یزدفردا:رسانه های آمریکایی از اعلام نامزدی احتمالی هیلاری کلینتون بانوی اول و وزیر امور خارجه سابق آمریکا در روز یکشنبه (فردا) خبر داده اند.


به گزارش عصر ایران، رسانه های آمریکایی از اعلام نامزدی احتمالی هیلاری کلینتون بانوی اول و وزیر امور خارجه سابق آمریکا در روز یکشنبه (فردا) خبر داده اند.

روزنامه نیویورک دیلی می نویسد بر مبنای اظهارات منابعی نزدیک از کمپین انتخاباتی خانم کلینتون، بانوی اول سابق آمریکا قصد دارد روز یکشنبه در ایالت "آیوا" با ضبط و انتشار نخستین ویدئوی تبلیغاتی اش از در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا اعلام حضور کند.

بر اساس این گزارش کلینتون قصد دارد تا در این دوره از انتخابات تمرکز بیشتری روی شبکه های اجتماعی و اینترنتی داشته باشد چون به گفته بسیاری از ناظران یکی از دلایل شکست کلینتون از اوباما در انتخابات درون حزبی دموکرات ها در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ ضعیف تر ظاهر شدن کلینتون در شبکه های اجتماعی و اینترنتی در مقایسه با رقیب اصلی اش اوباما بود.

کلینتون ۶۷ ساله اما این بار ظاهرا قصد دارد با تجربه انتخابات پیشین عملکرد بهتری در شبکه های اجتماعی و اینترنتی داشته باشد و نقطه ضعف پیشین را جبران کند به ویژه که دیگر او رقیبی همچون باراک اوباما ندارد و مشخص نیست رقبای انتخابات درون حزبی و در نهایت رقیب اصلی انتخاباتی کلینتون کدام از شخصیت های سیاسی حزب دموکرات یا جمهوریخواه خواهد بود و اساسا هنوز مشخص نیست کلینتون در این دوره از انتخابات بتواند تا چه مرحله ای پیش برود.

شانس بالا آمدن کلینتون در انتخابات مقدماتی زیاد است و احتمال زیادی دارد که کلینتون به واسطه اشتهار و تجربه سیاسی اش در مقایسه با دیگر رقبای احتمالی حزب دموکرات شانس بیشتری برای صعود داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا یک دوئل سنگین و بی وقفه است و بسیاری از نامزدهایی که اعلام حضور می کنند ابتدا باید خود را برای یک رقابت نفسگیر و شبانه روزی درون حزبی در ۵۰ ایالت بزرگ آماده کنند. نامزدهای مختلف یک حزب به ترتیب در ایالت های مختلف با یکدیگر رقابت می کنند و هر نامزدی که بتواند پول بیشتری جمع کرده و آرای بیشتری در ایالات مختلف از اعضای حزب کسب کند، به مرحله بالاتر صعود می کند.

بسیاری از نامزدها در همان مراحل ابتدایی رقابت درون حزبی وقتی می بینند موفق به جمع آوری کمک های مالی قابل توجه و آرای ایالت هایی که در آنها انتخابات درون حزبی صورت می گیرد، نشده اند، از ادامه مسیر انصراف می دهند و این دوئل سخت در نهایت به معدود نامزدهایی ختم می شود که آرای بیشتری آورده و توانسته اند کمک های مالی بیشتری جمع آوری کنند.

کلینتون از جمله نامزدهای حزب دموکرات بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ حتی شانس بیشتری از اوباما داشت و توانسته بود حضوری قوی در عرصه داشته باشد اما در نهایت جدال طولانی و خسته کننده او با اوباما به نفع نامزد جوان تر حزب دموکرات رقم خورد و اوباما موفق شد در نهایت با کسب نامزدی نهایی حزب دموکرات به عنوان نخستین رییس جمهور رنگین پوست آمریکا راهی کاخ سفید شود.

کلینتون البته مزد دوئل سنگین خود با اوباما را با دریافت سمت وزارت امور خارجه آمریکا در ۴ ساله نخست ریاست جمهوری آمریکا دریافت کرد وبه عنوان هدایت کننده دستگاه دیپلماسی رقیب سابق انتخاباتی خود ۴ سال در این سمت فعالیت کرد.

کلینتون در صورت احراز نامزدی نهایی حزب دموکرات و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نخستین رییس جمهور زن امریکا خواهد بود. با این پیروزی احتمالی نخستین رییس جمهور رنگین پوست آمریکا جای خود را در کاخ سفید به نخستین رییس جمهور زن خواهد داد. تا کنون در میان ۴۴ روسای جمهور آمریکا هیچ زنی نبوده است و کلینتون به همین واسطه راه دشوار و پر پیچ و خمی در پیش رو دارد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۱۶ (آبان ماه ۱۳۹۵) برگزار خواهد شد و نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تا آن زمان حدود یک سال را به رقابت درون حزبی خواهند پرداخت و سپس با مشخص شدن نامزد نهایی از هر دو حزب اصلی، رقابت دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری از تابستان سال آینده وارد فاز جدی و اصلی خواهد شد.

در اردوگاه جمهوریخواهان از مدت ها پیش بحث حضور نامزدهای مختلف به میان آمده است و راست های محافظه کار آمریکایی در تلاشند تا جای اوباما را در کاخ سفید بگیرند.

در همین راستا سناتور "رند پاول " و "جب بوش" برادر جورج دبلیو بوش رییس جمهور سابق آمریکا اعلام نامزدی کرده اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا