برگزیدگان اولین جشنواره موسیقی سنتی جوان استان یزد در مراسمی معرفی شدند.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: نخستین جشنواره موسیقی سنتی جوان استان یزد که به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ششم بهمن آغاز شده بود شامگاه نهم بهمن با معرفی برگزیدگان بخش های اصلی، جنبی و ویژه به کار خود پایان داد.
آیین اختتامیه این جشنواره با حضور دکتر طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، شریعتی مدیر کل ورزش و جوانان استان، کوچک زاده رییس حوزه هنری یزد و همچنین داوران، شرکت کنندگان در جشنواره، هنرمندان و جمعی از اهالی موسیقی در سالن شهدای امدادگر هلال احمر یزد برگزار شد.
رئیس حوزه هنری استان یزد در این مراسم با بیان این که پس از اعلام فراخوان، 230 اثر در بخش تکنوازی و 23 اثر در بخش گروه نوازی به دبیرخانه جشنواره رسید، گفت: با رأی هیأت انتخاب آثار 185 اثر در بخش تکنوازی و 21 اثر در بخش گروه نوازی به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند و هنرمندان در مدت چهار روز به اجرای آثار خود پرداختند.
محمد صادق کوچک زاده با اشاره به استقبال خوب هنرمندان جوان و نوجوان از این رویداد موسیقایی، کشف و پرورش استعدادهای هنری، فراهم آوردن زمینه اجرای موسیقی سالم و فرهنگی با رویکرد حس امید به آینده، حمایت از هنرمندان جوان برای تولید آثار بدیع، زیبا و فاخر و ایجاد جریانی سازنده و تأثیر گذار در عرصه موسیقی استان را از اهداف این جشنواره برشمرد.
دبیر اولین جشنواره موسیقی سنتی جوان اظهار امیدواری کرد این جشنواره سرآغاز حرکت و پویایی موسیقی استان بوده و بتواند در سال های آینده نیز استعدادهای بیشتری را معرفی کند.
در ادامه اسامی برگزیدگان جشنواره به شرح ذیل اعلام شد:
ــ در بخش تک نوازی نی، در گروه سنی الف(10 تا 15 سال) علیرضا دهقان برگزیده شد.
در رده سنی ب(15 تا 20 سال) محمد حسین آریا رتبه اول، منصور مینایی و مسعود شهریاری نژاد به طور مشترک دوم و محمد رضا آهنگر نسب رتبه سوم این بخش را کسب کردند.
در گروه سنی ج(20 تا 29 سال) سعید ابویی اول شد، عاطفه شریفی و مهدی بلانی به صورت مشترک حائز رتبه دوم شدند و حسین بشیری و وحید هدایتی نیز مشترکا رتبه سوم بخش تک نوازی نی را به خود اختصاص دادند.
ــ در رشته تک نوازی تنبک در رده سنی الف، فرزاد امینی، امین رضایی و نادر یغمایی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند و از ثمین السادات چاووش زاده نیز تقدیر به عمل آمد.
در گروه سنی ب این رشته ارسلان مشروطه و سحر عطارها به طور مشترک اول شدند، همایون خیری و مرتضی مهدوی نیز به ترتیب رتبه های دوم و سوم را کسب کردند.
در بخش ج این رشته فقط سید حسین آستانداری برگزیده شد.
ــ در بخش تک نوازی دف و در گروه سنی الف، هیچ یک از هنرمندان حائز رتبه اول و دوم نشدند و جایزه رتبه سوم این رشته به مهرداد آقا داداشی تعلق گرفت.
 در گروه سنی ب این رشته نیز در حالی که هیچ یک از هنرمندان حائز رتبه اول و دوم نشدند علی کریمی توانست رتبه سوم را از آن خود کند.
در گروه سنی ج هم هیچ هنرمندی حائز رتبه های اول و دوم تشخیص داده نشد و جایزه رتبه سوم این بخش به مریم گل سرخی اهدا شد.
ــ در بخش ویلون ایرانی و در گروه سنی الف، سید محمد طاهر حسینی و مریم نجاریان به طور مشترک حائز رتبه نخست شدند، رتبه دوم به هادی یغمایی تعلق گرفت و جایزه رتبه سوم این رشته نیز مشترکا به امیر محمد پناهنده علی و فاطمه حسینی رسید.
در بخش ب این رشته آرش ناصر المعمار و مرتضی سهیلی فر به ترتیب رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص دادند و تینا توکلی و محمد علی عفیفیان هم به صورت مشترک مقام سوم را کسب کردند.
در بخش ج رشته ویلون فقط محمد صالح صنعتی موفق به کسب رتبه دوم شد.
ــ لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی جشنواره در بخش تک نوازی ساز کمانچه در گروه سنی الف به طور مشترک به نگین انوشه و شهریار وثوقی به عنوان نفرات اول اهدا شد. در این رشته هیچ هنرمندی حائز رتبه دوم و سوم نشد.
در گروه سنی ب رشته کمانچه، مرتضی امیدی و همایون خیری به ترتیب اول و دوم شدند و هیچ هنرمندی موفق به کسب مقام سوم این بخش نشد.
ــ در بخش تار و در گروه سنی الف، امین رضایی اول شد و پدرام زمانیه و ثنا السادات چاووش زاده به طور مشترک حائز رتبه دوم شدند. در این بخش هیچ هنرمندی حائز رتبه سوم نشد.
در رده سنی ب این رشته سیاوش وثوقی، هادی حسن شاهی و وحید مهرآزمای به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به دست آورند.
جایزه رتبه اول بخش ج این رشته به میثم ثقفی تعلق گرفت، محمد رضا گلشاهیان دوم شد و جایزه رتبه سوم این بخش نیز به صورت مشترک به سید حسین آستانداری و ریحانه عقدایی اعطا شد.
ــ در بخش سه تار، ریحانه بهروز رتبه اول گروه سنی الف را به دست آورد، محمد جواد بشیری و پدرام پیشرو به طور مشترک دوم شدند و عرفان کوچه باغی نیز رتبه سوم این بخش را آن خود کرد.
جایزه رتبه سوم گروه سنی ب این رشته به محمد هادی اکرمی اهدا شد، حسین معمارزاده رتبه دوم را کسب کرد و هیچ هنرمندی حائز رتبه اول تشخیص داده نشد.
در گروه سنی ج بخش سه تار، محمد علی دهقانی زاده رتبه دوم را به خود اختصاص داد و جهانگیر اصل بیضاء و میثم ثقفی به صورت مشترک سوم شدند.
ــ در بخش آواز و در گروه سنی ب، محمد جواد ضیایی اول شد و علی قائم مقامی رتبه دوم را به دست آورد.
در بخش ج این رشته، مصطفی راغب و حمید پایدار به طور مشترک اول شدند، علی ساکت و مجتبی هراتی به صورت مشترک رتبه دوم را به دست آوردند، سیاوس میرزازاده و شهاب علایی هم مشترکا حائز رتبه سوم شدند.
ــ دربخش تک نوازی سنتور و در رده سنی الف لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی جشنواره به محدثه برزگری برای کسب رتبه نخست این بخش اعطا شد، مریم روستایی رتبه دوم را به دست آورد، سمیرا سعیدی پور و امیر مسعود شریفی هم به طور مشترک سوم شدند.
در گروه سنی ب این رشته سهیل ملا حسینی اول شد، ویدا رضایی و هانیه رضایی نیز به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
در گروه سنی ج، فرهاد نیک نظر رتبه سوم را به دست آورد و هیچ یک از هنرمندان حائز رتبه های اول و دوم نشدند.
ــ در بخش گروه نوازی سنتی، گروه "سنتور نوازان انوشه" به سرپرستی امید انوشه رتبه سوم را به دست آورد.
جایزه رتبه دوم این بخش به صورت مشترک به گروه "دل آرا" به سرپرستی نغمه علی اکبری و گروه "رندان" به سرپرستی مصطفی راغب اهدا شد.
هیأت داوران لوح سپاس، تندیس و جایزه نقدی جشنواره را به طور مشترک به گروه "خیال" و گروه "خورشید" به سرپرستی احسان توکل به خاطر کسب رتبه اول گروه نوازی سنتی اهدا کرد.
ــ در بخش گروه نوازی کوبه ای گروه "آراس" به سرپرستی مریم گل سرخی حائز رتبه اول شد.
ــ جایزه رتبه برتر گروه نوازی بخش ویژه ایران آینده در چشم انداز 1404 نیز به گروه "دلشدگان" به سرپرستی علیرضا رستگار اهدا شد.
در بخش گروه نوازی همچنین از جواد ضیایی به خاطر استفاده از موسیقی سنتی و باستانی تقدیر شد.
در این مراسم مصطفی راغب نیز به عنوان برترین خواننده بخش گروه نوازی معرفی گردید.
در بخش پایانی مراسم اختتامیه، ارسلان مشروطه ضمن کسب رتبه نخست شاخه تک نوازی تنبک در گروه سنی ب(15 تا 20 سال) به عنوان پدیده نخستین جشنواره موسیقی سنتی جوان یزد معرفی شد.
جوایز و تندیس های برگزیدگان نخستین جشنواره موسیقی سنتی جوان استان یزد با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مسئولان، داوران و پیش کسوتان موسیقی اهدا شد.
اجرای گروه بین المللی مدیحه سرایی و همخوانی "ایمان" در مدح حضرت محمد(ص)، اجرای تک نوازی علی قمصری از آهنگسازان کشوری، دو نوازی پویا سرایی و زکریا یوسقی و اجرای گروه موسیقی "راز" و "مسیحا" از جمله برنامه های آیین اختتامیه بود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا