تعداد 17 عنوان از تخلفات رانندگي را به عنوان تخلفات حادثه ساز نام نهاده اند كه اين تخلفات منجر به ايراد جرح، فوت و خسارت هاي مالي شده و در جامعه ما به عنوان تهديد و حتي در بعضي اوقات آسيب جدي عليه نظم و امنيت اجتماعي تلقي مي شوند.
مقدمه :
براساس آمار سازمان بهداشت جهاني سالانه 5/6 ميليون نفر از مرگ و مير غيرطبيعي و غيرعمد است كه حدود 63 درصد آن مربوط به تصادفات جاده اي مي باشد، ايران با داشتن رتبه يكصدم جمعيت جهان، يك چهلم تصادفات دنيا را داراست. (فصلنامه راهور سال هشتم شماره 14 تابستان 90)
متأسفانه هرساله تعداد زيادي از مردم عزيز كشورمان در تصادفات، سوانح رانندگي حادثه ساز جان خود را از دست مي دهند كه هزينه هاي آن براي كشور ما بسيار زياد و در بعضي اوقات جبران ناپذير است. از بين رفتن تعداد زيادي از مردم در حوادث رانندگي، اعم از افراد عادي و يا فرهيختگان و نخبگان در رده هاي سني 35 سال كه مهم ترين سنين بهره دهي فرد براي جامعه است، ضايعاتي به راستي جبران ناپذير بوده و خسارتهاي ناشي از اين تلفات از ديدگاه جامعه شناسي قابل محاسبه نيست.
خسارتهاي گسترده جاني، مالي، رواني و خانوادگي ناشي از تصادفات رانندگي حادثه ساز، مسئولان جامعه را بر آن داشته كه به پيشنهاد وزارت كشور و تأييد هئيت وزيران در تاريخ 1/10/1387، مولفه ها و مصاديق تصادفات رانندگي حادثه ساز را شناسايي كرده و براي آن ضمانت اجرايي خاصي را تصويب كنند.
تعداد 17 عنوان از تخلفات رانندگي عنوان تخلفات حادثه ساز گرفتند كه منجر به ايراد جرح، فوت و خسارت هاي مالي با توجه به آمارهاي موجود همواره در جامعه ما بعنوان تهديد و حتي در بعضي اوقات آسيب جدي عليه نظم و امنيت اجتماعي تلقي شده است.
بنابراين عدم رعايت قوانين و مقررات مي تواند به عنوان آسيب اجتماعي جدي و حتي تهديد تلقي شود و موجبات اتلاف نيروي انساني و سرمايه هاي اجتماعي  ومادي هر جامعه اي شود و قانون گذار نيز با توجه به مصلحت جامعه در زمانها و مكانهاي متفاوت، عكس العمل هاي مختلفي را از خود نشان داده است.
مؤلفه و مصادق تخلفات رانندگي حادثه ساز
با بررسي و تجزيه و تحليل داده هاي آماري مشخص شد كه تعدادي از تخلفات راهنمايي و رانندگي، علت و انگيزه اصلي بيشترين تصادفات منجر به فوت، جرح و خسارت آسيبهاي اجتماعي در سطح جامعه است و به همين منظور قانونگذار، اين عوامل مؤلفه ها را برجسته كرده و براي آنها ضمانت اجراهاي خاص تعيين كرده است.
هئيت وزيران در جلسه مورخ 29 دي 1387بنابر پيشنهاد شماره 61/6/1/31465 مورخ اول دي 1387 وزرات كشور و به استناد تبصره ماده 5 قانون اصلاح بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسيله نقليه زميني در مقابل شخص ثالث، مصوب 1387جدول مصاديق و عناوين تخلفات رانندگي حادثه ساز ( روزنامه رسمي 1387 :ص 2) را به شرح زير تصويب و ابلاغ كردند.
تخلفات رانندگي حادثه ساز :
-انجام هرگونه حركات نمايشي مانند دور زدن در جا، حركت بر روي يك چرخ يا هرگونه حركات اكروباتي-دور زدن در محل ممنوع- عبور وسايل نقليه از پياده روها- نقص سيستم روشنايي وسايل نقليه به هنگام رانندگي شب -عبور از محل ممنوع (ورود ممنوع ) -سبقت غير مجاز- تجاوز از سرعت مجاز- عبور از چراغ قرمز راهنمايي -عدم رعايت حق تقدم- عبور حركت به شكل مارپيچ در راهها -تجاوز يا انحراف به سمت چپ معابر
- عدم رعايت فاصله مناسب با وسيله نقليه و يا عدم توجه به جلو گردش به چپ يا به راست در محل ممنوع
- روشن نكردن چراغ در هنگام شب و در مواقع لزوم رانندگي با وسيله نقليه داراي عيب و نقص فني مؤثر (چراغ، لاستيك، فرمان، ترمز، برف پاك كن و زنجير چرخ)
-عدم رعايت شرايط مندرج در گواهينامه (از قبيل استفاده از سمعك، عينك يا تجهيزات خاص) مصرف مواد روانگردان و مشروبات الكلي
نكات آموزشي و ايمني در كاهش تخلفات حادثه ساز و كاهش تصادفات
- تخلفات رانندگي يا به تعبير ديگر عامل انساني مهمترين علت تصادفات است.
- هر تخلف يا اخلال در رانندگي باعث تصادف و بي نظمي در عبور و مرور مي شود.
- سرعت بيش ازحد مهمترين و شايعترين عامل تصادفات، مرگ و مير در حوادث ترافيكي است
-سرعت غيرمجاز، حركات مارپيچ و سبقت غيرمجاز را به همراه دارد كه نتيجه تمام اين اعمال واقعه تلخ تصادف مي باشد.
- استفاده از قرص هاي خواب آور هنگام رانندگي باعث كاهش ديد و تأخير در عكس العمل راننده مي شود.
- حركات مارپيچ و لايي كشي جان رانندگان و ديگران به خطر مي اندازد.
- در صورت ارتكاب تخلفات حادثه ساز علاوه بر توقيف وسيله نقليه و ضبط گواهي نامه، بعنوان اخلال در نظم عمومي به مراجع قضايي خواهند شد.
-چنانچه بر اثر سرعت غيرمجاز راننده مرتكب تصادف منجر به جرح و فوت شود مشمول تشديد مجازات خواهند شد.
- چنانچه راننده بر اثر عبور از محل ممنوع مرتكب تصادف منجر به جرح و فوت شود مشمول تشديد مجازات خواهند شد.
-هنگام گردش به راست و چپ از فاصله يكصدمتري با چراغ راهنما علامت دهيد و در كنار خط محوري وسط قرار گيريد و هنگاميكه به مركز تقاطع رسيديد بايستيد و پس از رعايت حق تقدم وسايل نقليه اي كه مستقيم حركت مي كند گردش كنيد.
-عدم رعايت حق تقدم دومين علت وقوع تصادفات و معضلات ترافيكي است.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا