چند سالی میشود که پراید – این خودروی همیشه همراه خانواده های ایرانی- تحت انتقادات غیر منصفانه برخی قرار گرفته است.
هجمه غیرمنصفانه به وضعیت ایمنی پراید با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟

به گزارش دنیای خودرو ،‌ متهم کردن پراید به ناامنی و نقش آن در تصادفات جاده‌ای بدون ارائه مستندات علمی و فنی دقیق  یادآور مثل قدیمی یک‌طرفه به قاضی رفتن است. بدیهی است خودرویی که سهم عمده ماشین‌های در حال تردد در جاده‌ها  و معابر کشور را دارد که این باعث آن شده سهم  بیشتری در حوادث و تصادفات رانندگی را نیز به خود اختصاص بدهد. کسانی که آگاهی اندکی از علم آمار و احتمالات داشته باشند این رابطه را به‌خوبی درک می‌کنند.

اگر نگاهی به دلایل آمار بالای حوادث و تصادفات رانندگی در ایران بیندازیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به محدودیت راه‌ها و  معابر  درون‌شهری و برون‌شهری،  ایمنی کم جاده‌ها،  فقدان علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و ضعف در خدمات  امدادی و جاده‌ای اشاره کرد. سهم ایمنی خودروهای داخلی نظیر پراید  اگرچه  مهم است  اما  مهم‌ترین عامل محسوب نمی‌شود. به‌عنوان نمونه درحالی‌که تعداد خودروهای کشور  هر ۱۰ سال دو برابر می‌شود  طول راه‌ها و معابر کشور با سرمایه‌گذاری‌های فعلی هر ۸۰ سال به دو برابر افزایش می‌یابد.

حال سؤال این است که هجمه ناجوانمردانه به سطح ایمنی پراید که طی چند سال اخیر گهگاه در بوق و کرنا می‌شود با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟  مطمئناً تخریب و سیاه نمایی و اظهارات  تنگ‌نظرانه در مورد هر صنعتی نه‌تنها کمکی به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات آن صنعت نمی‌کند بلکه مشخص می‌سازد  منتقدان و تخریب‌کنندگان با ناکارآمد نشان دادن تولید و صنعت داخلی به دنبال اهداف دیگری بوده و قصور خود را با فرافکنی به عهده دیگران می‌اندازند.

 صنعت خودرو صنعتی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. این صنعت به دلیل ارتباط با ده‌ها صنعت دیگر تأثیر عمده‌ای بر متغیرهای کلان اقتصادی ازجمله رشد اقتصادی، اشتغال، سرمایه‌گذاری و… می‌گذارد. به همین دلیل صنعت خودرو را صنعتِ صنعت‌ها می‌نامند. لذا کشوری که در ساخت خودرو توانمندی ندارد  ناگزیر  مجبور به خارج کردن ارز و واردات خودرو خواهد بود. خوشبختانه  پس از  گذشت چند سال  شرایط سخت  بر تولیدکنندگان داخلی به‌ویژه خودروسازان، دولت تدبیر و امید با  محور قرار  دادن تولید روح جدیدی  در کالبد صنعت گران ازجمله صنعت خودرو  دمیده است. امید می‌رود با  اصلاح قوانین و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها خودروسازان  بتوانند اهداف مربوط به فرآیند ارتقای کمی و کیفی محصولات خود را جامه عمل بپوشانند.  بنابراین اطلاق ناامنی به پراید نه‌تنها غیرواقعی و بدون پشتوانه علمی است بلکه با توجه به نقش این خودرو در اقتصاد خانوادهٔ ایرانی و اقتصاد ملی، غیرمنصفانه و تنگ‌نظرانه خواهد بود.

 قیمت مطلوب، مصرف سوخت مناسب، استهلاک پائین، وجود شبکه خدمات پس از فروش سراسری، حجم و اندازه مناسب با توجه به معابر محدود و ترافیک گسترده شهری، پراید را نسبت به خودروهای هم‌تراز خود ازلحاظ قیمتی در جایگاه ویژه‌ای قرار داده است. به‌طوری‌که امروزه پراید حاکم بی‌چون‌وچرای شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری محسوب  می‌شود. حال  چگونه است درحالی‌که  طبق آخرین  گزارش شرکت بازرسی  کیفیت  و استاندارد ایران در رنج قیمتی زیر ۲۰ میلیون تومان، پراید در سطح کیفی خوب ارزیابی ‌شده  است ولی از نگاه  برخی این خودرو  عامل اصلی تصادفات  جاده‌ای

 است؟

پراید بیش از دو دهه است که جای خود را در  بین خانواده‌های ایرانی باز کرده است. این خودرو آرزوی صدها هزار خانواده ایرانی برای داشتن خودروی شخصی را تحقق بخشیده و منبع امرارمعاش بخش عظیمی از خانواده‌های ایرانی است. در سال‌های اخیر اقدامات مؤثری در جهت مقاوم‌سازی این خودرو به روی پلت فرم ایکس ۱۰۰ انجام شده است.

تغییر در ترمزها، فرمان خودرو، بدنه، کفی، ستون‌ها و صندلی‌ها  و سیستم‌های ضد سرقت از آن جمله است. در ضمن با توجه به تغییرات انجام شده، این خودرو در مجهزترین آزمایشگاه‌ها و مراکز تست فنی در اروپا با موفقیت آزمایش شده است.

در نهایت می‌توان گفت خودروی پراید  فعلی با کسب  استانداردهای  ۵۱ گانه  اروپا،  نه‌تنها ازلحاظ  قیمتی جزو خودروهای ارزان‌قیمت جهان  محسوب می‌شود، بلکه ازلحاظ ایمنی و کیفیت از بسیاری از  خودروهای هم‌تراز و هم‌گروه خود در سطح قابل‌قبول‌تری قرار دارد.

بی‌تردید انتقادات غیرمنصفانه عده‌ای خاص نمی‌تواند در جایگاه پراید در میان خانواده‌های ایرانی و نقش و سهم آن در اقتصاد ملی خللی ایجاد کند.

منبع : بازار خبر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا