فرمانده ناجا گفت: هر مقطعي که پليس افزايش نرخ جرايم راهنمايي و رانندگي را دارد با افت شديد تخلفات روبرو بوده ايم ، جرايم راهور بايد بازدارنده باشد، پليس به دنبال کسب درآمد براي خزانه دولت نيست، هدف بازدارندگي از تخلفات است.

سردار دکتر "اسماعيل احمدي مقدم" صبح امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه در استان يزد، ارتقاء امنيت اجتماعي و قانون گرايي را هدف مستمر و دائمي نيروي انتظامي بيان کرد و گفت: طبيعتا نياز ها و مطالبات اجتماعي در هر استان و موقعيتي ممکن است متفاوت باشد لذا متناسب با جرايم و آسيب هاي اجتماعي که در هر استان وجود دارد اولويت کار پليس مشخص شده است.

فرمانده ناجا افزود: امسال به دليل افزايش دو سال متوالي سرقت در کشور موضوع کار پليس را روي سرقت متمرکز کرده ايم، تمرکز پليس بر روي کنترل و مهار جرم وسر قت بوده که روند نزولي شروع شده و قطعا تا پايان امسال نسبت به سال گذشته با کاهش جرم سرقت رو به رو خواهيم بود .

وي ادامه داد: موضوع سرقت در استان يزد هم با پنج درصد کاهش روبه رو بوده و پنج درصد کشف سرقت افزايش پيدا کرده است و خوشبختانه در سطح کشور هم کم و بيش چنين آماري وجود دارد.

سردار احمدي مقدم افزود: ساير جرايم هم در دو سال گذشته که سرقت افزايش پيدا کرده روند کاهشي خود را طي کرده است در مجموع، کنترل جرايم، افزايش قدرت کشف ، کنترل مرزها براي مبارزه با ورود مواد مخدر، اشرار و گروه هاي تروريستي از اولويت هاي پليس است .

سردار احمدي مقدم ضمن اشاره به کاهش تلفات جاده اي در 10 ماه  امسال گفت: بهبودحوزه ترافيک ، کاهش تصادفات و تلفات ناشي از آن هم هدف مهمي است که در 10 ماه سال جاري کاهش شش درصدي را نسبت به سال گذشته شاهد بوده ايم؛ البته اين موضوع با انتظارات ما فاصله دارد و اميدواريم با اقداماتي که ديگر دستگاهها بايد در حمايت از اين طرح داشته باشند  کاهش 10درصدي تلفات جاده اي را داشته باشيم .

فرمانده ناجا در خصوص وضعيت مبارزه با قاچاق کالا و سوخت گفت : امسال در هرمزگان با توجه به اين که قاچاق سوخت به موضوع عمده اي تبديل مي شد، قرارگاهي به مرکزيت ناجا در هرمزگان براي مبارزه با قاچاق کالا و خصوصا سوخت راه اندازي شد که در يک ماه گذشته کشفيات استان بالغ بر کشفيات يک سال گذشته بوده است .

وي ادامه داد: دولت هم کارهاي خوبي در خصوص کنترل سهميه سوخت، حمل ونقل عمومي، نيروگاه ها و صنايع انجام داده است که اميدواريم اين گامها باعث کنترل قاچاق سوخت شود و ارزيابي ما اين است که با تلاش انجام شده در يک ماه گذشته حداقل روزانه از خروج چهار تا پنج ميليون ليتر سوخت جلوگيري شده است .

فرمانده ناجا در پاسخ به سوال يکي از خبر نگاران در خصوص تاثير قاطعيت دستگاه قضائي بر کاهش وقوع جرم افزود: اقدامات قوه قضائيه هم سريع و هم قاطع است و اين موضوع را در دوره اخير قوه قضائيه شاهد هستيم که موجب کاهش جرايم خشن شده است.

احمدي مقدم ضمن تاکيد بر اين موضوع که جرايم خشن در سالهاي اخير همانند قتل، تجاوز به عنف، راهزني، سرقت مسلحانه و انواع اين جرايم رو به کاهش است افزود: يکي از دلايل اين امر سرعت کشف در نيروي انتظامي و دليل ديگر آن قاطعيت و سرعت دستگاه قضائي در رسيدگي به اين گونه جرايم است.

وي تصريح کرد:در حادثه گلپايگان هم پليس خوب عمل کرد و هم قوه قضائيه به سرعت حکم را صادر کرد و امروز آخرين نفر از اشرار باقي مانده حادثه گلپايگان حکمش در ملأ عام به اجراء درآمد.

فرمانده ناجا در خصوص جرايم راهنمايي و رانندگي گفت: آنچه که قانون تدوين کرده است هر سه سال يکبار بر مبناي تورمي که بانک مرکزي اعلام مي کند نرخ جرايم مي بايست به روز مي شد که اين زمان ابتداي ارديبهشت سال 1393 بود و پليس هم ضمن گرفتن استعلام از بانک مرکزي تغييرات مورد نظر را که حدود دو برابر مي باشد تنظيم کرده و به کميسيون دولت ارسال شده است.

سردار احمدي مقدم گفت: با توجه به اينکه يزد يک استان وسيعي از نظر موقعيت جغرافيايي و محل عبور باندهاي قاچاق کالا و موادمخدر است، تلاش ناجا تقويت پليس يزد است براي اينکه از اين موقعيت گلو گاهي کنترل و مراقبت بهتري صورت گيرد.

فرمانده ناجا گفت: هر مقطعي که پليس افزايش شديد جرايم راهنمايي و رانندگي را دارد با افت شديد تخلفات روبه رو بوده ايم و حتي در اولين سال اجراي اين طرح (طرح افزايش نرخ جرايم راهور) تخلفات به يک سوم کاهش پيدا کرد، جرايم راهور بايد بازدارنده باشد، پليس به دنبال کسب درآمد براي خزانه دولت نيست بلکه هدف بازدارندگي از تخلفات است.

وي افزود: تمام کشورهايي که "دست آورد" خوبي در کاهش تخلفات داشته اند بسته اي از اقدامات را داشته اند يعني هم بازدارندگي هم آموزش فرهنگي ، اصلاح راه و تقويت حمل و نقل عمومي، بهبود ايمني خودروها ، بهبود استانداردها و امداد و اورژانس است و مجموعه اي از اين اقدامات مي تواند  کاهش تخلفات را در پي داشته باشد که يکي از موثرترين آن هم بازدارنده بودن نرخ جرايم متخلفان رانندگي است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا