در چارچوب سلسله نشست های رییس و معاون اداری مالی دانشگاه با کارکنان واحدهای مختلف، روز چهارشنبه دوم مهرماه جاری کارکنان حوزه عمرانی در محل ساختمان استقلال دغدغه ها و مسائل خود را مطرح کردند.

در ابتدای این نشست دکترحسین مهدوی پور مدیر طرح های عمرانی ضمن تشکر از اعضای هیات رییسه، کارکنان واحد عمرانی را با سمتی که در این واحد دارند معرفی کرد و هرکدام از آنها مسائل و مشکلات خود را در واحد کاری خود بیان کردند.

محمود خرمشاهی به عنوان طراح در حوزه عمرانی گفت: دانشگاه یزد در حال توسعه است و برای حوزه های جدید نباید در ساختمانهای موجود اتاق های کوچک درست کنیم که اگر این روند ادامه یابد در آینده به بن بست می رسیم. برای هر قسمت باید ساختمان جداگانه بسازیم و طرح های عمرانی را به صورت دقیق ادامه دهیم. وی افزود: دانشگاه در ساختن خوابگاه موفق بوده است ولی برای کلاس، ساختمان کم داریم.خرمشاهی با بیان اینکه کارکنان عمرانی زحمات و سختی زیاد می کشند گفت: زحمات آنها با دیگر کارمندان متفاوت است.  حضور هیات رییسه در این جلسات باعث دلگرمی کارکنان می شود. وی همچنین تاکید کرد آب در استان یزد محدود است و با توسعه یافتن دانشگاه  باید یک سیاست کلی خاص در این زمینه صورت گیرد.

 

محمدرضا پوراحمدی کارشناس مسؤول تاسیسات  مکانیکی  این حوزه گفت: در بحث تاسیسات در بخش تعمیرات و نگهداری توجه خاص نمی شود. یک بخش بودجه باید در بخش تعمیرات و نگهداری لحاظ شود همچنین برنامه ریزی و توجه بیشتری باید باشد. وی اظهار کرد: پیش از این به امور نگهداری ساختمان چندان توجهی نمی شد در حالی که نگهداری بسیار مهم است.

علی اصغر دهقان کارشناس طرح های عمرانی در این نشست با اشاره به اینکه بازدیدهایی که از طرف دفتر فنی استانداری و شورای فنی استان از پروژه های احداث شده در دانشگاه داشتند در مجموع از نظر کیفیت خوب ارزیابی شده است گفت:در سال های اخیر پروژه های ما با توجه به ساخت و سازهایی که شده است تعداد آن کم شده است. باید بحث تعمیرات و نگهداری از هم جدا شود .باید ابتدای سال با یک پیمانکار قوی برای تعمیرات قرارداد ببندیم این کار در کاهش هزینه ها بسیار موثر است.وی افزود: بحث نگهداری و تعمیرات باید دو مقوله جدا باشد باید سعی کنیم بخش نگهداری با حداقل نیرو انجام شود. نباید یک چیز جز فدای کل شود. در نگهداری باید دقت بیشتری صورت گیرد تا جلوی هزینه های آتی گرفته شود.همچنین تاکید کرد برای موتورخانه ها یک سیستم هوشمند باید نصب شود تا نیرو را در این قسمت کم کنیم. وی همچنین از فعال شدن سیستم GIS خبرداد که با همکاری دانشجویان دانشکده شهرسازی و به همت شورای راهبردی و دکتر مهدوی پور تکمیل شده و آماده بهره برداری است.از این سیستم اطلاعات کاربری و اطلاعات کامل ساختمان را می توان استخراج کرد.

ولی الله میرحسینی کارشناس واحد عمرانی با اشاره به سابقه کاری طولانی خود در این دانشگاه، در حال حاضر خود را مسؤول تعمیرات و نگهداری معرفی کرد و در خصوص ضایعات ساختمانی در دانشگاه گفت: ضایعات در دانشگاه بسیار زیاد شده اما فروش آن تا به امروز بدرستی انجام نشده است بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود که این ضایعات به نحو مطلوبی به فروش برسد.

 

 سید کاظم طباطبایی مسؤول بخش تجهیزات و تعمیرات در این نشست تاکید کرد باتوجه به ساختمان هایی که داریم باید به تعمیرات و نگهداری توجه خاصی شود و در حال حاضر بودجه تعمیرات تمام شده و باید برنامه ریزی درستی شود و یک بودجه مشخص برای تعمیرات در نظر گرفته شود تا برای تعمیرات با کمبود بودجه مواجه نشویم.

محمد عازمی مسؤول  فضای سبز دانشگاه گفت: مهمترین مشکل در حال حاضر مشکل شبکه آبیاری است.آب و امور نگهداری فضای سبز دانشگاه باید مکانیزه شود تا در مصرف آب و نیرو صرفه جویی شود. برای این کار نیاز به بودجه داریم.وی پیشنهاد کرد:کنترل آب رسانی و نظافت محوطه ها در قرارداد فضای سبز باشد.وی افزود: چنانچه گردش آب در مرکز دانشگاه قرار گیرد می توان از لحاظ ظاهری و به صورت آب نما از آن استفاده کرد.

علی نجمی کارمند دفتر عمرانی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه نگهداری و نظافت ساختمان ها، گفت: ساختمان ها کیفیت خوبی دارند ولی نیروهای خدماتی با شیوه های نظافتی نادرست ساختمان ها را خراب می کنند و باید از این کار جلوگیری شود. وی در خصوص ظاهر دانشگاه گفت: ظاهر دانشگاه باید بسیار زیبا باشد و تعمیرات آن باید بخوبی انجام شود.

 

روح الله طاهریان کارشناس تاسیسات مکانیکی در ادامه این نشست گفت: استان یزد به دلیل اینکه یک  شهر آفتابی است باید بتوانیم از انرژی خورشیدی استفاده کنیم که این کار هزینه بالایی دارد که امیدواریم بودجه ای برای این کار در نظر گرفته شود.

 

سید حمید طباطبایی کاشناس برق گفت: با بالا رفتن ظرفیت خوابگاه ها یک سری مشکلات به وجود آمده است که نیاز به هزینه دارد تا حل شود همچنین خازن های دو خوابگاه کم شده است و باید خازن گذاری کنیم و ظرفیت ها رابالا ببریم. وی همچنین گفت: دستگاه های تلفن مخابرات گارانتی آنها تمام شده و فرسوده شده و همچنین کمبود خط داریم که باید حل شود.

 

صادق تفاق کارشناس برق در ابتدا با بیان تعبیری از مولانا که عدل یعنی هرچیزی در سر جای خود قرار گرفتن، گفت: قراردادها و قوانین را باید درست اجرا کنیم .در خصوص نگهداری اگر قراردادهای نگهداری درست اجرا شود بسیاری از مشکلات تمام می شود. یکی از نکات قرارداد به روزرسانی تاسیسات برق و مکانیک در هر دوره ای است که تحویل می شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.حضور کارشناسان برق در تصمیم گیری ها و تغییر کاربری ها می تواند بسیار مفید باشد.وی افزود: به سیستم ارت دانشگاه باید توجه شود و این یک خطر جدی است. فضای کاری ما زیاد مناسب گروه فنی نیست.پست های برق باید تقویت شود.سیستم اعلام و اتفای حریق باید کامل و تست شود.تجهیزات ما باید بروز شود.بعضی از نقشه های اجرا شده کامل اجرا نشده است که باید کامل شوند.

سیدابولفضل میرشمس الدینی مسؤول مخابرات و نظارت بر کارهای مخابراتی در این نشست گفت: ما  درحال حاضر با مشکل کمبود خط مواجه هستیم و باید 10 تا 15 درصد ذخیره داشته باشیم ساختمان های جدید نیاز به تلفن دارد وی پیشنهاد کرد به جای باز کردن صفر دوم به کسانی که نیاز دارند بهتر است خط آزاد شهری بگیرند. همچنین سیستم اعلام و اتفای حریق نیز از نیازهای این واحد است.

 

بهروز یکتافر مسؤول پی گیری امور قراردادها و کارشناس طرح های عمرانی در این نشست با تاکید بر اینکه حوزه عمرانی باید سیستمی شود گفت: پرسنل واحد تاسیسات و ساختمان در زمینه عمرانی نیاز به آموزش فنی در حین کار دارند.وی افزود ما در حال حاضر کارمندان خوبی در حوزه عمرانی داریم.وی افزود به دلیل اینکه ما با کمبود بودجه و اعتبار مواجه هستیم باید از سیستم هایی که ماندگاری زیادی دارند استفاده کنیم.وی در خصوص معماری ساختمان های دانشگاه گفت: ساختمان ها در زمان های مختلف با تغییر مدیریت هرکدام به یک شکلی درآمدند. ساختمان ها نیاز به وحدت دارند و باید یکی باشند. همچنین در دفتر فنی با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه هستیم. یکی از راهکارهای موثر در مدیریت حوزه عمرانی این است که خدمات نظارت و قرارداد بخشهای  واحد فنی و طرح و برآورد به بخش خصوصی واگذار شود و دفتر فنی به صورت نظارت عالیه عمل کند.

 

سعید فرجامی مسؤول تاسیسات مکانیکی با اشاره به اینکه دفتر فنی دانشگاه پتانسیل بسیار قوی دارد. پیشنهاد کرد 2 مشاور عمرانی قوی از بیرون بیاوریم که هم ما را از بیرون رصد کند و هم به واسطه مشاور از تجربیات  ارگان های دیگر استفاده کنیم.وی افزود: ما با توجه به پتانسیل هایی که در دانشگاه داریم  باید با دانشکده ها در تعامل باشیم تا بتوانیم در پروژه ها و از توانمندی دانشجویان دانشکده های فنی و معماری استفاده کنیم. وی افزود : بهینه سازی مصرف انرژی بسیار مورد تاکید است.ما با استفاده از مشاور می توانیم در خصوص میزان مصرف انرژی راهکارهایی را انتخاب کنیم. برای خوابگاه ها می توانیم از سیستم انرژی خورشیدی استفاده کنیم. وی همچنین افزود: تغییرات کاربری بهتر است با هماهنگی دفتر فنی انجام شود و باتوجه به توسعه دانشگاه  درچند سال اخیر ما در زمینه نقشه های تاسیساتی، معماری و عمران کمبود داریم. یک نفرباید مسؤول آمارگیری و بایگانی نقشه هایی باشد که در دست تهیه داریم. وی تأکید کرد: ساختمان های جدیدی که ساخته می شوند باید آرشیو نقشه داشته باشند و مدارک به صورت مستند باشد.

 

سیدمحمد زارع مدیر امور اداری در این نشست گفت:ما در دانشگاه پتانسیل عظیم علمی داریم و با توجه به دغدغه ها در بحث انرژی و منطقه ای که قرار گرفتیم باید بتوانیم از این پتانسیل های عظیم استفاده کنیم. وی افزود: واحد عمرانی از طیف فرهیخته ای برخوردار است و در کاربری ها باید به مقوله انسانی  توجه بیشتری شود تا مشکلات موجود حل شود.

دکتر سیدمحمدمهدی حسینی معاون اداری مالی دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به اینکه رویه ارتباط مستقیم با گروه های مختلف دانشگاه بسیار خوب است.در خصوص بحث بودجه گفت: باید توجه داشته باشیم که مطالبات سال گذشته به سال بعد محول نشود تا با کمبود بودجه مواجه نشویم. بخش عمرانی بسیار اهمیت دارد. وی افزود: ساختمان بر شخصیت افراد اثرگذار است و نسبت به این موضوع باید حساس باشیم و ساختمان های ماندگار بسازیم و فضاهای دانشگاه باید به گونه ای باشد که در شان دانشگاه باشد و این نقش هویتی برای کارمندان رقم می زند.

دکتر سید محمود زنجیرچی مشاور رییس و مدیر حوزه ریاست  در این نشست اظهار کرد ماهیت کار عمرانی به دلیل میدانی و فیزیکی بودن سخت است. وی درخصوص بحث انرزی گفت: کمیته انرژی تشکیل شده است و امیدواریم مشکلات انرژی با به وجود آمدن این کمیته به زودی حل شود. وی افزود: بسیاری از کارها را ما در داخل دانشگاه خودمان می توانیم انجام دهیم و بسیاری از مشکلات به دست خودمان قابل حل است.مدیریت پروژه ها را خودمان به عهده بگیریم. بر تعمیرات و تجهیزات می توانیم خودمان نظارت داشته باشیم و کارها را با برنامه ریزی بیشتر و سامان دهی بهتر پیش ببریم.

دکتر محمد صالح اولیاء رییس دانشگاه یزد در این نشست با بیان اینکه جلسات دوره ای و به طور مستقیم که همه دغدغه ها مطرح می شود بسیار مفید است و مسائل بهتر پیگیری می شود گفت: فضاهای ساختمانی بسیار برای ما کلیدی و تعیین کننده  و آبروی دانشگاه است و اهمیت بسیار زیادی دارد.فضای دانشگاه باید طوری باشد که برای کسانی که وارد دانشگاه می شوند خوب به نظر آید و این کار دست واحد عمرانی است و ما قدر کار شما را می دانیم. وی افزود: در طراحی فضاهای جدید باید یک حرف تازه ای برای گفتن داشته باشیم و ارزش جدیدی برای دانشگاه خلق کنیم و متمایز از گذشته باشیم. وی خاطر نشان کرد: تمام برداشت های مخاطبان ما هم به لحاظ استفاده از فضا و هم به لحاظ جنبه های زیبایی شناسی آن به کار واحد عمرانی برمی گردد و این اهمیت این واحد را می رساند. وی تاکید کرد: قابلیت های زیادی در این واحد نهفته است و نیروهای با تجربه و متخصصی در این واحد هستند که بر انتظار ما می افزاید.

دکتر محمدصالح اولیاء در ادامه این نشست گفت: یک انگیزه درونی باید ایجاد شود که یک بخشی از آن در دستان شماست و بخشی دیگر در دست ماست. خیلی از کارها در دست خود شماست و ما باید از بودجه ها درست استفاده کنیم. وی افزود: همه  ما باید یک نگاه مسؤولانه داشته باشیم و خودمان را جای مدیریت قرار دهیم و بودجه باید برای ما مهم باشد و تصمیمات با تمام ملاحظات و اولویت ها انجام شود. ما باید نگاه ها را جامع تر کنیم و همه جنبه ها را ببینیم.

وی همچنین تصریح کرد: سیستم اطلاعات عمرانی باید پیشرفته تر باشد. دانشگاه باید در این زمینه الگویی برای سایر دستگاه ها باشد. سیستم فنی پروژه ها و کیفیت کارها باید بالاتر باشد. به دلیل وجود مشکلات و فشارها و زود تمام شدن پروژه از کیفیت آن نگذریم و این برای پروژه ها یک بحران مخاطره آمیز است. وی افزود: یک سری کارهای زیربنایی به منظور استحکام بخشی به زیرساخت های فنی باید در دستور کار دفتر فنی قرار گیرد. وی افزود: احساس وظیفه باید از خود واحدها شروع شود و نظارت از جانب ما انجام می گیرد و در راستای شفاف سازی عملکردها پیش می رویم.

دکتر اولیاء گفت: ما بستر را طوری فراهم می کنیم برای انگیزه افراد فراهم کنیم که افراد احساس کنند کارشان مورد توجه و نظارت قرار می گیرد و از آن طرف نیز متناسب با آن حمایت لازم از افراد شود و کارشان به رسمیت انتخاب و تقدیرشود.دکتر اولیاء در ادامه گفت: در جلسه هیات رییسه تصویب شده است که اختیار را به مدیران واحد ها بدهیم  که بسته به عملکرد افراد و به صورت موردی به آنها پاداش دهند.

دکتر اولیاء با اشاره به اینکه وظیفه واحد عمرانی ابتدا انتخاب و تعریف پروژه است گفت: پروژه ها را باید درست تعریف کنیم و در انتخاب صحیح طراح و پیمانکار نیز باید دقت کنیم. همچنین نوع قراردادی که با پیمانکاران داریم باید طوری باشد که بیشترین منافع و بیشترین نظارت و بیشترین کیفیت را داشته باشیم.

 

خبرنگار: الهام میرفخرائی

تصاویر: فاطمه تیو

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا