به مناسبت پاسداشت مراسم طولانی ترین شب سال رویداد فرهنگی ـ گردشگری شب یلدای اقوام ایرانی در پایگاه گردشگری کهن سرو ابرکوه برگزار می گردد.

یزدفردا:به مناسبت پاسداشت مراسم طولانی ترین شب سال رویداد فرهنگی ـ گردشگری شب یلدای اقوام ایرانی در پایگاه گردشگری کهن سرو ابرکوه برگزار می گردد.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا : محمدمهدی شرافت عنوان کرد: ایران كشورى با فرهنگى غنى است كه مردمانش بنا به ذوق و سلیقه و طبیعت منطقه اى كه در آن زیست مى كنند هر یك براى برگزارى سنت هاى كهن آداب خاص خود را دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌ کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. واژه یلدا نیز به معنای رادروز و تولد است و ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند.

این مقام مسئول تصریح کرد: رويداد فرهنگي ‏- گردشگري "شب يلداي اقوام ايراني" به مناسبت پاسداشت مراسم طولاني ترين شب سال و در آستانه آغاز هفته وحدت با هدف برندسازي گردشگري طبيعي ‏- تاريخي استان در پايگاه گردشگري کهن سرو ابرکوه به عنوان يکي از منحصر به فردترين مواريث طبيعي دنيا با قابليت ثبت جهاني در شب يلدا برگزار مي گردد .

وی خاطرنشان ساخت: باتوجه به اینکه یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستان است، امید می رود ضمن برنامه ريزي و تعريف بسته هاي سفر ويژه، هدايت تورهاي وررودي گردشگري به شهرستان نمونه گردشگري ابرکوه در روز ‎سی ام آبان ماه از ساعت 19، در کنار بزرگترين سفره شب يلدا در کنار کهن سرو ابرکوه‎ صورت پذيرد.

گفتنی است: يلدا جشني است با قدمت 7000 ساله که در ميان ايرانيان با فرهنگ اقوام مختلف اين سرزمين گره خورده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا