// ضرورت هوشیاری شهروندان به تماس‌های مشكوك

یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :رئیس پلیس فتا گلستان گفت: شهروند گرگانی كه با اطمینان به تماس یك كلاهبردار پای دستگاه عابربانك رفته بود، قربانی كلاهبرداری 90 میلیون ریالی شد.

 


به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا :سرهنگ حبیب‌الله رجبلی گفت: روزهای گذشته فردی با مراجعه به پلیس فتا گلستان از وقوع یك كلاهبرداری تلفنی خبر داد و با طرح شكایت، خواستار رسیدگی به این موضوع شد.
وی ادامه داد: فرد كلاهبردار در تماس با مالباخته اعلام كرد كه در قرعه‌كشی ارتباطات سیار، برنده جایزه نقدی چهار میلیون تومانی شده‌اید و به روش‌های مختلف وی را پای دستگاه عابربانك كشاند و با استفاده از جملات اغوا كننده قربانی را متقاعد به استفاده از چندین كارت عابر بانك برای واریز مبلغ برنده شده در قرعه‌كشی می‌كند.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گلستان خاطرنشان كرد: یكی از شگردها و تاكیدهای كلاهبردار برای متقاعد كردن قربانی از استفاده چندین كارت عابر بانك، این بوده كه در صورت استفاده از این روش، وی در قرعه‌كشی‌های بعدی نیز شركت داده می‌شود كه در نهایت مالباخته مورد كلاهبرداری 90 میلیون ریالی قرار گرفت.
سرهنگ رجبلی تاكید كرد: مجرمین فضای سایبر با سوء استفاده از عدم آگاهی شهروندان با ارسال پیامک و یا تماس تلفنی در قرعه کشی یا مسابقه‌های گوناگون سعی در اغفال شهروندان بر می‌آیند.
وی متذكر شد: كلاهبرداران با اعلام تبریک به مناسبت‌های گوناگون مثل اعیاد و ایام خاص و از طرفی با اعلام برنده شدن شهروند با عناوین چون برنده خوش شانس وغیره با استفاده از الفاظ فریبنده اغفال نموده وجهت ارسال جایزه به درب منزل از وی درخواست واریز مبلغی به عنوان هزینه پست می نمایند که با واریز مبلغ مذکور به شماره شماره حساب اعلامی از سوی مجرمین ارتباط تلفنی بعد از آن قطع و به هیچ  وجه جوابگوی تلفن شما نمی شوند.
رئیس پلیس فتا انتظامی استان توصیه هایی در این خصوص به  شهروندان توصیه كرد: به هیچ وجه به تماس‌های مشکوک و یا پیامک‌هایی که در این قالب دریافت می‌کنند اعتماد نکرده و جوابگوی آنها نباشند.
وی تاكید كرد: بهترین حالت این است که تماس مشکوک قطع و پیامک  دریافتی حذف شود چون تجربه ثابت کرده که همواره اینگونه تماس ها و پیام‌ها کلاهبرداری می باشد.
سرهنگ رجبلی اضافه كرد: دقت داشته باشید هرگاه قرار باشد مبلغی در قالب جایزه به شما تقدیم شود، نیازی به اعلام اطلاعات بانکی مانند شماره حساب و یا حضور شما پای عابر بانک نمی باشد و فقط کافی است شماره 16 رقمی یا 19 رقمی روی کارت بانکی شما اعلام شود.
وی گفت: برای دریافت جایزه کالا نباید هیچگونه وجهی توسط شهروند پرداخت شود و برای اطمینان بیشتر از صحت یا عدم صحت خبر در اینگونه موارد؛ شهروندان از طریق سایت شرکت مذکور استعلام نمایند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا