سید جلال دهقانی اشکذری از سینماگران یزدی که ساخت بیست فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه خود دارد. ساخت چهار تله فیلم، هدیه ای برای آسمان، دویدن برای پشیمانی، مسابقه، همه روز ها و ساخت فیلم های سینمایی  خانه ای کنار ابرها و دلبری از دیگر فعالیت های اوست. دهقانی برنده دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو است وی همچنین در جشنواره هایی چون عمار و جشنواره فیلم کودک و نوجوان و ... نیز برگزیده شده است.

جلال دهقانی اشکذری در خصوص برگزاری جشنواه رضوی در یزد می گوید: برگزاری این جشنواره به میزبانی استان یزد، به دلیل حضور فیلمسازان استان های دیگر و دیدن فیلم های با کیفیت بالا، سطح فیلمسازی استان را ارتقا می دهد و هنرجویان بیشتری را به سمت این هنر می آورد.

دهقانی ادامه داد: به دلیل اطلاع رسانی خوبی که شده بود، تعداد آثار رسیده از استان های مختلف، بسیار زیاد بود و همین موضوع کیفیت و سطح توقع را بالا برده بود. کیفیت بعضی از فیلم ها بالا بود که بدون چون و چرا و با رای اکثریت پذیرفته شد ولی بعضی از فیلم ها مضمون خوبی داشتند اما متاسفانه در بحث تکنیکی کار، انتخاب بازیگر و مسائل دیگر دچار ضعف و فاقد جذابیت بودند. یا گاه فیلمی را می دیدیم که سوژه خوبی داشت  ولی داستان پیش نمی رفت و به کار ضربه زده بود .

وی اضافه کرد : بعضی از فیلم ها از نظر طراحی صحنه، فضاسازی، تکنیک طراحی به قدری خوب بود که نشان می داد یک سری آدم حرفه ای، پشت کارهستند. انتخاب گزینه های اول بسیار راحت بود ولی انتخاب بقیه کمی سخت می شد که با گفتگو و نکاتی که عنوان می شد بقیه هم انتخاب شدند و حتی چند کار هم اضافه انتخاب کردیم چون واقعا حیف بود که به جشنواره راه پیدا نکنند.

دهقانی اشکذری تکنیک کار را از اولویت های انتخاب دانست و افزود: تکنیک کار، خلاقیت و این که از چه زاویه ای به کار پرداخته شده است، در اولویت قرار دارد. در روند انتخاب فیلم ها در دو بخش سبک زندگی و اصلی به این نکته توجه می شد که آیا این فیلم واقعا فیلم بود و یا فقط یک سری آدم جلوی دوربین رفته بودند. ساختن فیلم هم برای خود قواعد و ملزوماتی دارد و نمی توان هر اثری را فیلم قلمداد کرد.

وی در خصوص جشنواره های موضوعی عنوان کرد: جشنواره موضوعی یک جشنواره هدفمند است و شرکت کنندگان باید فیلم هایی مرتبط ارائه بدهند و با مطالعه و تحقیق، مضمونی در راستای آن موضوع ارائه دهند. البته یکی از آفت های این جشنواره این بود که فیلم های مرتبط به امام رضا کم و از نظر کیفیت بسیار پایین بود  ولی در بخش آزاد به دلیل گستردگی، تنوع موضوع محدودیت وجود نداشت  و قدرت مانور بیشتری بود.

وی در ادامه تصریح کرد: مقوله سفارشی بودن کار، مقوله جوشش دغدغه مند نیست و به همین دلیل کمتر زمان می برد و هنرجو برای فرستادن کار به جشنواره سعی می کند، سریعتر کار را تمام کند و زمان کم، بر کیفیت فیلم  تاثیر می گذارد .

 دهقانی در پایان اضافه کرد: نگاه مدیریت فرهنگی یزد باید به فیلمسازان استان تغییر کند و از نظر هزینه ها، دست فیلمسازان یزدی بازگذاشته شود. چرا که  فیلمساز یزدی مجبور است به دلیل کمبود بودجه، خود سانسوری کند و ازخیلی از چیزها در فیلمش صرفنظر کند که در نهایت نتیجه خوبی نخواهد گرفت ولی اگر به فیلم های استان های دیگر نگاهی بیاندازیم می بینیم که هنرجویان آنها هزینه های هنگفتی برای گریم، طراحی صحنه و ... می دهند و فیلم هایی با هزینه ها و کیفیت بالا تولید می کنند که در مقایسه با فیلم های استان در سطح بالاتری دسته بندی می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا