استاندار یزد با اشاره به اینکه در پساتحريم توليد و صادرات رونق خواهد گرفت، گفت: ضرورت دارد تنوع محصول و رشد كيفيت توليدات داخلی مورد توجه صنعتگران قرار گیرد.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:شامگاه سه‌شنبه 3 آذرماه آيين گراميداشت روز ملي صادرات و تجليل از برگزيدگان صادرات استان يزد با حضور نماينده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه يزد، استاندار يزد، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان توسعه تجارت ايران، سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه‌ای استانداري، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت و جمعي از توليدكنندگان و صادركنندگان نمونه استان در سالن همایش‌های اتاق بازرگاني يزد برگزار شد.
استاندار يزد در اين جلسه ضمن گراميداشت هفته بسيج و روز ملي صادرات اظهار داشت: در امر تجارت و دادوستد بايد از رفتار بزرگان دين و آموزه‌های ديني خود الگو بگيريم زيرا پيامبر اكرم حضرت محمد (ص) با رفتار و برخورد شایسته‌ای كه در امر تجارت و وفاي به عهد در اين حوزه داشتند لقب محمدامین را به خود اختصاص دادند.
«سید محمد ميرمحمدي» ادامه داد: امين بودن و وفاي به عهد يكي از ویژگی‌های يك تاجر ممتاز است و ايران نيز با قرارگرفته در جاده ابريشم يكي از كشورهايي است كه در امر دادوستد شهرت جهاني دارد و مردم ما از گذشته تا امروز با واژه تجارت آشنا هستند.
وي افزود: مردم يزد نيز به دليل قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتي كشور از ديرباز با امر بازرگاني آشنا هستند و بايدها و نبايدهاي آن را به‌خوبی فراگرفته‌اند.
ميرمحمدي با اشاره به اينكه تاجران سفيران مردم خود در كشورهاي ديگر هستند تصريح كرد: يك تاجر زماني كه به كشور ديگري سفر می‌کند و به مبادله تجاري می‌پردازد تنها تاجر نيست بلكه نمادي از رفتار، منش، كردار و گفتار مردم كشورش است.
عالی‌ترین مقام اجرايي استان گفت: مشكلات حوزه تجارت و صادرات در دو بخش قابل‌بررسی است، يكي بخش مديريتي و شناخت بازار و ديگري بخش قوانين و مقررات كه بر عهده دولت و مسئولان است تا اگر قوانيني در جهت عدم ثبات صادرات است آن را تصحيح نمايند و به بخش خصوصي و بازرگانان كمك كنند.
ميرمحمدي ادامه داد: مسئولان ارشد استان نيز در اين زمينه با كمك بخش خصوصي مبادرت به تشكيل شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي و تشكيل کارگروه‌های مربوطه پرداخته‌اند تا شاهد بروز چنين مشكلاتي در استان نباشيم.
استاندار يزد خاطرنشان كرد: در حوزه توليد نبايد تنها به بازارهاي داخلي اكتفا نماييم بلكه توليدات ما بايد به‌گونه‌ای باشد كه بتوان در كشورهاي ديگر نيز آن‌ها را عرضه كرد و با ساير تاجران به رقابت پرداخت.
وي افزود: شايسته است در زمينه صادرات به‌تناسب پيشرفت تكنولوژي، سليقه مشتريان نيز موردتوجه قرار گيرد و اين مهم به مديريت ظريف و حساسي نياز دارد.
ميرمحمدي با اشاره به موضوع تحریم‌ها و تلاش دولت تدبير و اميد براي رفع آن‌ها اظهار داشت: خوشبختانه مجموعه توليدكنندگان، صادركنندگان و صاحبان صنايع استان در سال‌های اخير به‌خوبی خودشان را با شرايط تحريم تطبيق داده و سعي کرده‌اند چرخ توليد و تجارت در استان متوقف نشود و اكنون نيز كه در شرايط پساتحريم به سر می‌بریم اين ارتباط خود را به‌خوبی حفظ كرده و روابطشان با كشورهاي ديگر براي صادرات توليدات داخلي ادامه داشته و خواهد داشت.
عالی‌ترین مقام اجرايي استان تصريح كرد: ما نيز در اين زمينه در تلاش هستيم تا کمک‌های لازم را براي تحقق اهداف توليدكنندگان و افزايش صادرات استان به كشورهاي مختلف داشته باشيم و در زمینه‌های تعرفه و قوانين و مقررات اين حوزه از توليدكنندگان و صادركنندگان استان حمايت نماييم.
استاندار يزد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به‌ضرورت استفاده حداكثري از فرصت‌های پسا تحريم گفت: مسئولان بايد با بررسي نقاط ضعف و قوت پتانسیل‌های بومي نسبت به تدوين برنامه‌های مديريت منابع و توسعه‌ای در حوزه صادرات اقدام نمايند.
وي بر حفظ دستاوردهاي دولت در مذاكرات هسته‌ای و تبيين آن به مردم تأكيد كرد و افزود: ايجاد فرصت‌های مناسب در شرايط پساتحريم به‌منظور ساماندهي شرايط اقتصادي كشور، مستلزم اجراي تعهدات طرف‌های مقابل ايران در مذاكرات و توافق هسته‌ای است.
ميرمحمدي اظهار داشت: متأسفانه طرح‌های نیمه‌تمام فراواني از دولت قبل باقيمانده كه شايسته است براي اين طرح‌ها بانك اطلاعاتي جامعي ايجاد شود و اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام براي به اتمام رسيدن در دستور كار قرار گيرد.
استاندار يزد در پايان سخنان خود بر ترويج فرهنگ توليد، حمايت از توليدات داخلي و مصرف صحيح در جامعه تأكيد كرد.
گفتني است در پايان اين مراسم از جمعي از صادركنندگان و توليدكنندگان نمونه استان با اهداي تنديس و لوح تقدير تجليل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا