قلعه سفید ندوشن با قدمتی مربوط به دوران افشاریه و زندیه در سال هفتاد و هشت با شماره 2555 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در خصوص این بنای تاریخی گفت: قلعه سفید ندوشن در شهر ندوشن برفراز کوهی کم ارتفاع (در سمت شرقی ندوشن) در کنار رودخانه عبوری از کنار آبادی که در حال حاضر به خیابان تبدیل شده است، قرار دارد.

محسن ذاکری نیا افزود: این قلعه به صورت سنگی توام با خشت و گل می باشد و به کارگیری آجر در قسمتهایی از مدخل بنا دیواره بیرونی بنا به استثنای سردرورودی همه ازقلوه سنگ سفید از جنس سنگ کوهی که قلعه برآن بنا گردیده است، بوده و قسمتهای داخلی همه از خشت و گل است.

وی خاطرنشان ساخت: این قلعه در دو طبقه احداث گردیده و در چهار گوشه آن چهار برج ساخته شده است. دراین قلعه چاهی با عمق پانزده متر حفر شده است كه به هنگام پناه بردن مردم به قلعه، از آب آن استفاده می کرده اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: احداث قلعه بر تپه ای مشرف بر آبادی بیانگر استفاده دفاعی روستا از قلعه در دوره های ناامنی و جنگ و گریزهای حاکمان گذشته است و این موضوع از خصوصیات بارز بنا محسوب می گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا