سرافراز سکوتش را درباره بازرس ویژه صداوسیما شکست:

  پرینت
شناسه خبر : 118334 | تاریخ انتشار : 21 Esfand 1394 - 21:38 | 81268 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :


محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما گفت که شهرزاد میرقلی خان بازرس ویژه صداو سیما به توصیه یک نهاد امنیتی از کشور خارج شده است. او از این اقدام انتقاد کرده و گفته است: «چنین برخوردی با ایشان غیرمنطقی بود.»
رویداد24- محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما گفت که شهرزاد میرقلی خان بازرس ویژه صداو سیما به توصیه یک نهاد امنیتی از کشور خارج شده است. او از این اقدام انتقاد کرده و گفته است: «چنین برخوردی با ایشان غیرمنطقی بود.»

شهرزاد میرقلی‌خان، بارزس ویژه محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما سه هفته پیش از کشور خارج شده و برنگشته است.

رسانه ها چهارشنبه هفتم بهمن از خروج شهرزاد میرقلی خان از ایران به قصد مسقط، پایتخت عمان، خبر داند.

شایعات فراوانی پیرامون این موضوع منتشر شد. اما در روزهای گذشته سازمان صدا و سیما نسبت به این شایعات سکوت کرد.

امروز محمد سرافراز رییس سازمان صداو سیما در گفت و گویی با روزنامه جام جم توضیحاتی درباره خروج میرقلی خان از کشور بیان کرد.

توضیحات سرافراز به این شرح است:

 خانم میرقلی‌خان که سابقه پنج سال زندان در آمریکا، به علت قصد خرید دوربین دید در شب را داشت، به توصیه نهادهای امنیتی و سابقه کار رسانه‌ای همکاری خود را با شبکه پرس‌تی‌وی آغاز کرد. برخورد دستگاه قضایی آمریکا باوی ناعادلانه بود و پیگیری حقوقی صدور چنین حکمی از سوی دادگاه‌های آمریکا ضرورت داشت.
 وی پنج سال محکومیت زندان را در حالی گذراندکه در جلسه خرید دوربین تنها به‌عنوان مترجم حضور داشت، اما به دلیل برخورد ناعادلانه دستگاه قضایی آمریکا آسیب‌های زیادی دید که به درخواست ما و با هدف افشای ماهیت ضدانسانی رفتار و کردار آمریکا، تمام اتفاقات رخ داده را در قالب کتابی به زبان انگلیسی تشریح کرد. این کتاب به صورت زندگینامه ایشان است اما بخش عمده‌ای از آن به رفتار دولت آمریکا در زندان‌های این کشور اختصاص دارد. وی در سه سالی که با رسانه ملی همکاری داشت، اجرای امور محوله را با دقت، سرعت و امانتد‌اری به سرانجام می‌رساند.
 عوامل یک دستگاه امنیتی با فراخواندن وی و بیان این‌که چرا کتاب چاپ کرده یا چرا با رسانه‌ها مصاحبه کرده است، از خانم میرقلی‌خان خواستند کشور را ترک کند. چنین برخوردی با ایشان غیرمنطقی بود چون کتاب نوشته شده سند محکومیت آمریکاست، وی به توصیه‌ ما کتاب نوشت چون بسیاری از زندانیان در آمریکا جرات نگارش آنچه را برآنها گذشته است، ندارند لذا این آقایان بایستی توضیح دهند چرا با ایشان چنین برخوردی داشته‌اند. ابتدا اتهام مضحک جاسوسی زدند و بعد که مدرک نداشتند، حرف خود را پس گرفتند.

اتهامات و برچسب‌هایی که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مورد وی مطرح شده مانند جاسوسی، اختلاس، نفوذی و داشتن روابط نامشروع ناشی از بداخلاقی است، دیگر اتهامی نبود که به ایشان نچسبانده باشند چنین برخورد و برجسته‌سازی آن در سطح برخی رسانه‌ها نشان می‌دهد طراحان عملیات روانی علیه رسانه ملی پروژه ویژه‌ای را در دست اقدام دارند این در حالی است که با گذشت یک ماه از موضوع و حتی برخوردهای غیرقانونی نظیر به سرقت بردن لپ‌تاپ و عکس‌های شخصی ایشان و عدم ارائه پاسخ قانع‌کننده و حتی ندادن یک برگ توضیح از سوی نهادهای ذی‌ربط لازم دانستم توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنم.
شهرزاد میرقلی خان در سال ۲۰۰۷ در هنگام خرید دوربینی برای دولت ایران در آمریکا دستگیر شد و در سال ۲۰۱۲ پس از آزادی به ایران بازگشت و به مدیریت روابط عمومی و بین‌الملل پرس تی‌وی منصوب شد.

او پس از انتصاب محمد سرافراز به عنوان ریاست سازمان صدا وسیما به عنوان بازرس ویژه او در سازمان منصوب شد.


جهت اطلاع مخاطبان فردایی بهتر است با شهرزاد میرقلی آشنا شویم"

شهرزاد میرقلی خان (زاده ۱۳۵۶) شهروند ایرانی است که به اتهام دست داشتن در صدور غیرقانونی تجهیزات نظامی از جمله ۳۰۰۰ دوربین دید در شب در سال ۲۰۰۷ بازداشت شد.[۲] او در ۷ اوت ۲۰۱۲ از زندانی در ایالات متحدهٔ آمریکا آزاد شد.(توضیح 1)
میرقلی خان پس از بازگشت به ایران به عنوان مدیر روابط بین‌الملل پرس تی وی منصوب شد. پس از انتصاب محمد سرافراز به‌عنوان رئیس سازمان صدا و سیما، وی، میرقلی خان را به‌عنوان بازرس ویژه خود منصوب کرد..(توضیح2)

 

خانواده

 


وی همسر سابق محمود سیف و مادر دو دختر دوقلو است. محمود سیف رئیس شرکت تهران فناور در خیابان کریمخان است. شهرزاد که همسر دوم وی بوده است و خود نیز پیشتر یک بار ازدواج کرده بود، به دلیل مشارکت با سیف دستگیر شده است. مادر او، بلقیس روشن (متولد ۱۳۳۴ در تهران)، زبان‌شناس و مدیر گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام نور است.(توضیح3) پدر وی هم پیشتر در جنگ‌های نامنظم همرزم مصطفی چمران بوده است.

دستگیری

اتهام او تلاش برای خرید و ارسال سه هزار دوربین دید در شب به ایران بود که با قوانین ایالات متحده راجع به تحریم تسلیحاتی ایران مغایرت داشت.(توضیح4)گزارش‌هایی که در آن زمان در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، حاکی از آن بود که در آن جلسه محمود سیف، همسر شهرزاد میرقلی خان، که ظاهرا از بازنشستگان سپاه پاسداران بوده، نقش اصلی را به عنوان خریدار به عهده داشته و کار هماهنگی به عهده خانم میرقلی‌خان بوده است(توضیح5) علت اصلی دستگیری شهرزاد اتهام مشارکت در خرید چند صد دوربین دید در شب بود که با همکاری همسرش سابقش محمود سیف انجام شده بود. دولت آمریکا نام شهرزاد میر قلی خان و همسرش را در فهرست تروریستهای تحت تعقیب قرار داده و در دو مرحله دو حکم حبس متناقض برای میر قلی خان صادر کرد. میر قلی خان که خود به تنهایی در دادگاه از اتهام خود دفاع می‌کرد و برای این کار وکیلی استخدام نکرده بود در ماه آوریل در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفته و محکوم شناخته شد. حسین نوش‌آبادی، سفیر وقت ایران در عمان گفته بود که خانم میرقلی‌خان "بنا بر اتهامات واهی و بی‌اساس" زندانی شده و در "بدترین شرایط تحت بازجویی و شکنجه‌های روحی" بوده است(توضیح6) خانم میرقلی خان پیشتر به همین اتهام در اتریش بازداشت، محاکمه و محکوم شده بود و به گفته منابع ایرانی، برای ادای توضیحات در مورد اتهامات همسرش داوطلبانه به آمریکا رفت اما در آن کشور بازداشت شد.(توضیح7) حبس شهرزاد میرقلی خان واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی، از جمله محمود احمدی نژاد (رئیس جمهور وقت) و برخی رسانه های این کشور را به دنبال داشت که اتهامات علیه وی را ساختگی دانسته و از بدرفتاری با او در زندان خبر می دادند.(توضیح8)

 

وضعیت در زندان

 

میرقلی‌خان در مصاحبه‌ای که با مشرق وب‌گاه نزدیک به اصولگرایان در مورد بدرفتاری‌ها با وی در زندان امریکا گفته بود: «ببینید این‌ها نمی‌آیند شما را بزنند و آشکارا کسی را شکنجه کنند اما به عنوان مثال من را از ساعت چهار صبح می بردند در سلول های انفرادی که باید زندانی در آنها منتظر بماند تا به دادگاه برود و در این سلول ها عرض نشیمن‌گاه صندلی که برای شما قرار داده اند کمتر از ۲۰ سانتیمتر است و دمای هوای این سلول‌ها نیز در بهترین حالت ۱۰ درجه سانتیگراد بالای صفر است و زندانی را با یک لباس نازک و نامناسب داخل این سلول می‌گذارند که فرد در آن تقریبا فریز می شود. اصلا از سرما و نشستن روی یک صندلی که کلا ۲۰ سانتیمتر نشیمن‌گاه دارد خود به خود ستون فقرات فرد به هم می‌پیچد. از ساعت چهار تا هفت و نیم صبح من را در چنین محیطی نگه می‌داشتند و بعد تازه ساعت هفت و نیم صبح زنجیرهای سنگین دور کمر و پاهای زندانی می‌بستند تا او را به دادگاه ببرند. برای من هر بار که می‌خواستند مرا به دادگاه ببرند این زنجیرهای سنگین را چنان محکم می‌بستند که من هر بار که به دادگاه می‌رفتم و باز می‌گشتم تمام نقاط بدنم که زنجیر به آنها بسته شده بود از دست و پا گرفته تا کمر همه خونین و مالین بود جوراب‌های من در پاهایم پاره می شد تا دوباره به زندان بازگردم. شاید برای بسیاری از زندانیان این زنجیرها را کمی شل تر می بستند اما برای من زنجیرها را چنان محکم می بستند که من همیشه چند روز بعد از روز برگزاری دادگاه نیز دست و پا و کمرم به شدت مجروح بود.» (توضیح9)در آن زمان مادر و دو دختر خانم میرقلی خان توانستند با سفر به آمریکا ملاقاتی با وی داشته باشند.(توضیح10)پیش از آن، خانم بلقيس روشن مادر شهرزاد ميرقلي‌خان در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، از درخواست خود براي ديدار و گفت‌وگو با محمود احمدی نژاد رئيس جمهور وقت سخن گفت و باتوجه به آنچه که او مشكلات مالي پس از زنداني شدن شهرزاد مینامید، خواستار مساعدت دولت براي تأمين هزينه‌هاي آن سفر شد(توضیح11)

 

آزادی از زندان

 

آزادی شهرزاد میرقلی خان ظاهراً پس از گزارش خبری پرس تی وی در مورد وضعیت زندان او و با وساطت دولت عمان صورت گرفته است که پیش از این نیز در ماجرای بازداشت سه شهروند آمریکایی در ایران میانجیگری کرده بود. شهرزاد میرقلی خان هنگام ورود به مسقط، پایتخت عمان، مورد استقبال اعضای خانواده خود قرار گرفت که به همین منظور به این کشور سفر کرده بودند. به گفته خبرگزاری دولتی عمان، یک سخنگوی امور خارجه این کشور از دولت آمریکا برای آزادی خانم میرقلی خان تشکر کرده و گفته است: "این عمل انسان دوستانه برای منافع هر دو کشور سودمند خواهد بود و به آرامش در منطقه کمک خواهد کرد(توضیح12)

 

فشارها برای آزادی میرقلی خان

 

محکومیت و حبس شهرزاد میرقلی خان واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی، از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری، و برخی رسانه‌های این کشور را به دنبال داشت که اتهامات علیه این زن ایرانی را ساختگی دانسته و از بدرفتاری با او در زندان خبر می‌دادند.[۶] در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۰، انجمن‌های اسلامی دانشجویان برخی از دانشگاه‌های استان‌های تهران و البرز بیانیه‌ای را خطاب به قوهٔ قضاییه در رابطه با شهرزاد میر قلی خان خواندند.


در 21 خرداد در مورد شهردزاد میر قلی خبرگزاری مهر نوشت "

.(توضیح 1)پرده‌برداری از یک دسیسه/سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر سرنوشت شهرزاد میرقلی‌خان  توسط سید هادی کسایی زاده
نهادهای مدعی حقوق بشر درحالی با هیاهوی رسانه‌ای به دنبال القای بیگناهی "سارا شورد" شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران هستند که در مورد وضعیت اسفناک شهرزاد میرقلی‌خان که با پرونده‌سازی تحت بدترین شکنجها در آمریکا به سر می برد سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، این یک داستان نیست بلکه مجموعه اتفاقاتی است که خانواده ای را سالها درگیر خود کرده است. شهرزاد میرقلی خان مادری که برای زنده ماندن فرزندان و خانواده اش در تارهای عنکبوتی مردی شیاد اسیر شده و امروز در سلولهای تاریک زندانهای آمریکا برای آزادی اش لحظه شماری می کند.

اطلاعات این گزارش به استناد نامه‌ها و دفترچه خاطرات شهرزاد میرقلی خان و اظهارات والدین وی تنظیم شده است.

شهرزاد کیست؟

شهرزاد میرقلی خان در تاریخ 15 آذرماه 1356 در تهران به دنیا آمد. والدین شهرزاد برای ثبت نام در مدرسه شناسنامه دخترشان را در تاریخ اول مهر 1356 ثبت کردند. شهرزاد دوران دبستان را در مدرسه حضرت زینب (س)، دوران راهنمایی را در مدرسه آیینه روشن و دوران دبیرستان را در مدرسه 22 بهمن شمیران با موفقیت گذراند و بعد از آن دیگر در ایران ادامه تحصیل نداد. او پس از اخذ دیپلم در 28 اسفندماه سال 1374 در یک مراسم خانوادگی با شخصی بنام "رضا - ن" آشنا شده و پس از مدتی به درخواست خواستگاریش جواب مثبت می دهد.

رضا کارگاه کوچک تزریق پلاستیک و مدرک دیپلم داشت. شهرزاد با مهریه 500 سکه طلا در اردیبهشت ماه 1375 به عقد او در می آید و در شهریورماه همان سال مراسم عروسی آنها برگزار شد که حاصل این ازدواج دو دختر دوقلو بنامهای "ملیکا" و "ملینا" بود. زندگی مشترک شهرزاد و رضا کمتر از سه سال طول کشید و به دلایلی با حکم دادگاه از یکدیگر جدا شده و سرپرستی بچه ها تا 18 سالگی به شهرزاد سپرده شد. پس از طلاق شهرزاد با دوقلوهای سه ساله در خانه ای اجاره ای در محله دزاشیب همراه با مادربزرگ و برادرش زندگی می کرد.
 
ازدواج با "محمود سیف"

پس از چند ماه در  سالگرد "روز تولد دوقلوها" زمانی که شهرزاد برای خرید غذا به رستورانی در شمیران می رود شخصی به نام "محمود سیف" که برای صرف غذا به آن رستوران آمده بود برای اولین بار شهرزاد را می بیند و به او علاقه مند شده و وی را تا درب منزل تعقیب می کند.

مادر شهرزاد "بلقیس روشن" می گوید: یک روز "محمود سیف" به خانه ما تلفن زد و گفت: اگر اجازه دهید برای امر خیر می خواهم خدمت برسم . من به او گفتم شما چند سال دارید؟ "محمود" گفت 36 ساله هستم. گفتم فکر نمی کنید برای ازدواج شما کمی دیر شده؟ "محمود" گفت: مادر و پدرم گفتند چون برای ازدواجت خیلی دیر شده خودت هر که را می خواهی انتخاب کن من هم می خواهم برای خواستگاری خدمت برسم. گفتم: با خانواده تشریف میاورید؟ "محمود" گفت: خیر خودم می آیم و من بلافاصله گفتم: ما چنین کاری انجام نمی دهیم و بعد گوشی را قطع کردم. غافل از اینکه پس از مدتی "محمود" با شهرزاد دیدار داشته و دخترم را برای ازدواج قانع می کند.
 

مادر شهرزاد می گوید: یک روز شهرزاد به خانه آمد و گفت: پدرجان "محمود" می خواهد با شما در رستوران لوکس طلایی صحبت کند و وقتی همسرم با "محمود" صحبت کرد فهمید که "محمود" همسر و سه فرزند دارد.

پدر شهرزاد "قاسم میرقلی خان" در مورد اولین دیدارش با "محمود" می گوید: آن روز محمود با شخصی بنام "مجید - الف" آمده بود رستوران و وقتی به او گفتم چرا از همسرت جدا شدی آقای "مجید - الف" حکم طلاق - که بعدا فهمیدیم جعلی بوده- را از جیبش در آورد و گفت: "محمود" پس از مدتی زندگی فهمیده با زنش مشکل دارد برای همین از او ظاهرا طلاق گرفته است.

پدر شهرزاد می گوید: ابتدا به سیف پیشنهاد کردم که من همراه با شهرزاد به خانه همسرت برویم تا شما را با هم آشتی دهیم که آقای "مجید - الف" گفت: کار از کار گذشته دیگر پیگیر نشوید. بعد محمود پیشنهاد داد چند ماهی با شهرزاد صیغه باشند که من گفتم: ما رسم نداریم دختر صیغه شود.

ادامه ماجرا را مادرش اینطور تعریف می کند: یک روز شهرزاد ما را به خانه خودش دعوت کرد و وقتی من رفتم دیدم "محمود" روی مبل در خانه شهرزاد نشسته است. محمود وقتی من را دید گفت: ببخشید مادر جان به شما دروغ گفتم و من در جواب گفتم: شما دروغگوی بزرگی هستید آقا... آنها ازدواج کرده بودند. این موضوع مربوط به سال 1379 بود. نفهمیدیم کدام محضر رفتند ولی کپی اسناد در مدارک شهرزاد موجود است که این صیغه سه ساله و با مهریه تعدادی سکه ثبت شده است.

آغاز تهدیدها علیه شهرزاد

شهرزاد نمی دانست که آغاز زندگی مشترکش با "محمود" به زندانهای ایالات متحده امریکا منتهی می شود. در همان ماههای اول زندگی به دلایلی که هنوز برای خانواده شهرزاد مشخص نشده شهرزاد مورد تهدید و حمله افراد ناشناس قرار می گیرد به نحوی که چندین بار با نارنجکهای تقلبی کوچک وی را مورد حمله قرار داده بودند و دائما وی را تهدید به قتل می کردند.

پدر "شهرزاد" می گوید: یکبار افراد ناشناسی با شهرزاد قرار گذاشتند تا او را در پاساژی در خیابان میرداماد تهران ملاقات کنند. من و "محمود" و یکی از دوستانم که سرهنگ نیروی انتظامی بود سر قرار کشیک ایستادیم. پس از مدتی یک پژوی مشکی رنگ جلوی پاساژ ایستاد و دو نفر پیاده شدند. وقتی ما خواستیم طرف ماشین برویم صدای جیغ لاستیکها بلند شد و به سرعت فرار کردند.

مادر "شهرزاد" می گوید: من به "محمود" گفتم: این چه زندگی است که برای دخترم درست کردید که او دائما در هراس و اضطراب زندگی می کند و محمود گفت: شاید از طرف زن اولم باشد در حالی که گفته او اصلا منطقی به نظر نمی رسید.

فرار از تهدیدها و زندگی در امارات

چند ماه پس از ازدواج (اواخر سال 1379) با وجود تهدیدها شهرزاد و محمود همراه با دوقلوها به خانه ای اجاره ای در "دبی" نقل مکان کردند. زندگی شهرزاد در دبی هفت سال طول کشید که در این مدت هر وقت میانه آنها خوب بود "شهرزاد" آرامش داشت ولی وقتی دعوا می کردند "محمود" آنها  را برای چند هفته تنها می گذاشت و هزینه زندگی شهرزاد به دوش ما می افتاد.
 

اولین دستگیری شهرزاد در اتریش

قبل از مسافرت به اتریش، یکبار آنقدر غیبت "محمود" طولانی شد که "شهرزاد" برای پیدا کردن محمود به ایران آمد که بعدا فهمیدیم "محمود" سه ماه است در زندانهای امنیتی ایران زندانی شده است که پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد. "محمود" در این سالها ازدواجهای دیگری هم داشت و چند بار هم شهرزاد یکی از همسرهای محمود به نام " ل. ع" را دیده بود.

محمود پس از طلاق دادن "ل. ع" برای اینکه دلخوری از ازدواجهای مکررش را از دل شهرزاد درآورد به او پیشنهاد داد تا به بهانه ماه عسل به اتریش سفر کنند. "محمود" با ترفندی به شهرزاد می گوید وقتی به اتریش رفتی باید یک دوربین ( عینک دید در شب ) را از شخصی تحویل بگیری و به سفارت اتریش تحویل بدهی. شهرزاد به شدت مخالفت می کند ولی پس از مدتی هر دو با هم به اتریش می روند.

در لابی هتل در اتریش محمود، شهرزاد را صدا می زند تا صحبتهای طرف معامله (مامور سیا در امریکا) را ترجمه کند. شهرزاد در حین ترجمه در می یابد جنس مورد معامله تجهیزات نظامی شبیه عینک دید در شب است. فروشنده به سیف می گوید: شما مجوز حمل این  تجهیزات را دارید؟ سیف به شهرزاد می گوید به او بگو مشکلی نیست. شهرزاد به سیف می گوید: تو که مجوز نداری و سیف می گوید تو خفه شو و فقط ترجمه کن...

شهرزاد در نامه ای که به خانواده اش نوشته گفته است در آن لحظه از ترس عرق کرده و نفسم گرفته بود. محمود و آن مرد هر دو به طرف ماشین رفتند تا معامله کنند که در همین حال پلیس اتریش آنها را دستگیر می کند. این دستگیری منجر به زندانی شدن 28 روزه شهرزاد و محمود در زندان اتریش می شود و به مدت دو ماه هم در هتلی در اتریش تحت نظر بودند تا بالاخره با وثیقه آزاد می شوند و به دبی برمی گردند.

اخراج محمود و شهرزاد از امارات

وقتی سیف از زندان اتریش آزاد شد برای شرکت در دادگاه قصد داشت به این کشور سفر کند اما به وی ویزا ندادند. اما شهرزاد توانست ویزای اتریش را بگیرد و در دادگاه حاضر شود. به همین دلیل دادگاه این  کشور در سپتامبر 2005 رای بر 52 روز زندانی او داد که با کسر 28 روز زندانی و کسر از مبلغ وثیقه پرونده مختومه و شهرزاد آزاد می شود.

وکیل محمود هم به او اخطار داد که اگر به اتریش بیایی دادگاه این کشور تو را به دلیل پیگیرد قانونی که برای معامله دوربین دید در شب امریکایی داشتی به دولت ایالات متحده تحویل می دهند. برای همین مجبور شد در دبی بماند و چون شرکت محمود در دبی اقدام به خرید و فروش غیرقانونی دوربینهای جنگی (دید در شب گوگل) کرده بود هفت ماهی را در زندانهای دبی زندانی شد تا حدی که یک بار می خواستند با هواپیماهای امریکایی او را به زندان "گوآنتانامو" منتقل کنند که به خاطر تلاشهای شهرزاد این انتقال انجام نشد ولی محمود همچنان تحت پیگرد است. 

محمود سیف پس از هفت ماه آزاد و شرکتش پلمپ و به سرعت به ایران بازگشت و پس از سه ماه شهرزاد هم به ایران دی پورت شد.
 

سوء قصد ناکام علیه شهرزاد

در مدتی که شهرزاد پس از دی پورت از امارات (دبی) در ایران زندگی می کرد بازهم تهدیدها علیه او ادامه داشت تا اینکه یک روز جلوی شرکت محمود در خیابان کریمخان (خردمند جنوبی) توسط گروهی مورد اهدف گلوله قرار می گیرد که شهرزاد از این سوء قصد جان سالم به در می برد. رد گلوله داغی که بخشی از روسری شهرزاد را سوزانده بود دلیلی روشن بر این سوء قصد است.

شهرزاد پس از شلیک گلوله که جلوی چشمان همسرش محمود و فرزندانش انجام شده بود با خودرو فرار می کند. اما پاسخ محمود به این سوء قصد این بود که ما بصورت اتفاقی میان این حادثه گرفتار شدیم.

خودکشی شهرزاد قبل از مهاجرت به قبرس

پس از این حادثه شهرزاد تصمیم می گیرد دوباره از ایران خارج شود. برای همین قبرس را برای زندگی انتخاب می کند و برای بررسی وضعیت زندگی در این کشور همراه با خواهر و فرزندانش به قبرس سفر می کند. در مرداد ماه 1386 پس از سفر 10 روزه، شهرزاد خود را برای مهاجرت و زندگی در قبرس آماده می کند ولی به دلیل فشارهای روانی که داشت چند باری دست به خودکشی می زند. شهرزاد پس از نوشتن وصیتنامه ای فرزندان خود را به خانواده سپرده و دلیل خودکشی اش را تهدید علیه خود و فرزندانش عنوان می کند ولی دلیل تهدیدها را نمی نویسد تا اینکه هنگام پرت کردن خودش از بلندیهای ازگل مردم وی را نجات می دهند و او دوباره با صورتی کبود و زخمی به خانه بر می گردد. او یکبار هم قصد داشته با گاز خودکشی کند که با هوشیاری مادر شهرزاد جان سالم به در می برد.

ازدواج محمود با دختری سوریه ای به نام "منار"

 محمود قبل از مهاجرت به قبرس محمود برای چندمین بار ازدواج می کند که نام همسر جدیدش "منار" و زنی سوریه ای تبار بود.

دستگیری شهرزاد در قبرس

شهرزاد بالاخره در مهرماه 1386 برای نجات جان خود و فرزندانش به قبرس مهاجرت می کند و یکماهی را در هتل اقامت می کند. وقتی که برای تمدید ویزا به سفارت قبرس می رود ماموران سفارت قبرس پاسپورت شهرزاد را به وی نداده و می گویند باید برای پاسخ به اتهامات خود را به دولت امریکا معرفی کند. شهرزاد هم که می دانست بی گناه است و یکبار بی گناهی اش در اتریش اثبات شده به آمریکا رفت.
 
حکم دادگاه آمریکا برای شهرزاد میرقلی خان

بالاخره "شهرزاد میرقلی خان" برای حضور در دادگاه به آمریکا رفت. دادگاه آمریکا مدعی است جرم شهرزاد تلاش برای  وارد کردن عینک دید در شب پیشرفته نسل گوگل امریکایی برای دولت ایران بود.
 
دادگاه ایالات متحده امریکا به شهرزاد اعلام می کند همین مدت که زندانی شده کافی است و آزاد می شود اما سه روز بعد مجددا حکم قبلی لغو و شهرزاد به دو سال و پنج ماه زندان محکوم می شود. شهرزاد به این حکم از طریق وکیل اعتراض می کند ولی ایالات متحده امریکا با پرونده سازی مجدد وی را به پنج سال و سه ماه زندان محکوم می کند. در حالی که پرونده شهرزاد در اتریش مختومه شده و وی دو بار دوران محکومیت را سپری کرده بود.

شهرزاد تا کنون سه سال از محکومیتش را گذرانده و بر اساس قوانین آمریکا با هفت ماه تخفیف در تاریخ 25 تیرماه سال 1391 از زندان آزاد می شود.

وضعیت شهرزاد در زندانهای آمریکا

شهرزاد به واسطه پولهایی که پدرش برای او در زندان ارسال می کند می تواند روزانه چند دقیقه با خانواده و فرزندانش صحبت کند. شهرزاد در این گفتگوها گفته است اگر یک شب به شما زنگ نزدم بدانید من مرده ام.

شهرزاد در مورد زندگی در زندان می گوید: مرا به دلیل ایرانی بودن و مسلمان بودن مورد آزار و اذیت روحی و جسمی قرار می دهند و به من می گویند تروریست. (خانواده شهرزاد قصد دارند در مورد اتهام تروریست بودن شهرزاد از دولت امریکا شکایت کنند). زنجیرهایی که به دستها و پاهایم بسته اند دستانم را زخم کرده اند.

همچنین شهرزاد در تماس تلفنی به مادرش گفته است: در بازداشتگاه لندردیل میامی در صف گرفتن آب جوش زندانیان مرا کتک زدند. همچنین به تازگی گفته است برایم سیب سرخی آوردند که مزه اش تغییر کرده و من با اولین گازی که زدم حالت تهوع پیدا کردم. "شهرزاد" در زندان آتلانتا هم از تخت پرتاب می شود و کمرش ضربه می بیند.

او به خانواده اش گفته است: در زندانهای امریکا امکانات پزشکی از من دریغ می شود و مدتها باید در نوبت پزشک بمانم. قرآنم را از من می گیرند و نمی گذارند نماز بخوانم و روسری از سر من می کشند. در روز افرادی را میبینم که کشته می شوند و می گویند خودکشی کرده اند. تمامی کنسروها تاریخ گذشته است و می توانی در آن کرمها را مشاهده کنی. در غذاهای من عمدا حشره می ریزند و من مجبورم آن را بخورم.

روزگار دوقلوهای 14 ساله شهرزاد

"ملیکا" و "ملینا" امروز 14 ساله هستند و سه سال است که مادرشان را ندیده و از طریق تلفن با او صحبت می کنند. غم و فراغ دوری مادر و بی مهری پدری که آنها را سالهاست فراموش کرده است باعث شد تا آنها نامه ای را به زبان لاتین برای باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا ارسال کنند.

آنها در این نامه نوشته اند: آقای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا چند سالی است که از نعمت داشتن مادر محرومیم و از شما درخواست داریم تا مادرمان را آزاد کنید.
 
مادربزرگشان می گوید: بر اساس منبع موثق مطمئن شدیم نامه به دست باراک اوباما رسیده است.

دوقلوها شبها خواب مادر را می بینند. هر چند که در کلامشان بغض تلخی پنهان شده بود ولی غصه چشمانشان هر انسانی را بر آن می دارد تا به هر نحوی شده کاری برای آنها انجام دهد.

"ملیکا" و "ملینا" در پاسخ به این پرسش که در صورت آزادی مادر دوست دارید کجا زندگی کنید می گویند: مهم نیست کجا فقط با هم باشیم. فقط با هم باشیم...

"ملیکا" و "ملینا" از دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران می خواهند که برای آزادی مادرشان تلاش کند. آنها به ملاقات در زندان راضی نیستند و تنها آزادی مادر را می خواهند.
 

میلیونها تومان هزینه برای زندگی شهرزاد

در طول مدت زندگی شهرزاد با "محمود" خانواده میرقلی خان تمامی مایملک خود را برای زندگی "شهرزاد" می فروشند که بالغ بر 350 میلیون تومان می شود.

در مدتی هم که شهرزاد در زندان امریکا به سر می برد بیش از 150 میلیون تومان برای خانواده وی هزینه در برداشته است.
پدر شهرزاد مهندس برق و بازنشسته کمیته ملی المپیک و مادر شهرزاد عضو هیئت علمی دانشگاه در رشته زبان شناسی است  و در حال حاضر آنها از دوقلوها مراقبت می کنند.
محمود در کنار همسر سوری خود به زندگی ادامه می دهد

خانواده شهرزاد می گویند: امروز "محمود" در کنار همسر سوری خود زندگی می کند و یک پسر هم دارد.

پدر شهرزاد که از جانبازان دوران دفاع مقدس بوده و سابقه چهار سال حضور در جبهه را دارد امروز تنها درخواستش پیگیری پرونده دخترش و آزادی او است و به تمامی خبرنگاران و رسانه های خارجی هم برای گفتگو جواب رد داده است.
.(توضیح2)

ایسنا 7 بهمن نوشت"

«بازرس ویژه رئیس صدا و سیما از ایران خارج شد»

 

 

شهرزاد میرقلی‌خان، بارزس ویژه محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سه هفته پیش از کشور خارج شده و برنگشته است.

شهرزاد میرقلی‌خان، بارزس ویژه رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

شهرزاد میرقلی‌خان، بارزس ویژه رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امروز چهارشنبه هفتم بهمن گزارش داد که خروج میرقلی‌خان از ایران به‌طور «ناگهانی» و با «سفارش برخی نهاد‌ها» بوده است.

صدا و سیما درباره دلایل خروج او از ایران هنوز واکنشی نشان نداده است.

میرقلی خان در صفحه فیس‌بوکش نوشته که در حال حاضر در مسقط پایتخت عمان سکونت دارد.

شهرزاد میرقلی‌خان که به مدت پنج سال در آمریکا زندانی بود، مرداد ۱۳۹۱ آزاد شد و به ایران برگشت.

میرقلی‌خان به اتهام «خرید تجهیزات دوگانه» که مشمول تحریم‌ بوده، بازداشت شده بود.

او پس از بازگشت به ایران به‌عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل پرس ‌تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان ایران منصوب شده بود اما بعد از این‌که سرافراز به‌عنوان رئیس سازمان صدا و سیما انتخاب شد، شهرزاد میرقلی خان را به‌عنوان بازرس ویژه خود منصوب کرد.

 

(توضیح3)
شرح حال علمي (CV)

  1. 1.    مشخصات فرديبلقيس روشن (Belghis Rovshan)    فرزند : ابوالقاسم    متولد : 1334 – تهران       عضو هيأت علمي دانشگاه پيام نور – سازمان مركزي

2. مدارك و مدارج علمي :v       كارشناسي : ‌زبان و ادبيات انگليسي ( دانشگاه علامه طباطبايي ) – 1363 – ( رتبه اول )v       كارشناسي ارشد : زبان شناسي همگاني ( دانشگاه تهران ) – 1368   دكتري : زبان شناسي همگاني ( دانشگاه تهران ) – 1377  

 3. مرتبه هاي علمي : استاديار

 4. فعاليتهاي پژوهشي :‌       تعداد 12  مقاله چاپ شده و ويراستاي علمي 8 كتاب درسي از كتابهاي دانشگاه پيام نور در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد    تأليف دو كتاب به نام‌هاي « درآمدي بر ادبيات (1) » مشتركاً با آقاي عباس سعيدي‌پور و" داستان كوتاه "(1389) به طور مشترك با آقاي حسين رحماني.            راهنمايي بيش از 28 پايان‌نامه كارشناسي ارشد

v       مشاوره بيش از 80  پايان‌نامه كارشناسي ارشد در دانشگاههاي پيام نور و تهران

5. فعاليتهاي  اجرايي :       مديرگروه زبانشناسي و زبانهاي خارجي از سال 1379 تاكنون در دانشگاه پيام نور     بازرس قانوني انجمن زبانشناسي ايران از سال 1384 تاكنون     عضو شوراي تخصصي دوره كارشناسي ارشد زبانشناسي، آموزش زبان فارسي و آموزش زبان انگليسي دانشگاه پيام نور     عضو كميته تخصصي دكتري رشته‌هاي زبانشناسي و آموزش زبان انگليسي    عضو هيأت تحريريه مجله پيك نور  علوم انساني      عضو كميته منتخب دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه پيام نور

6. فعاليتهاي آموزشي :  از سال 1363 تا سال 1374 تدريس در دانشگاههاي  تهران –علامه طباطبايي- شهيد بهشتي و علوم پزشكي تهران و سمنان  بصورت حق التدريس  (از سال 1379 تاكنون تدريس  در مقاطع مختلف دانشگاه پيام نور ( كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري ))         سال تحصيلي 87-86 تدريس در مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه تهران- گروه زبان شناسي

(از آغاز سال تحصيلي 89-88  تا پايانه نيم سال اول90-89 تدريس در مقطع دكتري در دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي تهران)

7. ساير موارد :   ارائه كارگاه آموزشي « تدوين كتابهاي خودخوان » بصورت مشترك با آقايان دكتر زندي و دكتر علي‌پور-  داوري بيش از 50 مقاله مربوط به پيك نور علوم انساني و 13  مقاله مربوط به انجمن زبانشناسي ايران،دانشكده ادبيات دانشگاه تهران و آموزش و پرورش

 

 
دوشنبه 22 فروردین 1390  فارس نوشت:
بستري شدن مادر شهرزاد ميرقلي‌خان در بيمارستان

 

 

 

خبرگزاري فارس: مدير كمپين حمايت از شهرزاد ميرقلي‌خان گفت: بلقيس روشن، مادر شهرزاد ميرقلي‌خان پس از گفت‌وگوي تلفني با فرزندش و در پي بيش از يك ماه بي‏خبري از وي به‏علت حمله قلبي به بيمارستان منتقل شد.

 

 

وحيد خدابنده مدير كمپين حمايت از شهرزاد ميرقلي‌خان در گفت‌وگو با خبرنگار ديپلماسي عمومي خبرگزاري فارس گفت: بلقيس روشن، مادر شهرزاد پس از گفت‌وگوي تلفني با فرزندش به علت حمله قلبي به بيمارستان منتقل شد.
وي افزود: مادر شهرزاد به بيمارستان ايران‎مهر منتقل شده و در بخش icu بستري مي‌باشد.

شهرزاد روز گذشته پس از يك ماه و نيم قطع ارتباط با خانواده خود تلفني به گفت‌وگو پرداخته و اعلام كرد كه در يك ماه و نيم گذشته به دليل ترس از نداشتن امنيت جاني به درخواست خود به انفرادي منتقل شده بود.

شهرزاد ميرقلي‎خان زني ايراني است كه به اتهام مشاركت در خريد دوربين هاي ديد در شب كه در بسياري از فروشگاه هاي شكار در كشورهاي اروپايي يافت مي شود، در اتريش دستگير شد و بعد از محاكمه و سپري شدن دوران محكوميت با ترفندي توسط سرويس هاي امنيتي آمريكا به اين كشور كشانده شد و در آنجا به همان جرمي كه محكوميت آن را سپري كرده بود، مجدد محاكمه و به 5 سال حبس محكوم شد كه هم‎اكنون پس از 3 سال گذراندن محكوميت خود در شرايط بسيار بدي قرار دارد.

مدتي پيش كمپين حمايت از شهرزاد ميرقلي‏خان، زن ايراني كه به دلايل واهي در زندان‌هاي آمريكا به سر مي‌برد، به آدرس shahrzadinjail.blogfa.com راه‎اندازي شد.*

(توضیح4)

 

 

 

شهرزاد میر قلی خان

شهرزاد میر قلی خان ظاهرا با وساطت دولت عمان آزاد شده است

یک شهروند ایرانی که به اتهام دست داشتن در صدور غیر قانونی تجهیزات نظامی به ایران در آمریکا زندانی بوده، آزاد شده و به عمان سفر کرده است.

به گفته خبرگزاری دولتی عمان، یک سخنگوی امور خارجه این کشور از دولت آمریکا برای آزادی خانم میرقلی خان تشکر کرده و گفته است: "این عمل انسان دوستانه برای منافع هر دو کشور سودمند خواهد بود و به آرامش در منطقه کمک خواهد کرد."

خانم میرقلی خان در فرودگاه مسقط، پایتخت عمان، با اعضای خانواده اش دیدار کرد و نسبت به آزادی خود ابراز خوشحالی کرد.

این شهروند ایرانی، در سال ٢٠٠٧ بازداشت شد و مقامات آمریکایی گفتند که بازداشت او نتیجه تحقیقات مشترک اداره گمرک و وزارت دفاع ایالات متحده بوده است.

شهرزاد میرقلی خان در دسامبر سال ٢٠٠٨ به جرم تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی به ایران در آمریکا محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد.

اتهام او تلاش برای خرید و ارسال سه هزار دوربین دید در شب به ایران بود که با قوانین ایالات متحده راجع به تحریم تسلیحاتی ایران مغایرت داشت.

خانم میرقلی خان پیشتر به همین اتهام در اتریش بازداشت، محاکمه و محکوم شده بود و به گفته منابع ایرانی، برای ادای توضیحات در مورد اتهامات همسرش داوطلبانه به آمریکا رفت اما در آن کشور بازداشت شد.

محکومیت و حبس شهرزاد میرقلی خان واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی، از جمله محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، و برخی رسانه های این کشور را به دنبال داشت که اتهامات علیه این زن ایرانی را ساختگی دانسته و از بدرفتاری با او در زندان خبر می دادند.

آمریکاییان زندانی در ایران

آزادی سه شهروند آمریکایی 'متهم به جاسوسی' نیز ظاهرا مدیون میانجیگری دولت عمان بود

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهرزاد میرقلی خان هنگام ورود به مسقط، پایتخت عمان، مورد استقبال اعضای خانواده خود قرار گرفت که به همین منظور به این کشور سفر کرده بودند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات عمانی گفته است که خانم میرقلی خان در سخنانی در مسقط، از اقدامات دولت عمان برای رهایی او از زندان سپاسگزاری کرد.

در عین حال، یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته است که شهرزاد میرقلی خان پس از گذراندن دوره محکومیت خود، از زندان آزاد شده است.

آزادی شهرزاد میرقلی خان ظاهرا با وساطت دولت عمان صورت گرفته است که پیش از این نیز در ماجرای بازداشت سه شهروند شهروند آمریکایی در ایران میانجیگری کرده بود.

در ژوئیه سال ٢٠٠٩، یک زن و دو مرد آمریکایی در نزدیکی مرز ایران و کردستان عراق بازداشت و بعدا به جاسوسی متهم شدند هر چند هر سه نفر این اتهام را رد کردند و گفتند به اشتباه از مرز با ایران عبور کرده بودند.

زن آمریکایی چند ماه بعد در برابر سپردن وثیقه ای که گفته شد توسط دولت عمان تامین شده بود به آمریکا رفت اما دو مرد بازداشتی بعدا محاکمه و محکوم شناخته شدند.

این دو مرد آمریکایی هم مدتی بعد، ظاهرا بازهم با اقدامات دولت عمان، آزاد شدند و به آمریکا رفتند.

علاوه بر خانم میرقلی خان، چند شهروند دیگر ایرانی در آمریکا زندانی هستند که مقامات جمهوری اسلامی اتهامات آنان را بی اساس دانسته و خواستار آزادی آنان هستند.

هنگام بازداشت سه شهروند آمریکایی در مرز ایران و عراق، برخی منابع گفتند که ایران در نظر دارد از بازداشت این افراد برای وارد کردن فشار جهت آزادی چند ایرانی زندانی در آمریکا استفاده کند.

(توضیح5)(توضیح12)

 

 

  • 17 بهمن 1394 بی بی سی نوشت:

    ماجرای 'یک تبعید امنیتی' که صدای رئیس صدا و سیما را درآورد

 

 

 

خروج شهرزاد میرقلی‌خان، زندانی سابق آمریکا و بازرس ویژه رئیس صدا وسیمای ایران، از کشور نه تنها بازار شایعات را در شبکه‌های اجتماعی داغ کرد، که انتقاد بی‌سابقه رئیس محافطه‌کار رادیو تلویزیون ایران از دستگاه‌های اطلاعاتی را برانگیخت.

 

محمد سرافراز، رئیس صداو سیمای ایران "یک دستگاه امنیتی" را در داخل ایران به "برخورد غیرمنطقی" با شهرزاد میرقلی‌خان، بازرس ویژه سابقش متهم کرده و گفته است که این دستگاه از خانم میرقلی‌خان خواسته کشور را ترک کند.

 

آقای سرافراز در مورد این "دستگاه امنیتی" توضیح بیشتری نداده، اما خانم میرقلی‌خان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که مأموران اطلاعات سپاه پاسداران از او خواسته اند که از ایران خارج شود.

 

رئیس سازمان صدا و سیما در مصاحبه‌ای به روزنامه جام جم گفت افرادی هستند که "سابقه امنیتی دارند و با دسترسی به اطلاعات، کار عملیات روانی خود را علیه سازمان صداوسیما پیش می‌برند".

 

شهرزاد میرقلی‌خان تابستان سال ۱۳۹۱ بعد از پنج سال حبس در آمریکا به ایران بازگشت. اتهام او دست داشتن در صدور غیرقانونی دوربین دید در شب به ایران بود.

 

رئیس رادیو تلویزیون ایران در مصاحبه خود گفته است که خانم میرقلی‌خان در حالی در آمریکا محکوم شد که "در جلسه خرید دوربین تنها به‌ عنوان مترجم حضور داشت، اما به دلیل برخورد ناعادلانه دستگاه قضایی آمریکا آسیب‌های زیادی دید".

 

گزارش‌هایی که در آن زمان در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، حاکی از آن بود که در آن جلسه محمود سیف، همسر شهرزاد میرقلی خان، که ظاهرا از بازنشستگان سپاه پاسداران بوده، نقش اصلی را به عنوان خریدار به عهده داشته و کار هماهنگی به عهده خانم میرقلی‌خان بوده است.

 

'یک دستگاه امنیتی'

 

شهرزاد میرقلی‌خان بعد از آزادی از زندان و بازگشت به ایران و در زمان ریاست محمد سرافراز در پرس ‌تی‌وی، شبکه انگلیسی‌ زبان تلویزیون ایران، به‌ عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این شبکه منصوب شد. بعد از انتصاب آقای سرافراز به ریاست صدا و سیما خانم میرقلی‌خان به عنوان بازرس ویژه او در این سازمان تعیین شد.

 

شهرزاد میرقلی‌خان ۳۸ ساله در ایران کتاب خاطرات خود را درباره دوره حبسش در آمریکا به زبان انگلیسی منتشر کرد. کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای شهرزاد، یک داستان واقعی شرح "بدرفتاری‌هایی" بود که خانم میرقلی‎‌خان در دوران زندان متحمل شده بود.

 

آقای سرافراز در مصاحبه‌اش با جام جم گفته است که این کتاب "به درخواست ما و با هدف افشای ماهیت ضدانسانی رفتار و کردار آمریکا" منتشر شد، اما "عوامل یک دستگاه امنیتی با فراخواندن وی و بیان این‌ که چرا کتاب چاپ کرده یا چرا با رسانه‌ها مصاحبه کرده است، از خانم میرقلی‌خان خواستند کشور را ترک کند".

 

او برخورد با شهرزاد میرقلی‌خان را غیرمنطقی خوانده و گفته است "این آقایان بایستی توضیح دهند چرا با ایشان چنین برخوردی داشته‌اند. ابتدا اتهام مضحک جاسوسی زدند و بعد که مدرک نداشتند، حرف خود را پس گرفتند".

 

افسوس از گذشته

 

خروج او از ایران در نیمه دی‌ماه امسال واکنش‌ها و شایعات زیادی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و خبرگزاری ایسنا سفر او را به مسقط، پایتخت عمان، "ناگهانی و به سفارش برخی نهادها" توصیف کرد.

 

رئیس صدا و سیمای ایران در مصاحبه‌اش گفته است اتهاماتی مانند "جاسوسی، اختلاس، نفوذی و داشتن روابط نامشروع" علیه خانم میرقلی‌خان ناشی از "بداخلاقی" است.

 

به گفته آقای سرافراز "با گذشت یک ماه از موضوع و حتی برخوردهای غیرقانونی نظیر به سرقت بردن لپ‌تاپ و عکس‌های شخصی ایشان و عدم ارائه پاسخ قانع‌کننده و حتی ندادن یک برگ توضیح از سوی نهادهای ذی‌ربط لازم دانستم توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنم".

 

ویدیویی منسوب به خانم میرقلی‌خان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن صدای او سوار بر یک خودرو و ظاهرا در راه فرودگاه برای ترک ایران شنیده می‌شود.

 

او در این ویدیو می‌گوید از این که به خاطر "حفظ ملت خود" پنج سال را در زندان‌های آمریکا گذرانده و بعد از آن سه سال در شبکه پرس‌تی‌وی کار کرده، افسوس می‌خورد.

 

او به شدت از محمد سرافراز به دلیل "ماندن بر سر حرفش" دفاع می‌کند و می‌گوید که مجبور به ترک ایران شده است.


(توضیح6)

 

 

بی بی سی در تاریخ :- 21 مرداد   1391 نوشت:

ایران از آمریکا خواست به شهرزاد میرقلی‌خان غرامت بپردازد

 

خانم میرقلی‌خان (وسط) بعد از آزادی از زندانی در آمریکا در عمان با فرزندانش دیدار کرد

سفیر ایران در عمان گفته است که این کشور به دلیل آنچه "برخوردهای نامناسب و ضدحقوق بشری" مقامات قضایی آمریکا با شهرزاد میرقلی‌خان، شهروند ایرانی آزادشده از یک زندان در آمریکا، خوانده شده، به مراجع حقوقی و قضایی بین‌المللی شکایت کرده و خواهان پرداخت غرامت از سوی آمریکا شده است.

شهرزاد میرقلی‌خان که به اتهام دست داشتن در صدور غیرقانونی تجهیزات نظامی به ایران نزدیک به پنج سال در آمریکا زندانی بود، هفته گذشته آزاد شد و به عمان رفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) حسین نوش‌آبادی، سفیر ایران در عمان گفته است که خانم میرقلی‌خان "بنا بر اتهامات واهی و بی‌اساس" زندانی شده و در "بدترین شرایط تحت بازجویی و شکنجه‌های روحی" بوده است.

خانم میرقلی‌خان در سال ۲۰۰۷ میلادی بازداشت شده بود. مقامات آمریکایی گفته‌اند که بازداشت او نتیجه تحقیقات مشترک اداره گمرک و وزارت دفاع این کشور بوده است.

او در سال ۲۰۰۸ میلادی به اتهام تلاش برای خرید و ارسال سه هزار دوربین دید در شب به ایران که مغایر با تحریم‌های مصوب آمریکا بود، مجرم شناخته شد.

گزارش شده است که آزادی شهرزاد میرقلی‌خان ظاهرا با وساطت دولت عمان انجام شده است. عمان پیش از این در ماجرای بازداشت سه شهروند آمریکا در ایران هم به عنوان میانجی وارد عمل شده بود که در نهایت، آزادی این سه نفر را به دنبال داشت.

با این حال، یک مقام آمریکایی هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که خانم میرقلی‌خان پس از گذراندن دوره محکومیتش از زندان آزاد شده است.

سفیر ایران در عمان نیز گفته است: "دولت آمریکا در خصوص آزادی خانم میرقلی‌خان هیچ منتی بر جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان نمی‌تواند داشته باشد، زیرا وی مدت محکومیت غیرقانونی خود را تا روز آخر در زندان گذراند و با اتمام دوران محکومیت، از زندان و کشور آمریکا خارج شد."

آقای نوش‌آبادی گفت که چون مقامات عمان پیگیر انتقال این شهروند ایران از آمریکا بودند، در حال حاضر خانم میرقلی‌خان در عمان به سر می‌برد، ولی در چند روز آینده راهی ایران خواهد شد.

این دیپلمات ایرانی همچنین اظهار امیدواری کرد که دو نفر دیگر از شهروندان ایران که اسامی آنها را آقایان عطاردی و تاجیک اعلام کرد، آزاد شوند.

او گفت که این دو نفر در آمریکا و بریتانیا زندانی هستند.

.(توضیح7)

خبرگزاری دولتی عمان،نوشت"

عمان پل آزادی؟

شهرزاد میرقلی خان، زن ایرانی زندانی در آمریکا آزاد شد


یک شهروند ایرانی که به اتهام دست داشتن در صدور غیر قانونی تجهیزات نظامی به ایران در آمریکا زندانی بوده، آزاد شده و به عمان سفر کرده است.

 

 به گفته خبرگزاری دولتی عمان، یک سخنگوی امور خارجه این کشور از دولت آمریکا برای آزادی خانم میرقلی خان تشکر کرده و گفته است: “این عمل انسان دوستانه برای منافع هر دو کشور سودمند خواهد بود و به آرامش در منطقه کمک خواهد کرد.”

 

به گزارش بی‌بی‌سی، خانم میرقلی خان در فرودگاه مسقط، پایتخت عمان، با اعضای خانواده اش دیدار کرد و نسبت به آزادی خود ابراز خوشحالی کرد.

 

این شهروند ایرانی، در سال ٢٠٠٧ بازداشت شد و مقامات آمریکایی گفتند که بازداشت او نتیجه تحقیقات مشترک اداره گمرک و وزارت دفاع ایالات متحده بوده است.

 

شهرزاد میرقلی خان در دسامبر سال ٢٠٠٨ به جرم تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی به ایران در آمریکا محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد.

 

اتهام او تلاش برای خرید و ارسال سه هزار دوربین دید در شب به ایران بود که با قوانین ایالات متحده راجع به تحریم تسلیحاتی ایران مغایرت داشت.

 

خانم میرقلی خان پیشتر به همین اتهام در اتریش بازداشت، محاکمه و محکوم شده بود و به گفته منابع ایرانی، برای ادای توضیحات در مورد اتهامات همسرش داوطلبانه به آمریکا رفت اما در آن کشور بازداشت شد.

 

آمریکاییان زندانی در ایران

 

آزادی سه شهروند آمریکایی ‘متهم به جاسوسی’ نیز ظاهرا مدیون میانجیگری دولت عمان بود

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهرزاد میرقلی خان هنگام ورود به مسقط، پایتخت عمان، مورد استقبال اعضای خانواده خود قرار گرفت که به همین منظور به این کشور سفر کرده بودند.

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات عمانی گفته است که خانم میرقلی خان در سخنانی در مسقط، از اقدامات دولت عمان برای رهایی او از زندان سپاسگزاری کرد.

 

در عین حال، یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته است که شهرزاد میرقلی خان پس از گذراندن دوره محکومیت خود، از زندان آزاد شده است.

 

آزادی شهرزاد میرقلی خان ظاهرا با وساطت دولت عمان صورت گرفته است که پیش از این نیز در ماجرای بازداشت سه شهروند شهروند آمریکایی در ایران میانجیگری کرده بود.

 

در ژوئیه سال ٢٠٠٩، یک زن و دو مرد آمریکایی در نزدیکی مرز ایران و کردستان عراق بازداشت و بعدا به جاسوسی متهم شدند هر چند هر سه نفر این اتهام را رد کردند و گفتند به اشتباه از مرز با ایران عبور کرده بودند.

 

زن آمریکایی چند ماه بعد در برابر سپردن وثیقه ای که گفته شد توسط دولت عمان تامین شده بود به آمریکا رفت اما دو مرد بازداشتی بعدا محاکمه و محکوم شناخته شدند.

 

این دو مرد آمریکایی هم مدتی بعد، ظاهرا بازهم با اقدامات دولت عمان، آزاد شدند و به آمریکا رفتند.

 

علاوه بر خانم میرقلی خان، چند شهروند دیگر ایرانی در آمریکا زندانی هستند که مقامات جمهوری اسلامی اتهامات آنان را بی اساس دانسته و خواستار آزادی آنان هستند.

 

هنگام بازداشت سه شهروند آمریکایی در مرز ایران و عراق، برخی منابع گفتند که ایران در نظر دارد از بازداشت این افراد برای وارد کردن فشار جهت آزادی چند ایرانی زندانی در آمریکا استفاده کند.

(توضیح8)

 

خبرگزاری فرانسه،نوشت:شهرزاد میرقلی خان، زن ایرانی زندانی در آمریکا با پایان محکومیت آزاد شد

 

بین الملل > دیپلماسی - یک شهروند ایرانی که به اتهام دست داشتن در صدور غیر قانونی تجهیزات نظامی به ایران در آمریکا زندانی بوده، آزاد شده و به عمان سفر کرده است.

 

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهرزاد میرقلی خان هنگام ورود به مسقط، پایتخت عمان، مورد استقبال اعضای خانواده خود قرار گرفت که به همین منظور به این کشور سفر کرده بودند.
یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته است که شهرزاد میرقلی خان پس از گذراندن دوره محکومیت خود، از زندان آزاد شده است.
بنا بر خبري که خبرگزاری دولتی عمان منتشر کرده است یک سخنگوی امور خارجه این کشور از دولت آمریکا برای آزادی خانم میرقلی خان تشکر کرده و گفته است: این عمل انسان دوستانه برای منافع هر دو کشور سودمند خواهد بود و به آرامش در منطقه کمک خواهد کرد.
شهرزاد میرقلی خان در فرودگاه مسقط، پایتخت عمان، با اعضای خانواده اش دیدار کرد و نسبت به آزادی خود ابراز خوشحالی کرد.
این شهروند ایرانی، در سال ٢٠٠٧ بازداشت شد و مقامات آمریکایی گفتند که بازداشت او نتیجه تحقیقات مشترک اداره گمرک و وزارت دفاع ایالات متحده بوده است.
شهرزاد میرقلی خان در دسامبر سال ٢٠٠٨ به جرم تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی به ایران در آمریکا محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد.
اتهام او تلاش برای خرید و ارسال سه هزار دوربین دید در شب به ایران بود که با قوانین ایالات متحده راجع به تحریم تسلیحاتی ایران مغایرت داشت.
خانم میرقلی خان پیشتر به همین اتهام در اتریش بازداشت، محاکمه و محکوم شده بود و به گفته منابع ایرانی، برای ادای توضیحات در مورد اتهامات همسرش داوطلبانه به آمریکا رفت اما در آن کشور بازداشت شد.
محکومیت و حبس شهرزاد میرقلی خان واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی، از جمله محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، و برخی رسانه های این کشور را به دنبال داشت که اتهامات علیه این زن ایرانی را ساختگی دانسته و از بدرفتاری با او در زندان خبر می دادند.

(توضیح9)

20 مرداد 91

 

مشرق نوشت:ناگفته هاي شهرزاد ميرقلي خان از زندان هاي آمريكا

 

اگر الان شما امکان بیابید و بیایید به زندان های آمریکا سر بزنید می بینید که بسیاری از زن هایی که اینجا زندانی هستند کسانی اند که بی گناه دستگیر شده اند تا طعمه قرار بگیرند که مثلا شوهرشان را تحویل دولت آمریکا بدهند.


شهرزاد میرقلی خان، زن ایرانی به اتهام مشارکت در خرید دوربین‌های دید در شب (که در بسیاری از فروشگاه‌های شکار در کشورهای اروپایی یافت می‌شود) در اتریش دستگیر شد و پس از محاکمه و سپری کردن دوران محکومیت خود، با ترفندی توسط سرویس‌های امنیتی آمریکا به این کشور کشانده شده و در آنجا به همان جرمی که محکومیت آن را سپری کرده بود، مجدداً محاکمه و به پنج سال حبس محکوم شد.گفت وگوي زير با شهرزاد ميرقلي‌خان چند ماه قبل از آزادی و هنگام تماس تلفني با خانواده اش توسط خبرنگار ما  انجام شده است.


خانم شهرزاد ميرقلي‌خان چه خواسته‌اي از ما به عنوان هم ميهنان خود داريد و چه خواسته‌اي از مسؤولان كشور برای رفع گرفتاري خود در كشوري ديگر داريد؟

شهرزاد ميرقلي‌خان: من فقط از شما مي‌خواهم كه پيام من را به ملت و هم ميهنان عزيزم برسانيد كه از من پشتيباني كنند چرا كه من واقعا بي‌گناه در زندان گرفتار شده‌ام. من از مردان و زنان هم وطنم مي‌خواهم كه از من حمايت كنند و هر چه مي‌توانند براي آزادي من تلاش كنند تا بتوانم هر چه سريع‌تر نزد خانواده و به ويژه دو دختر نوجوانم بازگردم كه سه سال است آنها را نديده‌ام.

من از مقامات دولتی تقاضا دارم که توجه کنند به این نکته که وضعیت پرونده من در حال حاضر یک فرصت فوق العاده طلایی برای دولت ایران است تا به دنیا و جهانیان نشان دهد که دولت آمریکا چگونه برای افراد بی گناه پرونده سازی کرده و علیرغم سر دادن دفاع از حقوق بشر اما بدیهی ترین حقوق افراد را نادیده می گیرد.


به نظرم الان فرصت مناسبی است تا دولت جمهوری اسلامی نیز از آن استفاده کرده و به افکار عمومی جهانی نشان دهد که دولت آمریکا چگونه همه را جاسوس می بیند.
رسانه ها و مقامات باید از این فرصت استفاده کرده و به همه نشان دهند که دولت آمریکا چگونه سعی دارد با گرفتار کردن من در زندان از من بر علیه کشورم اعترافاتی گرفته و با آنها علیه ایران تبلیغات نماید.

من از دولت کشورم درخواست دارم که پرونده من را در محاکم قضایی بین المللی مطرح کرده و دولت آمریکا را بابت دروغ هایی که به من و کشورم بسته است و به خاطر مظالمی که به من به جرم آنچه مرتکب نشده ام وارد آورده است محاکمه کند و مجالی فراهم کنند تا دنیا واقعیت دولت ایالات متحده و چهره بی نقاب این کشور را ببیند.

معنی این حرف های شما این است که مقامات آمریکایی از شما می خواهند که علیه ایران اعترافاتی را انجام دهید؟

ببینید دولت آمریکا ادعا دارد که شوهر سابق من آقای محمود سیف برای دولت ایران کار می کند و اینها من را بازداشت کرده و طعمه قرار داده اند تا وی را از ایران بیرون کشیده و او را دستگیر کنند. اینها از من خواسته اند که من اینجا علیه آقای سیف و دولت ایران اعترافاتی انجام دهم و از سوی دیگر کاری کنم که شوهر سابقم از ایران خارج شود تا دولت آمریکا به منظور خود برسد.

ببینید اصلا این کار در دولت آمریکا به یک رویه و روال تبدیل شده است که یک نفر را می گیرند و حتی می ربایند می آورند اینجا به زندان می اندازند و به او می گویند که اگر این اتهامات را که ما علیه تو مطرح می کنیم را قبول نکنی ما تو را مثلا 80 سال حکم زندان برایت صادر می کنیم تا در زندان بپوسی و از بین بروی و او را تحت فشار می گذارند تا این افراد بیایند و برای اینکه از زیر بار روانی این مسائل خلاص شوند بروند و با دولت آمریکا همکاری کنند و اتهامات مطرح شده از سوی آنها را قبول نمایند که این خود آغاز ماجرایی تازه خواهد بود.

من البته از ابتدا هم هر چه اینها بر من فشار آوردند حاضر به همکاری با آنها نشدم و گفتم که من با شما همکاری نمی کنم و اگر می گویید شوهر سابق من کاری کرده است بروید و او را بازداشت کنید.

من مخفی کاری بلد نیستم و اگر می گویید که من شاهد به اصطلاح تخلفات شوهر سابقم بوده ام خوب اشکالی ندارد من هر چه دیده ام را روی کاغذ می آورم و بعد شما اگر راست می گویید بر اساس اعترافات من عمل کنید. خوب مستقیم بروید سراغ شوهر سابق من. چرا آمده اید من را دستگیر کرده اید و بعد هم دائما از من می خواهید که مخفیانه با شما همکاری کنم و جاسوس بازی در بیاورم و با فریب و نیرنگ شوهر سابقم را از ایران خارج کنم به اینجا بکشانم تا شما او را بازداشت کنید و هر چه علیه او مطرح می کنید هم تایید کنم و بگویم که من شاهد همه اینها بوده ام.

شما در مدت بازداشت با شکنجه جسمی هم مواجه بوده اید؟

ببینید اینها نمی آیند شما را بزنند و آشکارا کسی را شکنجه کنند اما به عنوان مثال من را از ساعت چهار صبح می بردند در سلول های انفرادی که باید زندانی در آنها منتظر بماند تا به دادگاه برود و در این سلول ها عرض نشیمن گاه صندلی که برای شما قرار داده اند کمتر از 20 سانتیمتر است و دمای هوای این سلول ها نیز در بهترین حالت 10 درجه سانتیگراد بالای صفر است و زندانی را با یک لباس نازک و نامناسب داخل این سلول می گذارند که فرد در آن تقریبا فریز می شود. اصلا از سرما و نشستن روی یک صندلی که کلا 20 سانتیمتر نشیمن گاه دارد خود به خود ستون فقرات فرد به هم می پیچد.

از ساعت چهار تا هفت و نیم صبح من را در چنین محیطی نگه می داشتند و بعد تازه ساعت هفت و نیم صبح زنجیرهای سنگین دور کمر و پاهای زندانی می بستند تا او را به دادگاه ببرند. برای من هر بار که می خواستند مرا به دادگاه ببرند این زنجیرهای سنگین را چنان محکم می بستند که من هر بار که به دادگاه می رفتم و باز می گشتم تمام نقاط بدنم که زنجیر به آنها بسته شده بود از دست و پا گرفته تا کمر همه خونین و مالین بود جوراب های من در پاهایم پاره می شد تا دوباره به زندان بازگردم.

شاید برای بسیاری از زندانیان این زنجیرها را کمی شل تر می بستند اما برای من زنجیرها را چنان محکم می بستند که من همیشه چند روز بعد از روز برگزاری دادگاه نیز دست و پا و کمرم به شدت مجروح بود.

وضعیت آسیبی که ستون فقرات شما دیده بود چگونه است؟

اولا که مرا بدون دلیل یکبار فرستادند به یک زندان دیگر آن هم با یک اتوبوس که فقط هم من داخل آن بودم و در حین انتقال هم باز با زنجیر مرا بسته بودند آن هم خیلی محکم. این نقل و انتقال خیلی به من فشار وارد کرد. وقتی هم برگشتم مسئولان زندان بدون دلیل از من خواستند که کمدی را که مواد غذایی ام را داخل آن نگهداری می کردم عوض کنم و مرا مجبور کردند که خودم این کمد را از طبقه پایین به طبقه بالا برده، عوض کنم و بازگردانم که این کار به شدت به کمر من آسیب رساند و من از شدت درد فریاد می زدم اما اینها به من اجازه رفتن نزد دکتر ندادند و 11 روز مانع از آن شدند که من حتی یک سی تی اسکن از کمرم انجام دهم. بعد از 11 روز هم وقتی من خیلی بی تابی کردم به من گفتند که برو و تست حاملگی بده. شما تصور کنید در زندانی که همه زن هستند حالا بماند از اتفاقاتی که آنجا می افتاد چگونه این تصور منطقی به نظر می آید که درد کمر من ناشی از حاملگی باشد.

خیلی در زندان از این بلاها بر سر من آورده اند. شکنجه ها دیگر به شکل قدیمی نیست و اینها به این طرق مرا شکنجه می دهند.

وضعیت پرونده شما الان چگونه است؟ بلاتکلیف هستید یا وضعیت تان مشخص شده است؟

من درخواست تجدیدنظر دارم ولی ببینید سیستم قضایی و وضعیت حاکم بر دادگاه های آمریکا از بیخ و بن و از ریشه خراب است. ببینید اینجا اف بی آی می آید یک پرونده برای کسی درست می کند و یک دادگاه فرمالیته به صورت علنی برگزار می کنند اما قبل از اینکه شما به دادگاه بروید حکم دستوری از اف بی آی روی میز قاضی هست و اصلا برای او مشخص شده که اگر زندانی می خواهد از خود دفاع کند چقدر وقت دارد و چه اتفاقاتی باید در دادگاه رخ دهد. ببینید اینجا همه چیز نمایش است و سناریوی آن از قبل تهیه و تدوین شده است.

اگر الان شما امکان بیابید و بیایید به زندان های آمریکا سر بزنید می بینید که بسیاری از زن هایی که اینجا زندانی هستند کسانی اند که بی گناه دستگیر شده اند تا طعمه قرار بگیرند که مثلا شوهرشان را تحویل دولت آمریکا بدهند. الان به عنوان مثال یک زن سنگاپوری اینجا هست که شوهر او نیز متهم به تهیه لوازم بالگرد برای ایران است.

 

(توضیح10)

30 مهر 90  رجا نیوز نوشت:روایت دردناک مادر "شهرزاد میرقلی خان" از دیدار با دخترش در زندان آمریکا

 

مادر شهرزاد میرقلی‌خان با بیان اینکه شهرزاد فکر می‌کند موجودی فراموش شده است، می‌گوید: نگرانی‌ام فقط دخترم است و بس.
 
پس از اینکه بلقیس روشن به همراه دوقلوهای شهرزاد میرقلی‌‌خان زن ایرانی زندانی در آمریکا و خواهر شهرزاد بعد از حدود چهار سال از زندانی شدن او موفق شدند تا دیداری با دخترشان داشته باشند و بعد از بازگشتشان، با حضور در منزل پدری شهرزاد در گفت‌وگویی با روشن و همسرش (میرقلی‌خان) از حال و هوای این دیدار آن هم پس از این مدت دوری و فراغ پرسیدیم و مادر که چند سال است پس از زندانی شدن شهرزاد با مشکلات زیاد روحی و جسمی مواجه شده برایمان درد دل کرد.

وی با قدردانی از اقداماتی که منجر به فراهم شدن این ملاقات شد، از دولتمردان خواست تا هر آنچه از دستشان برمی‌آید برای آزادی هر چه سریع‌تر شهرزاد انجام بدهند.

*درخواست ملاقات با احمدی‌نژاد

مادر میرقلی‌خان که پیش از این نیز در گفت‌و‌گو با فارس خواستار ملاقات با محمود احمدی‌نژاد شده بود، بار دیگر این درخواست را مطرح کرد و در این باره گفت: تاکنون دو بار کتباً و حدود شش مرتبه نیز این درخواست را به صورت شفاهی مطرح کرده‌ایم و امیدواریم این مسئله هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

روشن و پدر شهرزاد محرومیت از دیدن فرزندشان برای حدود چهار سال و آن هم در آن سوی دنیا را مدت زمان کمی ندانستند به نحوی که مادرش در این باره می‌گوید: شاید 4 سال به زبان راحت بیان شود، ولی لحظه به لحظه آن برای ما به اندازه یک قرن گذشت.

دوقلوهای شهرزاد که در وضعیت سنی حساسی به سر می‌برند از دیدار مادر و نوازش‌هایش محرومند و چه ظلمی بالاتر از دور ماندن مادری از دخترانش و بالعکس. 

پدر و مادر شهرزاد وضعیت روحی و جسمی خوبی ندارند. روشن بعد از زندانی شدن دخترش یک سکته قلبی و یک سکته مغزی خفیف کرده و تاکنون 4 عمل جراحی انجام داده و در پی یک تشنج سمت چپ صورتش نیز فلج شده است.

خانواده شهرزاد قبل از آزادی دو تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران به آمریکا سفر کردند و در زمان حضور آنها بود که این دو نفر آزاد شدند.

"شین بائر "، "سارا شورد " و "جاشوا فتال " 31 ژوئیه 2010 در حالی که به صورت غیرقانونی وارد مرزهای غربی کشورمان شده‌ بودند و در حال پرسه‌زنی در نزدیکی مرز عراق بودند، به اتهام جاسوسی توسط مقامات کشورمان بازداشت شدند و پس از دستگیری خود ادعا کردند که در حال انجام کوهنوردی وارد ایران شده‌اند. سارا شورد سال گذشته با قرار وثیقه 500 هزار دلاری آزاد شد و به آمریکا بازگشت و دو نفر دیگر نیز 30 شهریور با قرار وثیقه از زندان آزاد و بلافاصله به کشورشان بازگشتند.

در حالی که کشورمان همواره در قبال این گونه مسائل با رأفت اسلامی برخورد کرده ولی هیچگاه دولتمردان آمریکایی چنین نکرده‌اند. زمانی که مادران سه تبعه آمریکایی به ایران آمدند تا با فرزندانشان ملاقات کنند در بهترین هتل برای آنها امکان این ملاقات را فراهم کردند ولی در قبال شهرزاد این گونه نبود و اینکه این ملاقات بعد از حدود چهار سال و آن هم در محل بازداشت شهرزاد صورت گرفت.

*سکوت کامل خبری

مادر، خواهر و دوقلوهای شهرزاد در حالی به ملاقات دخترشان رفتند که هیچ امکاناتی از سوی دولت آمریکا برای آنها فراهم نشد و نکته جالب‌تر اینکه این ملاقات در سکوت کامل خبری انجام شد و اینجاست که استانداردهای دوگانه برخی رسانه‌ها نمود می‌یابد. اگر این مسئله در ایران اتفاق افتاده بود چه شانتاژها و سر و صدایی که به پا نمی‌کردند و برای پوشش اخبار آن سر و دست نمی‌شکستند.

*اینقدر در زندان بمان تا بپوسی

مادر شهرزاد درباره آزادی این دو آمریکایی گفت: زمانی که دو نفر آزاد شدند شهرزاد بارها از سوی زندانیان و یکی از زندانبانان مورد تمسخر قرار گرفته و به وی گفته بودند ما آمریکایی هستیم و حرف اول را در دنیا می زنیم. یکی از افسران زندان هم به وی گفته بود اینقدر اینجا بمان تا بپوسی. حتی او را ایرانی قاتل و مسلمان تروریست و فاشیست لقب داده بودند.

پدر و مادر شهرزاد تاکنون هزینه‌های زیادی را برای گرفتن وکیل و سایر هزینه‌ها برای دخترشان صرف کرده‌اند.
اینگونه که پدر شهرزاد می‌گفت تا به حال بیش از 200 هزار دلار برای گرفتن وکیل و سایر هزینه‌ها پرداخت کرده است.

خانواده شهرزاد امکان تماس با وی را ندارند و شهرزاد خودش باید با آنها تماس بگیرد که همین بار مالی زیادی را به همراه دارد. هر دقیقه تماس شهرزاد با خانواده یک دلار می‌شود که زمانی مکالمه به طول بینجامد رقم کمی نخواهد بود.

روشن می‌گفت هر بار که به دیدن شهرزاد می‌رفتیم هر فرد بالغ فقط می‌توانست 20 دلار به همراه داشته باشد و هیچ وسیله یا کالایی را با خود نمی‌توانست به داخل ببرد. این مبلغ هم برای آن است که در زمان ملاقات بتوانند مواد غذایی را از داخل زندان تهیه کنند.

مادرش گفت: زمانی که به ملاقات شهرزاد رفته بودیم او بعد از حدود 4 سال توانست پنیر و چند حبه انگور بخورد.

روشن درباره حضورشان در محل زندانی شدن شهرزاد و اولین ملاقات این گونه اظهار داشت: برای اینکه وارد محل ملاقات شویم باید مهری به یکی از دستانمان زده می‌شد که در بخش‌های مختلف دستمان را نشان می‌دادیم و رد می شدیم. از لحظه ورود به سالن تا پر کردن فرم و .. و رسیدن به سالنی که شهرزاد را بیاورند 35 دقیقه طول می‌کشید و بعد از آن بود که زندانی به محلی که برای ملاقات در نظر گرفته بودند آورده می‌شد و فقط در بدو ورود و زمان خداحافظی اجازه بغل کردن زندانی وجود داشت.

مادر شهرزاد همچنین به استشمام بوی آزاردهنده و نامطبوع به دلیل نزدیکی زندان شهرزاد با یک خوکدانی اشاره کرد.

به گفته مادر میرقلی‌خان پنجشنبه‌ها این امکان برای زندانیان فراهم است که برای خرید مایحتاج هفتگی خود و تهیه کالای مورد نیاز به محلی که برای این منظور در داخل زندان تعبیه شده مراجعه کنند، اما نکته جالب اینکه تا زمانی که شهرزاد به محل بازداشتش برمی‌گردد چیز زیادی برایش باقی نمی‌ماند و باید در طول مسیر باج بدهد.‌

از مادر شهرزاد پرسیدم که آیا از زمان زندانی شدن دخترتان دولت کمکی به ‌شما کرده است؟ که گفت: امسال دکتر صالحی وزیر خارجه مبلغ 250 دلار عیدی داد و البته برای سفر به عمان به منظور تهیه انجام مصاحبه برای اخذ روادید سفر به آمریکا هزینه‌هایمان پرداخت شد.

وی در عین حال گفت که برای سفر اخیر به آمریکا نیز 10 هزار دلار کمک از سوی دولت پرداخت شده است.
روشن گفت که در سفر به آمریکا فقط حدود 13 میلیون تومان هزینه بلیط شان شده و حدود یک میلیون و 300 هزار تومان هزینه رفت و آمد و در مجموع این سفر 37 روزه حدود 30 میلیون تومان هزینه در برداشته است.

در این سفر مصطفی رحمانی سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن نیز موفق به ملاقات با شهرزاد شده و این اولین باری است که این ملاقات انجام شده است.

مادر از نگرانی‌هایش می‌گوید و عنوان می‌کند "نگرانی‌ام فقط و فقط شهرزاد است و بس."

روشن در این باره خاطرنشان می کند: شهرزاد فکر می‌کند موجودی فراموش شده است و هیچ کس به فکرش نیست. خیلی دست و پا می‌زند و تلاش می‌کند ولی مثل اینکه بی فایده است.

شهرزاد میرقلی‌خان به اتهام واهی خرید تجهیزات دوگانه به همراه همسرش در اتریش دستگیر شد و با گذراندن دوران محکومیت و تبرئه توسط دادگاه این کشور، به ایران بازگشت اما در سفری به قبرس در سال 1386 توسط مأموران این کشور دستگیر و به درخواست آمریکا به این کشور منتقل و در اقدامی غیرانسانی و غیرحقوقی به 5 سال حبس در آمریکا محکوم شد.

او از 19 دسامبر 2007 تاکنون در آمریکا زندانی است.

(توضیح11)

 

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد:

درخواست مادر شهرزاد ميرقلي‌خان براي ملاقات با احمدي‌نژاد

خبرگزاري فارس: مادر شهرزاد ميرقلي‌خان زن ايراني زنداني در آمريكا خواستار ديدار و گفت‌وگو با رئيس جمهور شد.

خبرگزاری فارس: درخواست مادر شهرزاد ميرقلي‌خان براي ملاقات با احمدي‌نژاد
 

"بلقيس روشن" مادر شهرزاد ميرقلي‌خان زن ايراني زنداني در آمريكا در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، از درخواست خود براي ديدار و گفت‌وگو با محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان سخن گفت. وي ضمن قدرداني از پيگيري‌هاي مقامات كشورمان در خصوص بهبود وضعيت شهرزاد ميرقلي‌خان، ابراز اميدواري كرد كه اين ملاقات هر چه سريع‌تر انجام شود. مادر شهرزاد بار ديگر از مقامات كشورمان خواست كه به پيگيري‌هاي خود براي آزادي هر چه سريع‌تر شهرزاد ميرقلي‌خان ادامه دهند. در پي پيگيري‌هاي انجام شده بالاخره دولت آمريكا براي مادر، دو فرزند و خواهر شهرزاد براي سفر به آمريكا و ملاقات با وي رواديد 3 ماهه صادر كرد كه در حدود يك ماه از صدور رواديد مي‌گذرد و مادر، فرزندان و خواهر شهرزاد 2 ماه بيشتر فرصت براي اين سفر ندارند. روشن با اشاره به مشكلات مالي كه پس از زنداني شدن شهرزاد براي خانواده‌اش به وجود آمده، خواستار مساعدت دولت براي تأمين هزينه‌هاي اين سفر شد. مادر شهرزاد گفت كه به دليل مشكل در پرداخت هزينه سنگين اين سفر، بليطي كه براي اين سفر رزرو كرده بود كنسل شده و هنوز موفق به رزرو بليط مجدد نشده است. شهرزاد ميرقلي‌خان به اتهام واهي خريد تجهيزات دوگانه به همراه همسرش در اتريش دستگير شد و با گذراندن دوران محكوميت و تبرئه توسط دادگاه اين كشور، به ايران بازگشت. اما در سفري به قبرس در سال 1386 توسط مأموران اين كشور دستگير و به درخواست آمريكا به اين كشور منتقل و در اقدامي غيرانساني و غيرحقوقي به 5 سال حبس در آمريكا محكوم شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا
برچسب ها
اخبار مرتبط
تشکیل ۲۵ پرونده قاچاق کالا به ارزش ۱۱ میلیارد ریال از ابتدای طرح نوروزی
فیلم| برداشتِ پنبه از غوزه
فیلم| کاربردهای شگفت‌انگیز مسواک‌های دست دوم
فیلم| نرخ جریمه تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
فیلم| اشتباهات آشپزی که همه انجام میدن! حواست به این نکات باشه که خیلی مهمه
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • هیچ نظری موجود نیست