محمد خسروي هفته نامه آيينه يزد

سلام و رحمت و بركت خداوند بر ارواح مقدس آنان كه در فروتني، صبر و تلاش براي همه ملت ايران اسوه و الگو بودند. شهيدان سرافرازي كه با تقديم جان خويش همه حيات و هستي خود را در طَبَقَ صداقت و اخلاص نهاده به پيشگاه حضرت حق تقديم كردند تا ايران اسلامي زنده و پايدار و مقاوم بماند.
بي ترديد نبرد بيت‌المقدس و آزادي خرمشهر فتح‌الفتوح جنگ هشت ساله عراق عليه ايران بود.
نبرد نابرابري كه دست‌هاي پيدا و پنهان استكبار جهاني به سركردگي آمريكا و دولت‌هاي شرق و غرب به وضوح در آن ديده مي‌شد امكانات و تجهيزات و تسليحات دشمن به وفور و در دسترس و به روز بود اما نيازهاي تسليحاتي رزمندگان ما محدود بود و دسترسي به آن با سختي ميسر مي‌شد. بخشي وسيع از خاك كشورمان در اشغال قواي دشمن بود و آنچنان استحكامات و تجهيزات خود را مستقر كرده بود كه گويي قصد ماندن داشت. چنانكه از شعارهايش آشكارا بر مي‌آمد كه آمده بود تا بماند. ليكن آنچه برتري سپاهيان و بسيجيان و نيروهاي مردمي و عزم و اراده ملي كشور ما را نشان مي‌داد ايمان و اعتقاد راسخ و اتكال به نيروي لايزال الهي بود كه رزمندگان شجاع جبهه حق را با رهبري و هدايت و پشتيباني و حمايت پيري روشن ضمير و مديري با تدبير و فقيهي بي‌نظير حضرت امام خميني(ره) پيوند داده بود كه چون سيلي بنيان كن هر سد و مانعي را هر چند بزرگ از سر راه پيشرفت رزمندگان شجاع بر مي‌داشت در دوم فروردين 1361 در پيامي امام فرموده بود: « مبارك باد بر بقيه الله ارواحنا فداه وجود چنين رزمندگاني ارزشمند و مجاهدان في‌سبيل الله كه آبروي اسلام را حفظ و ملت ايران را روسپيد و مجاهدان راه خدا را سرافراز نموديد ملت بزرگ ايران و فرزندان اسلام به شما سلحشوران افتخار مي‌كنند. آفرين بر شما كه ميهن خود را بر بال ملائك نشانديد و در ميان ملل جهان سرافراز نموديد.
اينجانب از دور دست و بازوي قدرتمند شما را كه دست خداوند بالاي آن است مي‌بوسم و بر اين بوسه افتخار مي‌كنم شما دين خود را به اسلام عزيز و ميهن شريف ادا كرديد...»
قبل از فتح خرمشهر دو عمليات طريق‌القدس و فتح المبين صورت گرفته بود كه موفقيت چشمگير رزمندگان را به همراه داشت و خيل عظيم ادوات دشمن كه به غنيمت گرفته شده بود و جمعيت وسيعي كه از نيروهاي عراقي به اسارت درآمده و يا تسليم شده بودند نشان از پيروزي‌هاي بزرگ و قريب‌الوقوع مي‌داد و به جز تامين نيروهاي عظيم رزمنده در تمامي جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها هر چه مي‌ديدي مردم بودند.
حضور مخلصانه مردم در تمام زمينه‌ها به رودخانه خروشان مي‌ماند كه براي رسيدن به مقصد همچنان مي‌تازد. اگر نيرويي براي انجام كاري خواسته مي‌شد عده زيادي سراز پا نشناخته داوطلب مي‌شدند. در جاده‌ها زنجيره كاميون‌ها و تريلي‌هاي هداياي مردم قطع نمي‌شد. چنان معنويتي در جبهه‌ها حاكم بود كه هر كس وارد مي‌شد ناخود آگاه خود را در محيطي دلپذير مي‌يافت كه گويي رايحه‌اي از بهشت بر آن مي‌وزد. كمتر كسي بود كه در آنجا حضور يابد و منقلب و متحول نشود.
پس از پايان عمليات فتح‌المبين بلافاصله به نيروها اعلام گرديد كه در مدت كوتاهي براي عمليات اعلام آمادگي كنند. وسعت منطقه عملياتي بيش از 5400 كيلومتر مربع بود كه از شمال به كرخه و هويزه و از جنوب به اروند و خرمشهر از شرق به كارون و از غرب به هورالعظيم محدود مي‌شد و دشمن در خرمشهر در طول يكسال ونيم اشغال آن را به صورت يكي از محكم‌ترين مواضع پدافندي درآورده بود.
بيش از يازده لشكر، نوزده تيپ مستقل، حدود 36 هزار نيروي پياده، گردان‌هاي زرهي و مكانيزه كه حدود 1330 نفربر بوده‌اند اين نيروها را پشتيباني مي‌كرده‌اند هواپيماهاي دشمن منطقه را زير شديدترين بمباران‌هاي خود داشته‌اند. در مورد شرايط نيروهاي ما نقل قول يكي از رزمندگان مي‌تواند گوياي وضعيت باشد! «شرايط آنقدر سخت بود كه زير فشار دشمن اگر زمين دهان باز مي‌كرد بچه‌ها در آن فرو مي‌رفتند ولي هيچكس به فكر عقب نشيني نبود.»
48 ساعت مقاومت جانانه كه فقط به دليل سفارش خداوند بزرگ به صبر و استقامت در راهش مي‌توانست صورت بگيرد و سرانجام ياري خداوند را به همراه داشت. تهاجم از جاده اهواز – خرمشهر آغاز شده بود و دشمن سرخورده و وحشت زده به اين نتيجه رسيد كه نخواهد توانست جلوي اين سيل خروشان را بگيرد و بدين سان خرمشهر كه در ساعت 16:30 روز 4/8/59 پس از 34 روز مقاومت سقوط كرده بود بعد از 575 روز ساعت 11 روز سوم خردادماه 1361 طي عملياتي كه كمتر از 48 ساعت طول كشيد به دامن ميهن اسلامي بازگشت.
چيزي كه از نظر همه جهانيان كاري غير ممكن بود و اين نبود مگر مجاهدت رزمندگان مخلص كه همه همت و توان و سرمايه خويش را با خدا معامله كردند و خون‌هاي پاكشان در سرزمين پهناور خوزستان گلستان‌هاي جاودان آفريد و جاي جاي آن پهنه ايران زمين را به عطر بهشت معطر كرد.
سلام خداوند بر آن جان‌هاي پاك و روان‌ها‌ي تابناك باد و ارواح مطهرشان در جوار رحمت و رضوان الهي ميهمان سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) برقرار باد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا