استاندار یزد بعدازظهر دوشنبه 27 دی ماه در دیدار با سفیر کرواسی گفت: خواهرخواندگی یزد با یکی از شهرهای کرواسی کمک بسیاری به تقویت مبادلۀ فرهنگی خواهد کرد و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های یکدیگر به نفع دو دولت و مردم دو کشور استفاده کنیم.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، سفیر کرواسی در جمهوری اسلامی ایران با استاندار یزد و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعۀ منابع استانداری در دفتر استاندار دیدار و دربارۀ روابط فرهنگی و اقتصادی میان یزد و کرواسی گفت‌وگو کردند.
استاندار یزد در این دیدار بیان کرد: دو کشور ایران و کرواسی ریشۀ فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارند و با توجه به ریشۀ مشترکی که ملاحظه می‌شود، به نظر می‌رسد توسعۀ روابط دو کشور مناسب است.
«سیدمحمد میرمحمدی» ادامه داد: با توجه به نوشته‌های تاریخی احساس‌مان این است که کرواسی و ایران هم‌پیشینه هستند و امیدواریم این احساس مشترک موجب همراهی و همدلی بیشتر شود و زمینه‌های هم‌افزایی بیشتری به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه روابط ایران و کرواسی سابقۀ طولانی دارد، گفت: ایران همیشه به این روابط خود افتخار کرده و تاکنون نیز روابط اقتصادی نسبتأ خوبی با کرواسی داشته است.
میرمحمدی ابراز خرسندی کرد: در دولت تدبیر و امید روابط گرمی را بین دو کشور شاهد هستیم، شواهد حاکی از این است که مسئولان دو کشور ارادۀ عالی و قوی برای توسعۀ روابط دارند و این در حالی است که مناسبات اقتصادی باید در این رابطه ها تقویت شود.
عالی ترین مقام اجرائی استان به صادرات ماشین‌آلات از کرواسی و واردات خشکبار و میوه از ایران به کرواسی اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد سوابق کاری دو کشور ایجاب می‌کند در زمینه‌های مختلف روابط خود را افزایش دهیم.
وی بیان کرد: استان یزد در زمینۀ گردشگری ظرفیت‌های خوبی دارد و یکی از مقاصد گردشگران به‌شمار می‌آید، در این چند سال نیز شاهد روند رشد گردشگر خارجی در استان بوده‌ایم و به‌نظر می‌رسد گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که روابط استان یزد و کرواسی را تشدید کند.
میرمحمدی گفت: استان یزد دومین استان معدنی کشور است و ظرفیت صنعتی آن نیز قابل توجه و یکی از استان‌های برتر صنعتی ایران محسوب می‌شود.
استاندار یزد ادامه داد: سیاست اتخاذی استان گسترش صنایع های‌تک و بهره‌وری علمی از معادن استان است و یزد و کرواسی می‌توانند در زمینۀ صنعت و معدن همکاری و سرمایه‌گذاری داشته باشند.


استان یزد بهشت انرژی خورشیدی


عالی ترین مقام اجرائی استان گفت: یزد به‌عنوان بهشت انرژی خورشیدی به حساب می‌آید زیرا این استان بیش از 330 روز در سال را آفتاب دارد.
میرمحمدی افزود: در دو سال اخیر که محور توسعۀ استان انرژی خورشیدی قرار گرفته است 54 متقاضی برای تولید انرژی مراجعه کرده‌اند که امور 12 متقاضی انجام شده و سایرین نیز در حال انجام است.
استاندار یزد دربارۀ توسعۀ مراکز علمی بیان کرد: استان ظرفیت خوبی در توسعۀ علم و فنآوری، آی‌تی‌سی و آی‌تی دارد و یکی از مهمترین اولویت‌ها را تلاش برای شکوفایی استعداد جوانان قرار داده است.
وی در خصوص صنایع دستی استان گفت: صنایع دستی یزد به‌ویژه فرش دستی متنوع است و از نظر صنعت نساجی نیز جزو استان‌های برتر کشور می باشد و خوشبختانه با توجه به توسعۀ این صنعت به نظر می‌رسد زمینۀ مناسبی برای تعامل یزد و کرواسی است.
میرمحمدی افزود: یزد در زمینۀ بهداشت و درمان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و پزشکان حاذق، علاقه‌مند و دلسوز و نیز امکانات و تجهیزات پزشکی مناسب باعث شده است بیماران بسیاری از دیگر استان‌ها برای معالجه به یزد بیایند که امیدواریم زمینۀ همکاری مشترک در این حوزه نیز بین یزد و کرواسی تقویت شود.
استاندار یزد گفت: پیشنهاد خواهرخواندگی یزد با یکی از شهرهای کرواسی کمک بسیاری به مبادلۀ فرهنگی خواهد کرد که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های یکدیگر به نفع مردم خود استفاده کنیم.
عالی ترین مقام اجرائی استان ادامه داد: معتقدیم خواهرخواندگی باید روابط لازم را در دو شهر خواهرخوانده ایجاد کند و امیدواریم اگر یکی از شهرهای کرواسی با یزد خواهرخوانده شد این روابط زنده و متقابل باشد و پیوند محکمی میان دولت و مردم در استان یزد و شهرِ خواهرخوانده‌اش ایجاد کند.
میرمحمدی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سفیران پیام‌رسان میان دو ملّت هستند و امیدواریم در انتقال پیام استان یزد و ایفای نقشی که بر عهده دارند موفق باشند.


پیگیری خواهرخواندگی یزد و شهری در مجارستان


سفیر کرواسی در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سفر وی به یزد از طریق انجمن دوستی ایران و کرواسی شکل گرفته است، بیان کرد: از سال گذشته گفت‌وگوهایی در خصوص نقل و انتقال توریست میان ایران و کرواسی انجام شده است و ما نیز معتقدیم یزد این پتانسیل را دارد که به مبادلۀ گردشگری بپردازد.
«استریبور کیکرتس» با توجه به پیشنهاد استاندار یزد مبنی بر خواهرخواندگی یکی از شهرهای مجارستان با یزد به دلیل مشابهت‌های فرهنگی، گفت: خواهرخواندگی یزد و شهری در کرواسی را پیگیری می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد که این پیشنهاد مهم انجام شود.
کیکرتس ادامه داد: در نظر است امکان ارتباط رئیس اتاق بازرگانی یزد و کرواسی برای شرکت در گردهمایی در کرواسی فرآهم شود که این اقدام باعث می‌شود دوستان تجّار و بازرگانان دو کشور به‌طور مستقیم به تبادل‌نظر بپردازند.
سفیر کرواسی با اشاره به هم‌اندیشی‌هایی که با مراکز دانشگاهی یزد انجام داده است، بیان کرد: نشست با رؤسای دانشگاه یزد و نمایندۀ دانشگاه آزاد اسلامی یزد باب همکاری در زمینۀ دانش و تحصیلات را گشوده است.
گفتنی است نشست با نمایندگان صنف گردشگری استان یزد، دیدار با رئیس دانشگاه یزد، جلسه با مسئولان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و اتاق بازرگانی یزد، دیدار با شهردار یزد و نیز بازدید از نمایشگاه سراسری و تخصصی فرش دستباف استان از برنامه‌های سفر سفیر کرواسی به استان یزد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا