مدرس حوزه و دانشگاه، سیدرضا صالحی امیری را گزینه ای مناسب برای سکانداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: وی از جنس فرهنگ است.
 
حجت الاسلام محمدرضا نورالهیان روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: حدود 40 سال از عمر نظام جمهوری اسلامی می گذرد و در کابینه همه دولت ها شاهد اهمیت و جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده ایم، بنابراین این وزارتخانه قابل مقایسه با سایر وزارتخانه ها نیست.
 
وی با بیان اینکه ایران تمدنی گسترده و چند هزار ساله دارد، از موسیقی، رمان، فیلم، تئاتر، مطبوعات وخوشنویسی به عنوان مظاهر فرهنگی یاد کرد که همه زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد هستند تا جاییکه برای مدیریت برخی از آنها یک اداره کل تشکیل شده است.
 
این صحیفه پژوه ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز تا زمان تصدی علی جنتی، افراد زیادی را به خود دیده که از دانش لازم برخوردار بوده اند.

** جنتی شخصیتی فرهنگی است
نورالهیان از علی جنتی به عنوان یک شخصیت فرهنگی یاد کرد که در زمان تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ارتقای جایگاه فرهنگ کشور، گام های سخت و سنگینی را در مسیری دشواری برداشته است
وی مشکلات و سختی های مسوولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را فراتر از آن دانست که دلیل استعفای علی جنتی، اجرای کنسرت در قم عنوان شود.
 
استاد حوزه و دانشگاه گفت: صالحی امیری شخصیتی فرهنگی و تاثیرگذار است که بیش از پنج دهه در انقلاب حضور داشته، زندان و تبعید را تجربه کرده و سختی های فراوان را در این مسیر متحمل شده است.
 
وی با اشاره به سوابق صالحی امیری در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشگاه و سازمان اسناد و کتابخانه ملی و فعالیت های علمی و پژوهشی اظهار کرد: وی بخوبی می تواند نبض فرهنگی جامعه را در دست گیرد.
 
نورالهیان همچنین به خدمات صالحی امیری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان مکانی بسیار مهم و جولانگاه واقعی رشد و پیشرفت و بالندگی اشاره و اضافه کرد: تاسیس اندیشگاه فرهنگی و موزه میراث مکتوب و مستند، از جمله این خدمات است که پای فرهیختگان را به کتابخانه ملی باز کرد.
 
وی همچنین برگزاری همایش های بین المللی، نشست ها و مراسم فرهنگی در محل کتابخانه ملی را که در دوران تصدی صالحی امیری برگزار شد، عاملی برای تقویت ارتباطات بین المللی دانست که باعث تقویت دیپلماسی فرهنگی شده است.
 
این عاشورا پژوه با بیان اینکه بر اساس قانون، دستگاه ها و نهادها موظف به انتقال اسناد اصلی خود به سازمان اسناد پس از مدتی معین هستند، گفت: در دوره صالحی امیری این کار تقویت شد، بگونه ای که میلیون ها اسناد طی این مدت به این سازمان منتقل شده است.
 
برپایی نمایشگاه چین زیبا، ثبت مشترک آثار فرهنگی، همکاری با آرشیوهای ملی کشورهای دیگر از جمله هند با هدف انتقال نسخ خطی و تاریخی به کشور و راه اندازی غرفه کره جنوبی در یکی از تالارهای کتابخانه ملی از دیگر خدماتی است که نور الهیان به آنها اشاره و از آنها به عنوان مصداقی از دیپلماسی فرهنگی یاد کرد.
 
وی نمره صالحی امیری در مدیریت کتابخانه ملی را قابل قبول دانست و افزود: به عنوان فردی که 33 سال وی را می شناسم، صالحی امیری را انسانی آرام و فرهنگی یافتم که فرهنگ ایران را مانند جان خود دوست دارد تا جاییکه برای آن از خود گذشتگی هم نشان داده است.

مشاور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ابراز امیدواری کرد در صورت رای اعتماد مجلس به صالحی امیری برای پست وزارت، رییس جمهوری و همه اعضای کابینه با او همکاری های لازم را داشته باشند تا بتواند ایده های خود را بهتر محقق کند. 
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا