به گزارش خبر نگار یزد فردا"طبس : تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر در قالب 3 هزار و 300 گروه از هم استانی های عزیز برای اخذ ویزا و اعزام به عتبات عالیات در سامانه سماح یا همان سامانه مشتاقان اربعین حسینی ثبت نام کرده اند.

ابوالفضل نوفرستی گفت: از این تعداد 4 هزار و 670 نفر از شهرستان بیرجند، 1370 نفر از شهرستان طبس، 860 نفر از شهرستان قاین، 520 نفر از شهرستان سربیشه، 500 نفر از شهرستان سرایان، 305 نفر از شهرستان خوسف، 300 نفر از شهرستان فردوس، 300 نفر از شهرستان بشرویه، 280 نفر از شهرستان زیرکوه، 180 نفراز شهرستان نهبندان و 108 نفراز شهرستان درمیان ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته بیش از 3 برابر افزایش داشته است و حاکی از احساسات پاک و شور حسینی و عشق مردم به ولایت است.

مدیر حج و زیارت استان با ذکر این نکته که بیش از 2 هزار نفر ویزایشان را دریافت کرده اند، افزود: کارگزاران زیارتی استان، جمعی از خیرین و هیئت های مذهبی کمک های خوبی را برای تجهیز موکب های کربلا و کاظمین داشته اند و به منظور پذیرایی از زائران با شام، شربت، چای زعفران و حتی محصولاتی از جمله انار در موکب ها در طول ایام اربعین اعلام آمادگی نموده اند.

ان شاء ا... جمعی از کارگزاران و آشپزها در این ایام به عنوان عوامل آشپزخانه در نجف در خدمت زائران خواهند بود و بخشی نیز در مرز مهران در ایام اربعین برای زائران غذا طبخ خواهند کرد.

 *زیارت اربعین بهترین فرصت برای معرفی امام حسین (ع) به اهل عالم *

به گفته نوفرستی از روزی که سفر اولین زائر کربلا جابربن عبدا... انصاری انجام شد تا به امروز به لطف خدا سنت حسنه زیارت اربعین توسط بزرگان اسلام از جمله شیخ انصاری، سید مهدی بحرالعلوم، آیت ا... مرعشی نجفی، آیت ا... ناصر مکارم و ... تداوم یافته و به تعبیر مقام معظم رهبری «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است».

مدیر حج و زیارت استان با اشاره به اینکه بر اساس روایات امام زمان (عج) به هنگام ظهور، خودشان را به واسطه امام حسین (ع) معرفی خواهند کرد، تصریح کرد: باید در آن زمان همه مردم عالم امام حسین (ع) را بشناسند . ولی هنوز این اتفاق نیفتاده و به نظر می رسد که همه باید در این راستا گام های مؤثری برداریم و زیارت اربعین بهترین فرصت برای معرفی امام حسین (ع) به اهل عالم است که به لطف خدا 10 سال است این سفر معنوی در عراق توسط مردم این کشور و دیگر مردم جهان اعم از مسیحی، یهودی، شیعه و سنی انجام می شود. به طوری که پس از سقوط صدام و با توجه به اینکه ممانعتی از انجام این سفر به عمل نمی آید به این اجتماع عنوان بزرگترین اجتماع عاشقان اسلام، قرآن و اهل بیت داده شده و لذا در این راستا امسال گام های مؤثر و مفیدی برای این حماسه بزرگ در جهان اسلام برداشته شده است. به لطف خدا مردم از سراسر دنیا و به خصوص ایران اسلامی آماده اند تا به این مسافرت و حماسه بزرگ اعزام شوند.

 اطلاعات مربوط به مسیر پیاده روی بین نجف و کربلا وی مسافت بین کربلا و نجف را 80 کیلومتر ذکر کرد و گفت: این مسیر با اتوبان بزرگ نجف- کربلا آغاز می شود و تعداد ستون های بین مسیر 1452 ستون می باشد و فاصله بین هر ستون 50 متر (هر 20 ستون یک کیلومتر) است. زمان لازم برای پیاده روی کل مسیر 20 تا 25 ساعت با روزی 7 تا 8 ساعت پیاده روی می باشد و زمان تخمینی سفر 2 تا 3 روز است. وی بهترین زمان برای شروع سفر را شانزدهم ماه صفر ذکر کرد و افزود: مسیر با حضور خیل جمعیت پیاده، کاملاً مشخص است و زائران از درب حرم حضرت علی (ع) خارج و پیاده روی را از کنار خیابان امام زین العابدین (ع) یا امام جعفر صادق (ع) آغاز و مستقیماً به بزرگراه کربلا می رسند و با طی این مسیر وارد حرم حضرت اباالفضل (ع) خواهند شد.

 آنچه که مشتاقان اربعین حسینی باید بدانند وی با اشاره به اینکه زائران پیاده روی را از طلوع آفتاب آغاز و تا مغرب ادامه می دهند و اولین شب را در حدود ستون 500 و دومین شب را در ستون 1000 می گذرانند، اظهار کرد: زائران مدت طولانی پیاده روی نکنند و در زمان مغرب و عشاء جایی را برای نماز پیدا کنند.

مراکز افراد گمشده در ستون های 72، 235، 602 و 1103 قرار دارد، یعنی به فاصله هر سه کیلومتر یک مرکز گمشدگان مستقر می باشد، وسایل مورد نیاز هر زائر کوله پشتی، لباس گرم و وسایل شخصی است و نیازی به آب و غذا نخواهد بود. زیرا به لطف خدا و برکت الهی و به همت تمامی مسلمانان به خصوص عراقی ها و وجود موکب های ایجاد شده از سوی جمهوری اسلامی ایران همه مشکلات و نیازهای زائران رفع خواهد شد و زائران فقط در صورت نیاز می توانند اقلامی مانند پسته، بادام، انجیر خشک و یا برگه زردآلو برای مصرفشان همراه داشته باشند.

زائران همچنین داروهای مورد نیاز خود را برای مصرف دو تا سه روز پیاده روی، قرص سرما خوردگی، پماد برای باز شدن عضلات پا، باندکشی برای بستن پاها، جوراب، دستکش، کلاه، پوشش گوش ها ، چتر کوچک، قرآن، کتب دعا و زیارت جیبی، مداحی مورد علاقه در گوشی های تلفن همراه را پیش بینی کنند. کفش های زائران نو و بندی نباشد و کفش های سبک و آزاد همراه داشته باشند.

 104؛ شماره تماس با اورژانس ابزار شارژر همراه و مقداری پول عراقی و دلار از دیگر ملزومات سفر است سرویس بهداشتی به تعداد کافی در مسیر وجود دارد با این حال پیشنهاد می شود که زائران دستکش یکبار مصرف به همراه داشته باشند. همراه داشتن هدیه های کوچک فرهنگی مانند برچسب، عکس بزرگان و خادم الحسین (ع) به منظور قدردانی از خادمین در طول مسیر هم می تواند مناسب باشد.

نوفرستی با بیان اینکه شماره تماس با اورژانس 104 می باشد، گفت: زائران استحضار داشته باشند که ممکن است عده ای زائرنما که عمدتاً مرتبط با شیاطین هستند از احساسات پاکشان سوء استفاده کرده و به دنبال سرقت وجه نقد، تلفن همراه یا سایر اشیاء قیمتی آنان باشند و لذا از آنچه همراه دارند به خوبی مراقبت نمایند. 

نظارت اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان بر انتقال زائران از استان تا مرز به گفته وی ستاد هماهنگی امور زائران اربعین حسینی برای هماهنگی لازم بین دستگاه های مرتبط و اعمال نظارت و ساماندهی هرچه مطلوب تر امور مربوط به زائران و رفاه حال این عزیزان در استان تشکیل شد . با توجه به انبوه زائران و امکان سوء استفاده از احساسات پاک آنان مقرر شد اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان نظارت مستقیمی را بر استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان حمل و نقل بین شهری از مبدأ استان تا مرزهای تعیین شده و بالعکس داشته باشد.

این نظارت با هماهنگی انجمن های حمل و نقل، مسئولان کاروان ها و دستگاه های ذیربط از مبدأ تا مرز و بالعکس اعمال خواهد شد. وی با اشاره به برخی سوء استفاده ها در افزایش کرایه های دریافتی از زائران، تصریح کرد: برای جلوگیری از هرگونه اجحاف و افزایش کرایه ها که متأسفانه گزارشاتی در این زمینه به دستگاه ها و از جمله حج و زیارت ارائه شده نیز مقرر شد هماهنگی های لازم با شرکت های مسافربری صورت گیرد و ستاد بازسازی عتبات عالیات، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ارگان ها و نهادهای امنیتی و جمعیت هلال احمر با هماهنگی حج و زیارت نسبت به توجیه مسئولان کاروان ها و سرگروه ها در رابطه با مسایل بهداشتی، امنیت زائران و مراسم و آداب زیارت اقدامات و تمهیدات لازم به عمل آورند.

ضرورت خویشتن داری زائران در مقابل بدخواهان مخالف وحدت مسلمین نوفرستی همچنین با اشاره به شور، عشق، اخلاص و وحدت مسلمین در مراسم اربعین در کشور عراق گفت: قطعاً بدخواهانی هستن که از این وحدت و همدلی و همزبانی بین مسلمین که به برکت و محوریت اباعبدا... الحسین (ع) به وجود می آید احساس وحشت و خطر می کنند. لذا ستاد اربعین از عموم زائران تقاضا می نماید چنانچه بداخلاقی و کج خلقی از سوی برخی افراد مشاهده کردند با خویشتن داری و صبر سعی نمایند تا موجبات کدورت خود و دیگران را فراهم نکنند.

همانگونه که آن زائر ایرانی در زمان امام باقر (ع) در حالی که از پاهایش خون می ریخت در مدینه خدمت ایشان رسید و گفت: هیچ چیزی جز دوستی و محبت شما اهل بیت مرا از شهر و دیارم بیرون نیاورد و امام در پاسخش فرمودند «به خدا قسم اگر حتی سنگی ما را دوست داشته باشد در قیامت با ما محشور می شود.» اگر افراد بدخواه بخواهند موجبات دو دستگی و چند دستگی و تفرقه را در اجتماع عظیم اربعین فراهم نمایند با سرلوحه قراردادن همین فرمایشات اهل بیت خویشتنداری و با شور و عشق حسینی اربعینی به یادماندنی را در پرونده اعمالشان ثبت نمایند.

زائران، سرگروه ها را با شناخت کامل انتخاب کنند مدیر حج و زیارت استان با اشاره به ارائه برخی گزارشات مردمی به دفاتر زیارتی مبتنی بر گلایه از اشخاصی که بعضاً به عنوان مسئول گروه می باشند، اظهار کرد: چنانچه زائران نسبت به نرح بالای حمل و نقل از مبدأ تا مرز و یا هزینه های جانبی دیگر معترض هستند و احساس می کنند از سوی برخی سرگروه ها اجحافی در حق آنان صورت گرفته، حتماً به دستگاه های نظارتی مراجعه نمایند و قطعاً به شکایات آنان رسیدگی خواهد شد.

به گفته وی با توجه به اینکه انتقال زائران از مبدأ استان تا مرز و بالعکس و رفتن آنان به عراق و بازگشت شان بر عهده خودشان می باشد لذا حتماً با سرگروه هایی هماهنگ کنند که کاملاً از آنها شناخت داشته و اطلاعات دقیقی از عملکرد سرگروه داشته باشند و سرگروه خود را با شناخت کامل انتخاب نمایند.

متأسفانه بعضاً افرادی با سوء استفاده از احساسات مردم این ایام را فرصتی برای پرکردن جیب هایشان می بینند که زائران حتماً باید به این نکته توجه داشته باشند. وی تصریح کرد: زائران جز هزینه مبدأ تا مرز که آن هم توسط حمل و نقل و پایانه های مشخص شده، هزینه خاص دیگری ندارند و پذیرایی بین راه برعهده خود عزیزان زائر بوده و بسته به سلیقه خودشان است. در کشور عراق نیز به وسیله نقلیه نیاز پیدا خواهند کرد که هزینه زیادی ندارد و لذا سر گروه های محترم که از سوی زائران انتخاب می شوند هزینه ها را بر اساس خدماتی که ارائه می شوند دریافت کنند. بهتر است در جمع زائران هزینه ها را اعلام نمایند تا نه اعتراضی باشد و نه اجحافی در حق زائران بشود و ان شاءا... سفری پر خیر و برکت همراه با سلامتی و به دور از دغدغه خاطر داشته باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا