معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر نقش کلیدی آموزش های فنی و حرفه ای در كاهش بازگشت مجدد زندانیان به جرم تأکید کرد.

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر نقش کلیدی آموزش های فنی و حرفه ای در كاهش بازگشت مجدد زندانیان به جرم تأکید کرد.

        به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا: دکتر کورش پرند، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اعلام این خبر بیان داشت: در تحقيقات صورت گرفته توسط سازمان زندان ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور درخصوص درصد بازگشت زندانيان به زندان ها بيان داشت: نرخ بازگشت زندانيان به زندان پس  از آزادي 19 درصد است كه اين ميزان براي زندانياني كه از آموزش هاي فني فني و حرفه اي برخوردار شده اند به 3 درصد كاهش مي يابد.

وی افزود: با اجراي تمهيداتي نظير روان درماني٬ آموزش هاي فني و حرفه اي در زمان گذراندن دوران محكوميت٬ اعطاي وام برای اشتغال و ساير حمايت هاي پس از آزادي كاهش ارتكاب مجدد جرم در زندانيان پديد آمده است كه آموزش هاي فني و  حرفه اي در دستيابي به اين موفقيت نقش کلیدی داشته است .

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: تحقيقات ديگر در اين زمينه نشانگركاهش آسيب زدن زندانيان به خود (خودزني) و كاهش درگيري بين زندانيان را در بين افرادي كه از آموزش هاي فني و حرفه اي در محل ندامتگاه ها بهره مند بوده اند، می باشد.

دکتر کورش پرند با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور و سازمان زندان ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور بیان داشت: آموزش مددجویان به منظور  توانمندسازی آن ها براي اشتغال مفید و مولد پس از آزادی براي تأمین معاش و بازدارندگی از ارتکاب مجدد جرم و بازگشت به محیط زندان و همچنین تأثیر مثبت روحی، روانی و تربیتی در زندانیان در دوران محکومیت به حبس، دو سازمان را بر آن داشت تا اقدام به امضای تفاهم نامه همكاري آموزشي نمايند .

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: بر اساس اين تفاهم نامه ميزان تعهدات آموزشي به صورت ساليانه بر اساس توافق و نيازسنجي ادارات كل استاني دو طرف در سه ماهه چهارم هر سال براي سال آتي تعيين و بر اساس آن برنامه ريزي مي شود .

وی افزود: تأمين فضا و تجهيزات آموزشي با ارائه نظرات كارشناسي ادارات كل آموزش فني و حرفه اي به عهده ادارات كل زندان ها و تأمين مربي و مواد مصرفي آموزشي به عهده ادارات كل آموزش فني و حرفه اي استان ها خواهد بود. همچنين در پايان دوره آموزشي از شركت كنندگان آزمون تئوري و عملي به عمل آمده و براي قبول شدگان گواهينامه مهارت صادر خواهد شد.

رییس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور با اشاره به پیشینه فعالیت های این سازمان در آموزش به زندانیان در محل ندامتگاه ها بیان داشت: ارائه آموزش های فنی و حرفه ای به زندانیان کشور از سال 1371 آغاز و تاکنون این  آموزش ها با همکاری متقابل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ادامه داشته و با رشد سالیانه تعهدات و عملکرد آموزشی در این بخش همراه بوده  است .

وی افزود: آموزش در زندان ها با توجه به نقش سازنده ای که در روحیه و خودباوری و تأمین معاش آینده مددجویان ایفا خواهد نمود مورد توجه هر دو سازمان  می باشد.  

دکتر کورش پرند با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور  47 هزار و 685 نفر – دوره آموزش را در سال 1393 در زندان ها آموزش داده است، بیان داشت: این سازمان در 6 ماهه اول سال 1394، 32 هزار و 705 نفر – دوره آموزش را ارائه کرده كه از اين تعداد 29 هزار و 415 نفر مرد و 3 هزار و 290 نفر زن بوده اند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: آموزش هاي فني و حرفه اي در سال های اخیر در بيش از 200 زندان سطح كشور ارائه شده است که در زندان هاي مذكور بيش از 300 حرفه آموزشي آموزش داده
شده اند.

وی افزود: بيشترين فراواني آموزش هاي فني و حرفه اي ارائه شده در زندان ها در 5 حرفه آموزشي برقكار ساختمان درجه 2 ٬ جوشكاري با فرآيند قوس الكتريكي درجه 2 ٬ تعميركار اتومبيل هاي سواري بنزيني درجه 2 ٬ معرق كار درجه 2 و لوله كش و نصاب وسايل بهداشتي درجه 2  مي باشد.

بنا بر این گزارش، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در خاتمه بيان داشت: توسعه آموزش های مفید حوزه کاردانش در زندان ها به منظور جبران مضرات ترک تحصیل و جامعه پذیر شدن این افراد پس از آزادی از زندان، رسیدگی به فضاهای آموزشی تخصیص یافته برای آموزش زندانیان براساس استانداردهای مختلف فضاهای آموزشی، توسعه آموزش حرفه های مربوط به بحث مشاغل خانگی در آموزش های فنی و حرفه ای و تجهیز زندان ها برمبناي این رشته ها، انجام نيازسنجي هاي منطقه اي به منظور تعيين تقاضاي بازار و كالاهاي پرفروش كه قابليت توليد در زندان ها را دارند و استفاده از آموزش هاي بازارمحور در زندان به منظور کمک به افزايش درآمد زندانيان از راهکارهای پیشنهادی در خصوص توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در زندان ها می باشد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا