی داشت. برخی خواسته‌اند این اتهام را به سپهری وارد کنند که به دلیل سفر به هند و ژاپن تحت تاثیر فرهنگ این دو کشور قرار گرفته است در حالی که با قبول این حرف باید بگوییم سهراب به آمریکا هم سفر کرده و سال‌ها در آن‌جا بوده، بنابراین باید تحت تاثیر فرهنگ آن کشور هم بوده باشد. اصل شخصیت انسان در کودکی و نوجوانی‌اش شکل می‌گیرد البته عوامل محیطی هم موثر است اما نه تا آن حد که شخصیت فرد را به کلی تغییر دهد.

 

 

 

حسینی گفت: در هر صورت سپهری در خانواده‌ای اهل ادب، علم، فضل و هنر پرورش پیدا کرد. در نقلی مورخ‌الدوله نویسنده ناصح‌التواریخ در سلسله خاندان سپهری جا دارد. مادر سهراب هم طبع شعری داشته است. بنابراین مشخص می‌شود که این فرصت برای او ایجاد شده که وارد دنیای هنر و شعر شود. البته سهراب روحیه ناآرامی هم داشته است. در خاطراتش هم می‌گوید که در کلاس اول، در کلاس درس مرتب نقاشی می‌کشیده و استاد او را با ترکه انار تنبیه می‌کرده است. سپهری حتی خط زیبایی هم داشته است. همه این‌ها ودیعه‌های الهی هستند. اگر به اندازه هیچ هم از زندگی سپهری ندانیم، اشعار و نقاشی‌هایش برای آشنایی با روح لطیفش کافی است. عشق و علاقه سهراب به بزرگان ادب این سرزمین هم یکی از نکات بارز وجود اوست.

 

وزیر ارشاد در بخش پایانی سخنانش گفت: امیدوارم درخواستی داده شود تا بنیاد حفظ آثار و نشر اندیشه‌های سهراب سپهری به عنوان یک موسسه فرهنگی و هنری ثبت شود و امکانی فراهم شود تا برای سپهری و دیگر بزرگان کاشان مقبره و یادبود درخور ساخته شود.

 

حسینی در پایان گفت: آدم‌هایی مثل سهراب در چارچوب‌ها نمی گنجند. آن‌ها مثل ما کارمند نیستند و تمکین نمی‌کنند. چون روح ناآرامی دارند و در تقسیم‌بندی‌ها جا نمی‌گیرند. با توجه به تاکیدی که رهبر انقلاب بر اهمیت اشعار سپهری و برگزاری کنگره یادبود برای او دارند، امیدواریم شاهد توفیق این کنگره باشیم.

برنامه‌های کنگره صدای پای آب/دوستان پرتغالی سهراب سپهری به ایران آمدند

دوستان پرتغالی سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر کشورمان برای حضور در کنگره بزرگداشت وی با عنوان «صدای پای آب» به ایران آمدند.

مهر، سومین کنگره بین‌المللی «صدای پای آب» یادواره سهراب سپهری و به مناسبت هشتاد و چهارمین سالگرد تولد این شاعر و نقاش معاصر کشورمان، تا دقایقی دیگر در تهران آغاز به کار خواهد کرد.

این کنگره را موسسه حفظ آثار و نشر افکار سهراب سپهری و با حمایت کمیسیون ملی یونسکو و نیز وزارت ارشاد برگزار می‌کند.

 

کنگره بین‌المللی «صدای پای آب» در چهار بخش برگزار می‌شود که برنامه‌های آن از 9 صبح امروز شنبه 6 آبان در تالار فارابی دانشگاه هنر در تهران آغاز می‌شود و تا ساعت 18 ادامه خواهد یافت.

 

در بخش سخنرانی مسئولان، قرار است سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغازگر مراسم افتتاحیه باشد.

 

 

 

محمدرضا فیروزآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، محمدعلی زم، رئیس اسبق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و فردوس حاجیان از دیگر سخنرانان بخش اول این کنگره هستند.

 

همچنین قرار است احمد اسفندیاری نقاش نامدار و مشفق کاشانی شاعر پیشکسوت که هر دو از دوستان نزدیک سهراب سپهری هم بوده‌اند، در این کنگره سخنرانی کنند.

 

سخنرانی جمعی از استادان دانشگاه از جمله فاطمه راکعی، مهدی قراچه‌داغی، محمد ابراهیم جعفری و عباس مشهدی زاده و همچنین ارائه مقالات تخصصی در حوزه شعر و نقاشی سهراب سپهری، از دیگر بخش‌های این برنامه است.

 

همچنین قرار است در برنامه امروز حداقل از 3 تن از دوستان سهراب سپهری که وی در مقطعی از زندگی خود با آنها مراودات هنری داشته است، تقدیر شود.

 

متن و حاشیه یک برنامه/برگزاری کنگره بین‌المللی سهراب سپهری با حضور کمتر از 10 نفر!


سومین کنگره «صدای پای آب» یادواره سهراب سپهری امروز در حالی برگزار شد که تعداد حاضران در این کنگره «بین‌المللی» از شمار انگشتان دو دست هم فراتر نرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین کنگره «صدای پای آب» یادواره سهراب سپهری صبح امروز شنبه 6 آبان در دانشگاه هنر و با حدود یک ساعت تاخیر آغاز شد، اما این تاخیر طولانی‌مدت هم نتوانست تعداد حاضران در این کنگره به اصطلاح «بین‌المللی» را از شمار انگشتان دو دست فراتر ببرد.

نصرت میلانی‌صدر، دبیر اجرایی این کنگره در سخنانی در این باره گفت: از بلایای فرهنگی ما هم این است که برنامه‌ریزی‌ها برای برنامه‌های فرهنگی ما تغییر می‌کند.

وی افزود: قرار بود کنگره صدای پای آب 27 مهر برگزار شود، اما به دلیل اینکه وزیر ارشاد برای حضور در آن ابراز تمایل کرد و خواست که زمان آن به وقت دیگری موکول شود، ما برنامه‌ریزی‌هایمان را تغییر دادیم و همه هزینه‌هایی که شده بود، همه از نو انجام شد و کنگره افتاد به 6 آبان یعنی امروز.

دبیر اجرایی کنگره «صدای پای آب» اضافه کرد: امروز هم که روز کاری است و دانشگاه‌ها دایر است و همه سر کلاس هستند، امیدوارم حداقل روح سهراب سپهری از این برنامه راضی و خشنود باشد!

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که به گفته مسئولان این کنگره، علیرغم تمکین آنان به درخواست وزیر ارشاد برای تغییر زمان کنگره، سیدمحمد حسینی امروز در این برنامه حضور نیافت.

حتی علی قلی امیراحمدی مشاور وزیر ارشاد که حدود ساعت 9:15 امروز در تالار فارابی دانشگاه هنر حضور یافته بود، آنقدر در این برنامه نماند که پیام وزیر ارشاد را قرائت کند و در نهایت حتی پیام وزیر ارشاد هم برای کنگره‌ای که او برای حضور در آن ابراز تمایل کرده بود، قرائت نشد.

 

میلانی صدر در ادامه صحبت‌هایش به تعداد زیاد نهادهایی که نامشان به عنوان حامی کنگره «صدای پای آب» در پوستر آن آمده است، اشاره و تاکید کرد: این کنگره با هزینه شخصی برگزار می‌شود و اگر اسامی اسپانسرهای زیادی را روی پوستر آن می‌بینید، اینها حامیان معنوی هستند و کمک خاصی به ما نشده است.

وی گفت: حتی قابل تصور هم نیست که بگویم ما با دست خالی این کنگره را برگزار کردیم.

دبیر اجرایی کنگره «صدای پای آب» همچنین با اشاره به وعده تبدیل موسسه حفظ آثار و نشر افکار سهراب سپهری به یاد سهراب سپهری که از سوی وزیر ارشاد اعلام شده است، افزود: امیدواریم این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم آثار پراکنده سهراب سپهری را جمع‌آوری کنیم.

میلانی صدر همچنین از سوء برداشت یکی از خبرگزاری‌ها از سخنان وی در جلسه‌ای که هفته قبل با وزیر ارشاد برگزار شده، سخن گفت و تاکید کرد: از قول من گفته شده بود که ما بعد از برگزاری دو کنگره سهراب سپهری پول زیادی به دست آورده‌ایم که این به هیچ وجه صحیح نیست.

وی اضافه کرد: البته حرکت‌های فرهنگی نیاز به پول هم دارد، اما تلاش اصلی ما این است که راه سهراب سپهری بیشتر شناخته شود و از سوی دیگر کوشش کنیم که مثل برخی دیگر از شخصیت‌های ما به تاراج و سرقت نرود چون برخی‌ها به بهانه اینکه اندیشه سهراب سپهری آبشخور تفکر و عرفان‌های شرقی بوده است، قصد این کار را دارند.

دبیر اجرایی کنگره «صدای پای آب» در پایان با اشاره به غیبت بسیاری از استادان مدعو این کنگره گفت: ما برای همه دوستان دعوتنامه فرستادیم، ولی همانطور که گفتم به دلیل تغییر زمان و اینکه امروز شنبه اول هفته است و بسیاری از استادان سر کلاس هستند، از حضور آنها محروم مانده‌ایم.

میلانی صدر همچنین از تقدیر از زنده‌یاد فاطمه سیحون نقاش معاصر، چند تن از دوستان پرتغالی سهراب سپهری و 6 تن از کسانی که بهترین مقالات را به کنگره صدای پای آب ارسال کرده‌اند، در پایان این برنامه یک روزه خبر داد.

در ادامه نیز نظام‌الدین نوری، دبیر علمی و محمدصادق ملبوبی نکاتی را درباره شعر و شخصیت سهراب سپهری ارائه کردند.











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا