امینی گفت چرا مسئولان متولی شهرک صنعتی در هنگام واگذاری مکان کارخانجات سنگبری در شهرک بدون در نظر گرفتن تخلیه ضایعات  مجوز و پروانه صادر می‎‎کنند که همکنون این صنعت دچار مشکل شود.

محمد علی امینی ريیس اتحادیه صنف سنگبر استان یزد با اشاره به مشکلات صنف سنگ‎‎بر و رکود بازار، گفت: هم‏‏کنون مشکل جدیدی که گریبانگیر واحدهای سنگبری شهرک صنعتی مهریز شده، دفع ضایعات سنگبری از قبیل لاشه سنگ و خاک سنگ است که مکانی برای آنها در شهرک صنعتی مشخص نشده است.

وی افزود: تاکنون در ایران هیچگونه فنآوری بازیافتی برای ضایعات سنگبری انجام نشده و تعدادی از سنگ‌‌کوبی‏‎‎های شهرستان نیز به دلیل رکود بازار و نبود مشتری به صورت نیمه فعال در حال فعالیت هستند.

امینی با اشاره به این که در شهرک صنعتی مهریز بیش از 14 واحد سنگبری با اشتغال‏‏زایی 150 نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند، هشدار داد كه اگر مسئولین فکری به حال دفن ضایعات این سنگبری‏‏ها نکنند، در آینده نزدیک به اجبار اين واحدها تعطیل می‏‏شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، اطراف شهرک صنعتی مهریز به مکانی برای تخلیه ضایعات سنگبری و نخاله‏‏های ساختمانی تبديل شده كه با توجه به اهميت مسئله حفظ محیط زیست، مدیران واحدهای سنگبری  شهرک صنعتی مهریز از مسئولان درخواست دارند كه سریعاً مکانی مناسب برای دفع ضایعات اي واحدها تعيين كنند.

وی گفت: تاكنون در چندین نوبت با مسئولان شهرستان مهریز برای رفع این معضل نشست داشته‎‎ايم ولی به نتیجه موثري نرسيده‎‎ايم و نتیجه جلسات تنها روی کاغذ باقی مانده است.

اميني افزود: به تازگي از سوي اداره راه و شهرسازی، مکانی برای تخلیه ضایعات مشخص شده است که به دلیل بعد مسافت برای واحدهای سنگبری  به صرفه نیست و هزینه مالی زیادی  را بر اين واحدها وارد مي‏‏كند و به همين خاطر نيز هیچ کدام از پیمانکاران حاضر به جابجای ضایعات به محل مشخص شده نيستند چرا که با توجه به رکود بازار و مشکلات زیاد بر سر راه صنعت، این هزینه کمرشکن خواهد بود.

وی تاکید کرد: چرا مسئولان متولی شهرک صنعتی در هنگام واگذاری مکان کارخانجات سنگبری در شهرک بدون در نظر گرفتن تخلیه ضایعات  مجوز و پروانه صادر می‎‎کنند که همکنون این صنعت دچار مشکل شود.

اين مسئول در پايان نيز اظهار كرد: در حال حاضر تمام گود نخاله‎‎های  14 واحد صنعتی سنگبری موجود در شهرک صنعتی مهریز انباشته از ضایعات است و عملاً کار در تمام این واحدها به صورت نیمه تعطیل انجام می‎‎شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا