یزدفردا"رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای شاهکار کردند گفت: باید به مناسبت اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران ، از همه عزیزان به ویژه وزیرامورخارجه و همه کارشناسان خبره هسته ای که این پروژه ملی و مهم را مدیریت کردند تشکر کنم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی امیدنامه، محمدرضا عارف یکشنبه در دیدار با اصحاب رسانه و دانش آموختگان علوم سیاسی افزود: دوستانی که در مذاکرات بین المللی شرکت کرده اند فضای این جلسات را درک می کنند؛ بخصوص در این دوره از مذاکرات که ایران با قدرت های بزرگ جهانی رو به رو بود و اشتباهی که منافع ملی را به خطر بیاندازد از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای صورت نگرفت.

مواضع رهبری در طول مذاکرات شجاعانه و راه گشا بود
وی در ادامه به اعتماد رهبر معظم انقلاب به اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای اشاره کرد و گفت: مواضع رهبر معظم انقلاب در طول مذاکرات هسته ای بسیار شجاعانه ، راه گشا و پشتوانه قوی برای اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای بود. باورم بر این است که در این مذاکرات دست آوردهای ارزشمندی داشتیم. البته نقد هم می تواند صورت بگیرد اماد باید همراه با انصاف باشد نه تخطئه تیم مذاکره کننده هسته ای که به نوعی زیر سوال بردن امنیت ملی کشور است.

لازمه حضور حداکثری مردم در انتخابات حضور همه سلایق در نظام است
رئیس شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در ادامه به انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: در آستانه رویداد بزرگ انتخابات 94 و با توجه به شرایطی که با آن رو به رو هستیم باید دستور اصلی همه نخبگان و مسئولان کشور، حضور حداکثری مردم در انتخابات باشد.

وی افزود: ما به حضور بالای مردم در انتخابات اسفند ماه نیاز داریم ،هم شرایط منطقه و هم شرایط کشورمان ایجاب می کند که مردم در روز انتخابات حضوری با نشاط و چشمگیر داشته باشد که لازمه حضور حداکثری مردم برگزاری انتخاباتی رقابتی با حضور همه سلایق موجود در نظام است.

مردم می دانند که حضور آنان در 22 بهمن پشتوانه انقلاب است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن اشاره کرد و گفت: باید بدانیم 22 بهمن امسال یک وضعیت خاصی دارد؛ البته مردم هر سال در 22 بهمن نشان می دهند که مسائل نظام و ارزشهای آن را با عملکرد دولتها مرتبط نمی دانند. مردم می دانند که حضور آنان پشتوانه انقلاب است و امسال به صورت خاص با توجه به شرایط منطقه و ضرورت نقش آفرینی بیشتر کشورمان در حل و فصل مسایل منطقه ای در دوره پسا برجام باید حضورپرشورتری در راهپیمایی 22 بهمن داشته باشند.

نتوانستیم سرمایه اجتماعی کسب شده در دوم خرداد را حفظ کنیم
عارف در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اصلاح طلبان از اتفاقات گذشته درس می گیرند و این جریان برای بررسی عملکرد خود در انتخابات مجلس چه برنامه ای دارد گفت: به دلایلی ما نتوانستیم سرمایه اجتماعی کسب شده در دوم خرداد را حفظ کنیم؛ اکثر فعالان جبهه اصلاحات وارد دولت و مجلس شدند و عملا از سرمایه اجتماعی که در دوم خرداد خلق شد غافل شدیم و نتیجه این غفلت در انتخابات 84 بروز کرد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان به فلسفه تشکیل بنیاد باران اشاره کرد و گفت: در بنیاد باران که از مدیران دولت اصلاحات تشکیل شده است قرار بود آسیب شناسی دوران اصلاحات صورت گیرد جلساتی هم در ابتدا با این رویکرد برگزار شد ولی در ادامه آن آسیب شناسی که مد نظر بود انجام نشد.

جریان رقیب اصلاحات به دنبال القاء کردن فاصله داشتن اصلاح طلبان از ارزشها است
وی با بیان اینکه رقیب جریان اصلاحات با ترفندهای مختلف تلاش می کرد به جامعه القاء کند که اصلاح طلبان از ارزشها فاصله گرفته اند، افزود: رقیب جریان اصلاحات با توجه به امکاناتی که در اختیار داشت تلاش زیادی کرد جامعه متدین کشور را به اصلاح طلبان بدبین کند؛ در مقطعی هم تا حدودی موفق شد؛ البته برخی از چهره های جریان مقابل اصلاحات در محافل خصوصی به تدین و پایبندی اصلاح طلبان به ارزشها اذعان می کردند ولی متاسفانه در سطح رسانه ای و در بین افکار عمومی به گونه دیگری سخن می گفتند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: ما باید این نگرش را عوض می کردیم. امکانات نیز در اختیار ما نبود. به این فکر افتادیم بنیادی را با محوریت جوانان راه اندازی کنیم که اتاق فکری در یک پروسه طولانی و نه در یک انتخابات و نه در یک دوره برای تغییر این نگرش باشد به همین دلیل بنیاد امید ایرانیان را با همراهی نسل جوان راه اندازی کردیم و تا حدودی هم در اهداف خود موفق بودیم.
عارف به وقایع انتخابات مجلس هشتم و انصرافش در آن مقطع زمانی به دلیل تبعیت از خرد جمعی ، اشاره کرد و گفت: در انتخابات مجلس هشتم به دنبال رد صلاحیت بسیاری از اصلاح طلبان توسط هیات های اجرایی انصراف دادم . این کار از سوی من انجام شد ولی برخی دوستان در عرصه ماندند. اینکه تا چه میزان این اقدام درست بود باید آسیب شناسی شود.

 وقتی برای انتخابات سال 92 شروع به برنامه ریزی کردیم تنهای تنها بودیم
وی به انتخابات مجلس نهم اشاره کرد و گفت: در انتخابات مجلس نهم در گروه امید ایرانیان معتقد بودیم می توان اقلیتی تاثیرگذار در مجلس داشته باشیم ولی در نهایت تصمیم گرفته شد لیستی از سوی اصلاح طلبان در آن انتخابات منتشر نشود و نتیجه این عملکرد را در مجلس نهم می بینیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 ،خاطرنشان کرد: وقتی برای انتخابات سال 92 شروع به برنامه ریزی کردیم واقعا تنهای تنها بودیم. بسیاری از چهره های اصلاح طلب بی انگیزه بودند و تنها توانستیم طی جلسات متعدد با جوانان و دانشجویان که به دلیل حوادث ناگوار 88 سرخورده شده بودند آنها را به صحنه بیاوریم و همین جوانان بسیاری از اصلاح طلبان را به میدان آوردند و در نهایت در انتخابات 92 نتیجه گرفتیم.

 در ذات اصلاح طلبی تحقق آرمان های انقلاب است
وی افزود:بعد از 24 خرداد بسیاری از دوستان ما متوجه شدند که راهبرد گذشته شان پاسخگو نبوده است. اصلاح طلبان نمی توانند از مسئولیت شانه خالی کنند و کنار بکشند .کنار کشیدن و عافیت طلبی در قاموس اصلاح طلبی نیست. در ذات اصلاح طلبی تحقق آرمانهای انقلاب و حاکمیت ارشها با منش قانونی و رعایت قانون و مقررات و نگاه به آینده وجود دارد.

عارف یاد آور شد: در 24 خرداد سال 92 سرمایه اجتماعی جدیدی خلق شد. چگونگی حفظ این سرمایه مورد بحث بود. یک تجربه دوم خرداد پیش رو داشتیم که بعد از آن همه به قدرت ورود پیدا کردند و مسئولیت اجرایی گرفتند. به همین دلیل تصمیم بر این شد حداقل شخص خود من وارد قدرت نشود تا بتوانم با کمک دوستان این سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: با دکتر روحانی هم در این مورد صحبت کردم در بیرون از مجموعه دولت برای حفظ این سرمایه اجتماعی فعالیت کنم بهتر می توانم در خدمت کشور و دولت باشم چون می دانستیم آن سرمایه ای که به دست آورده ایم باید پایدار باشد خوشبختانه تاکنون موفق بودیم و این سرمایه اجتماعی در انتخابات اسفند به کمک جریان اصلاح طلب و اعتدال گرا خواهد آمد.

هرچه سریعتر فضای فرهنگی باید بر واحدهای آموزش عالی حاکم شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ادامه فضای امنیتی در دانشگاه ها،گفت: آن فضای امنیتی که در دانشگاه ها حاکم بود هنوز در برخی از مراکز آموزش عالی ادامه پیدا کرده است که حتی رئیس جمهور هم نسبت به تداوم این فضا گلایه کرده است و به نظرم اگر فضای امنیتی در دانشگاه ها ادامه پیدا کند با چالشهای مختلفی رو به رو می شویم و باید هر چه سریعتر فضای فرهنگی بر تمامی واحدهای آموزش عالی حاکم شود.

اگر جریان اصلاح طلب عملکرد منسجم داشته باشد تا 70 درصد رای دارد
عارف در ادامه به برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: اگر جریان اصلاح طلب عملکرد منسجمی داشته باشد و مسئولان زمینه حضور اصلاح طلبان در رقابت انتخاباتی را مهیا کنند، تا 70 درصد رأی می تواند برای اصلاح طلبان باشد.

وی ادامه داد: جریانی تمام هدف خود را در زیر سوال بردن عملکرد دولت می داند و دائما می گوید باید دولت تدبیر و امید یک دوره ای باشد برای همین شخصا و تمام جریان اصلاح طلب در انتخابات اسفند از تمام حیثیتمان مایه می گذاریم تا پیروز انتخابات شویم تا برنامه های جریانی که می خواهد دولت تدبیر و امید یک دوره ای باشد با شکست رو به رو شود و در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بتوانیم همان روند انتخابات سال 92 را دنبال کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان به ضرورت تشکیل شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: ضرورت و نیاز تشکیل شورای عالی سیاست گذاری در همه محافل اصلاح طلبی مطرح شد که باید همه با هم باشیم و سازوکاری که در این خصوص اندیشیده شد این بود که شورای عالی سیاست گذاری تشکیل شود که در نهایت با تشکیل این شورا امیدواری برای همگرایی و وحدت اصلاح طلبان بیش از گذشته شد.

فضای امیدواری در کشور باعث شد بسیاری از نخبگان وارد انتخابات شوند
وی به ثبت نام گسترده نخبگان در انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: من نمی خواهم امتیاز حضور پرشور نخبگان در ثبت نام برای نمایندگی مجلس را به حساب خودمان بگذارم که به ما لبیک گفتند. فضای ارزشمند، خوب، بانشاط و امیدواری که بر کشور حاکم شده است باعث شد بسیاری ازنخبگان وارد کارزار انتخابات شوند و این خیلی مایه امیدواری است و سرمایه ارزشمندی برای کشور است که هزاران نخبه در انتخابات اسفندماه ثبت نام کرده اند.

عارف به روند بررسی صلاحیت ها اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند حتی کسی هم که نظام و رهبری را قبول ندارد بیاید رأی بدهد. این سخنان این امیدواری را می دهد که بررسی صلاحیت ها در چارچوب قانون باشد و امیدوارم همه دست اندرکاران امر انتخابات با توجه به شرایط داخلی و بین المللی به گونه ای عمل کنند که حق هیچکس در انتخابات از بین نرود و تمام اقدامات فقط براساس قانون باشد.

زنان به عنوان وظیفه در انتخابات حضور داشته باشند
وی در خصوص سهم زنان در لیست های انتخاباتی نیز گفت: در خصوص بانوان بحثی که مطرح است بحث کارشناسی و فنی است نمی شود 50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصین کشور زن باشند ولی نقش آنها در مدیریت میانی به بالا دو یا سه درصد باشد؛ نمی شود که بخواهیم در منطقه جایگاه اول را داشته باشیم ولی تنها به اکتفاء 50 درصد نیروی متخصص مرد.
رییس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: پس زنان به عنوان یک وظیفه نه به عنوان یک امتیاز باید در صحنه انتخابات حضور داشته باشند. به همین دلیل حضور قابل توجه زنان در انتخابات مجلس در دستور کار گفتمان اصلاحات به صورت جدی قرار دارد.

تفکر اصلاح طلبان تفکر ناب انقلاب و امام (ره) است
عارف با اشاره به سیاست های اصلاح طلبان در پاسخ به تخریب های رسانه ای گفت: اصلاح طلبان به موضوعاتی که رسانه های افراطی برای سرگرم کردن جریان اصلاح طلب مطرح می کنند واکنش نشان نمی دهند تفکر اصلاحات مشخص است. تفکر ناب انقلاب و تفکر امام(ره) است و همیشه در چارچوب قانون و نظام حرکت کرده ایم ما به رویکرد آرامش معتقدیم و درگیر دامی که برخی رسانه ها برای ما پهن کرده اند نمی شویم .مردم جواب آنها را در اسفندماه و در انتخابات خواهند داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا