مریم احمدی

یزدفردا"دکتر مریم احمدی"پارکها فضای سبز طراحی شده ای که شامل کاربری های مختلف بوده که برای استفاده عمومی احداث می شود که بیشتر از نظر پژوهش، آموزش، تفرج وحفظ سلامت محیط و مردم استفاده می شود.

پارکها اصولا به دودسته کلی تقسیم می شوند:

1-پارک طبیعت محور

2-پارکهایی با محوریت اوقات فراغت که پارکهای طبیعت محور برای حفظ اکوسیستم طبیعی تحت مدیریت در می آید وپارکهای دسته دوم بیشتر شامل پارکهای موضوع محور می باشد که شامل مجموعه ای از مسیرهای تفریحی خاص، کارکردها وعناصر موضوعی ومفهومی وجذابیت های سرگرم کننده ای که با هدف گردهم آوردن مردم و توجه آنها به موضوع خاص یا بازنمایی یک مفهوم درکنار هم چیده شده اند که این پارکها شامل فضاهای ورزشی، فرهنگی، هنری، تفریحی و... می باشد.

در بیشتر پارکهای دنیا با اتخاذ تدابیر زیر سعی درارتقای کاربری فضای سبز وپارک می شود.

1-ساخت مکان های آموزشی

2-ساخت مکانهای خاص مثل خدمات پزشکی و مشاوره

3-ایجاد محیط هایی برای مسابقات و بازی های بومی ومحلی4- تأسیس موزه ها، تأسیس باغ وحش و...

شهریزد دارای 165پارک می باشد که 10پارک آن شامل پارک غدیر،هفتم تیر، آزادگان و پارک بزرگ شهر، پارک بزرگ آزادشهر، پارک کوهستان، پارک شادی، باغ ملی و باغ طوبی بزرگ هستند، بقیه به صورت پارک های درون محله ای می باشندکه صرفاً فضای سبز دارند و این پارک ها درراستای فرهنگ سازی، آموزش وموضوعاتی دیگر هدفمند نشده اند و پیشنهاد می شود شهر یزد که یک شهر مذهبی، فرهنگی وتاریخی می باشد پارکهای موضوعی مثل پارک قرآنی، پارک الفبا، پارک مفاخر، پارک گیاهان دارویی، پارک دفاع مقدس، پارک گفتگو و... مورد نیاز است که امیدواریم شهرداری یزد و شورای اسلامی شهریزد نگاهی ویژه برای احداث این پارک ها داشته باشند تا شاهد بر شهری زیبا، شاداب و با فرهنگ بالا باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا