یزدفردا"سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس"پلیس استان یزد" مهم ترين و ساده ترين مسئله براي شناختن يک سايت مطمئن، پوسته و محيط فروشگاه است.
بسياري از کاربران براي خريد يک محصول در اينترنت به جستجو مي پردازند و در اين حالت به طور حتم محصولات مورد نظر خود را با قيمتي مناسب پيدا مي کنند. 
در اين شرايط آن ها دوست دارند تا اين محصول را خريداري کنند ولي ترس از خريد اينترنتي، آن ها را از اين کار منصرف مي کند، خريد اينترنتي براي بسياري از افراد، نماد کلاهبرداري و از دست رفتن پول است. 
البته هستند سايت هاي زيادي که چنين رويه اي دارند و تنها براي فروش قطعات بي کيفيت و حتي دريافت وجه و عدم ارسال کالا عمل مي کنند، اما مي توان با در نظر گرفتن و رعايت برخي موارد، يک خريد اينترنتي بي دردسر و مطمئن را تجربه کرد. 
محيط فروشگاه آنلاين؛ مهم ترين و ساده ترين مسئله براي شناختن يک سايت مطمئن، پوسته و محيط فروشگاه است. 
به طور حتم فروشگاهي که براي کلاهبرداري ايجاد شده به هيچ وجه هزينه چند ميليوني براي طراحي و بهينه سازي يک پوسته پرداخت نمي کنند و تنها فروشگاه هاي معتبر با درآمد کافي مي توانند اين هزينه را تقبل کنند. 
در نگاه اول بايد به محيط و سپس بخش بندي فروشگاه آنلاين توجه کنيد که در مورد بخش بندي در ادامه مطلب توضيحات کافي ارائه مي شود. 
کالاهاي موجود در فروشگاه؛ همواره براي خريد کالا از برند هاي معتبر و با کيفيت اقدام کنيد و برند هاي جعلي را به طور کامل فراموش کنيد. 
اگر در فروشگاهي، کالايي تحت عنوان آيفون یا اپل با قيمت پایین مشاهده کرديد، بايد به اين مورد شک کرده و آن را به عنوان يک جک تلقي کنيد. 
موردي بعدي در مورد کالاها، جديد يا قديمي بودن آن ها است و فروشگاه هاي معتبر همواره قطعات به روز را در صفحه ابتدايي خود به شما معرفي و پيشنهاد مي کنند. 
براي اطمينان يک مسئله ديگر نيز وجود دارد که به توضيحات در مورد يک محصول مرتبط است، به طور حتم فروشگاه هاي معتبر، توضيحاتي به زبان فارسي براي يک محصول درج مي کنند. 
روش هاي خريد و ارسال 
فروشگاه هاي معتبر براي جلب مشتريان بيشتر سعي مي کنند امکانات فراواني براي آن ها در نظر بگيرند. 
اتصال به سامانه هاي بانکي متعدد، روش هاي مختلف پرداخت و از همه مهم تر نحوه ارسال محصولات از اين امکانات به شمار مي رود که روي جلب نظر مشتريان تاثير بسيار زيادي دارند. 
همچنين براي برخي از محصولات، روش ارسال بسيار مهم خواهد بود و به عنوان مثال براي يک فلش مموري 30 هزار توماني، نمي خواهيد هزينه ارسالي معادل 10 هزار تومان را پرداخت کنيد. 
به طور حتم تنها فروشگاه هاي معتبر هستند که روش هاي خريد و ارسال متعددي براي شما در نظر مي گيرند، زيرا همکاري با شرکت هاي مختلف جهت پرداخت و ارسال، نياز به هزينه و صرف وقت دارد که هر فروشگاهي نمي تواند از پس اين هزينه ها و از همه مهم تر پشتيباني اين موارد برآيد. 
نکته مهم ديگر در بخش روش هاي ارسال، امنيت در ارسال محصول است و کيفيت اين بخش در همه سرويس هاي ارسال يکسان نيست و برخي از آنها کيفيت بالاتر و يا پايين تري دارند. 
زماني که شما يک تلويزيون 7 ميليون توماني خريداري مي کنيد، دوست نداريد به خاطر تفاوت 5 هزار توماني در روش ارسال، تلويزيون شما هنگام حمل و نقل دچار مشکل شود! 
نمادهاي الکترونيکي 
اگر به فروشگاه هاي معتبر مراجعه کنيد به طور حتم شاهد نماد هاي متعددي خواهيد بود که مربوط به ارسال به موقع ، پرداخت مطمئن و مواردي از اين دست به فروشگاه اهدا مي شود. 
پشت پرده اين نماد ها، دريافت مبلغي هنگفت از فروشگاه و ارائه تنها يک لوگو است که به خوبي مي تواند روي بازديد کنندگان موثر واقع گردد. 
ثبت سوابق خريد 
پس از خريد اينترنتي، يکي از مهم ترين موارد ، پيگيري خريد قبلي شما خواهد بود که به طور معمول اين مورد در بخش سوابق خريد يا سبد خريد درج مي شود و وجود اين بخش در پروفايل شما بسيار مهم است. 
بايد حتما پس از ثبت نام و ثبت سفارش به اين بخش مراجعه و از وجود توضيحات کافي در خصوص کالاي خريداري شده مطمئن شويد. 
به طور معمول پس از خريد اينترنتي، يک شماره يا رمز پيگيري به شما نشان داده مي شود که بهتر است اين شماره پيگيري را يادداشت يا ذخيره کنيد تا در موارد لزوم، خريد خود را پيگيري کنيد. 
نظرات کاربران فروشگاه 
مهم ترين مسئله براي اطمينان به يک فروشگاه يا سايت ، نظرات کاربران و پاسخ هاي مديريت است در حقيقت وب سايت ها و فروشگاه هاي معتبر براي نظرات کاربران خود ، اهميت بسياري قائل مي شوند. 
به طور حتم کاربران در خصوص تحويل به موقع، سلامت اجناس ارسال شده و قيمت محصولات به بحث و تبادل نظر مي پردازند و در برخي مواقع نيز لازم است تا مديريت وارد جريان شود تا به سوالات و نظرات کاربران ، پاسخ دهد. 
فروش ويژه، جوايز ويژه و امکانات بيشتر 
فروشگاه هاي معتبر براي جذب کاربر دست به هر کاري مي زنند و از موارد موثر مي توان به فروش محصولات با قيمت کمتر از بازار ( فروش ويژه )، در نظر گرفتن جوايز ويژه براي کاربران (براي قدرداني از کاربران ويژه) و همچنين برخي امکانات جانبي مانند بررسي محصولات، دانلود نرم افزار و درايور محصولات اشاره کرد. 
البته فروشگاه هاي جعلي نيز مي توانند اين موارد را براي جذب کاربران استفاده کنند ولي با توجه بيشتر به موارد قبلي که در اين مطلب اشاره شده، اين بخش ديگر اهميتي براي شما نخواهد داشت و فروشگاه هاي نامعتبر در همان بخش هاي قبلي از دور مسابقات کنار مي روند!
سرهنگ "حسین رضايي" رئيس پليس فتا استان يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا