هیأت انصار ولایت دارالعباده، شنبه 24 آبان‌ماه، جلسه هفتگی خود را در شرایطی برگزار کرد که همه داغدار فقدان پدری بزرگوار و خادمی از خدام اباعبدالله(ع) بودند. این مجلس ختم در حالی برگزار شد که حضور نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه یزد، آیت‌‌الله ناصری و تعداد زیادی از علما، روحانیون، مسئولین استانی، فعالان فرهنگی و خدام هیئات مختلف، زینت بخش این مجلس بود.

سالهاست که مسجد و حسینیه ارگ در جلسات هفتگی و مراسمات هیئت انصارولایت میزبان عزاداران زیادی است اما این بار یک تفاوت داشت؛ این بار مجلس به یاد یکی از خادمین پسر فاطمه(س) برگزار می‌شد.

جای سوزن انداختن نبود. همه آمده بودند. البته دفعه اول نبود که پای ائمه جمعه استان، مسئولین استانی ازمدیران فرهنگی گرفته تا مدیر حوزه‌های علمیه استان و رؤسای ادارات مختلف استان، فعالان فرهنگی، خانواده محترم شهدا و دوستان هیئتی، به مسجد ارگ می‌رسید اما این بار، حضور همزمان این بزرگواران که برای ابراز همدری و تسلیت این مصیبت به خانواده مرحوم مهدوی‌نژاد به حسینیه ارگ آمده بودند چشمگیر بود.

در ابتدای مجلس به رسم تمام مجالس ختم، آیاتی از قرآن کریم با قرائت آقای مهدی ضیافتی به روح تازه گذشته‌ای که مجلس به یادش برگزار شده بود، تقدیم شد.

حجج‌‌الاسلام ابویی و صدرالساداتی نیز که سخنران این مجلس بودند، به خوبی حق مطلب را ادا کردند. بخش پایانی مراسم هم مداحی برادران محسن محمدی پناه و علی زارع بود که با بیان وقایع کربلا، برای همه حاضران در جلسه به ویژه خانواده مرحوم مهدوی‌نژاد؛ عبارت «فابک للحسین» یادآور شدند و همه در عزای اباعبدالله‌الحسین(ع) بر سر و سینه زدند و بر غم اُسرای کربلا که این روزها به سمت شام در حرکت هستند، اشک خود را نثار قلب نازنین امام عصر(عج) نمودند تا شاید تسلّایی باشد.

 

حجت‌الاسلام ابویی ضمن عرض تسلیت به بازماندگان آن مرحوم، بیان داشت: مرحوم حاج علی مهدوی‌نژاد خودشان از خادمان اباعبدالله‌الحسین(ع) بودند و فرزندشان حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد در نگه‌داشتن و برافراشتن پرچم و ذکر و یاد ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) مایه افتخار ما هستند.

وی سپس با بیان اینکه یک مسلمان همواره باید مشتاق مرگ باشد، گفت: انسان مؤمن باید این دنیا را دار مَمر بداند و هدف و آرزویش دار مَقر باشد و این حالت باید از زندگی و حرکاتش مشخص باشد.

حجت‌الاسلام ابویی با بیان این فرمایش امام(ره) که فرمودند: «‌والله هیچ‌گاه از مرگ نهراسیدم»، گفت: از امام سجاد(ع) پرسیدند چرا انسان‌ها از مرگ می‌ترسند؟ امام جواب دادند: «زیرا انسان‌ها دنیایشان را آباد می‌کنند و آخرتشان خراب است و هیچ کس دوست ندارد از جای آباد به جای خراب منتقل شود.» اگر هرچه انسان در دنیا انجام می‌دهد، برای آخرت باشد؛ دیگر از مرگ هراس ندارد. مانند امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند: «من اشتیاقم به مرگ از اشتیاق یک نوزاد به شیر مادرش بیشتر است.»

وی افزود: تکبر، ریا، خودخواهی و بسیاری از رذایل اخلاقی با همین اعتقاد از وجود انسان دور می‌شود. بی‌دلیل نیست که قرآن کریم نزدیک به یک سوم آیاتش مربوط به معاد است. لذا اعتقاد به معاد، یک شاخص در پایداری و ثبات قدم در جبهه ایمان است. بزرگ‌ترین ارتش‌های دنیا در جنگ 33 روزه لبنان در برابر تعدادی از افرادی که اعتقاد به معاد داشتند، کاری از پیش نبردند. بنابراین همواره این اعتقاد را باید تقویت کنیم.

حجت‌الاسلام صدر‌الساداتی، یکی دیگر از سخنرانان حاضر با کلام شیوای خود، اظهار داشت: هر کس در ابتلائات و امتحانات آنچه را مورد رضایت خداست، انجام دهد رو سفید شده و در پیشگاه خدا، قُرب بیشتر و مرتبه بالاتری دارد.

وی با توجه به آیه «وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» ضمن بیان اینکه دادن و گرفتن نعمت‌ها از سوی خداست و اینها همه آزمایش است، بیان کرد: در موقع نعمت، نباید گناه کنیم و سرمست شویم، همچنین در موقع گرفتن نعمت هم باید صبور باشیم. امام‌خمینی(ره) در موقع فوت فرزندشان سید مصطفی فرمودند: این لطف خفی الهی است.

حجت‌الاسلام صدرالساداتی در بخش پایانی سخنان خود افزود: اگر انسان نگاه توحیدی و قرآنی داشته باشد در سخت‌ترین شرایط دلش آرام است و درست و بی‌دغدغه زندگی می‌کند. امام‌حسین(ع) در شهادت طفل شش ماهه خود فرمودند: «این مسئله برای من سبک و آسان است». چون ایشان معبود را می‌بینند و در راه محبوب فدا شدند.

 

روح تمامی عزیزان که سال‌ها در بین ما بودند و برای ارباب عاشقان، امام حسین(ع) عزاداری کردند؛ با قرائت فاتحه‌ای شاد و درجاتشان متعالی باد.

 

گزارش تصویری

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا