رییس پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد از همکاری این پژوهشکده با دو سازمان معتبر بین المللی FAO و GEF در قالب طرح مشترک تحقیقاتی با عنوان "تجزیه و تحلیل داده های ایستگاه پایش فرسایش بادی پروژه بین المللی RFLDL" خبر داد.

دکتر حمیدرضا عظیم زاده گفت: فرسایش بادی، طوفان­های ماسه و ریزگردها یکی از معضلات فعلی کشور پهناور ایران قلمداد می­شود و یکی از ضروری­ترین نیازهای حال حاضر اندازه­گیری آن و تعیین میزان تاثیرگذاری روش­های کنترل بیولوژیک برای کاهش آن است. وی افزود: در این میان پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی در قالب طرحی تحت عنوان « تجزیه و تحلیل داده­های ایستگاه پایش فرسایش بادی پروژه بین­المللی RFLDL » که تامین کننده اعتبارات آن دفتر امور بیابان، FAO و GEF است، به کارفرمایی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان، ایستگاه های سنجش بادی را در کشور تاسیس کرده است.

وی اظهار کرد: در این طرح دو ایستگاه دائمی در مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی یکی در مناطق احیا و مدیریت شده با کنترل بیولوژیک و دیگری در منطقه شاهد فاقد کنترل احداث شد. بدین لحاظ امکان مقایسه تاثیر عملیات اصلاحی پوشش گیاهی در کاهش مقادیر انتقال ذرات بادرفت و کنش ناشی از باد فراهم آمد.

دکتر عظیم زاده افزود: پس از دوسال و نیم تلاش ایستگاههای دائم اندازه­گیری فرسایش بادی در منطقه محروم محمدآباد ریگان نرماشیر بم را در تاریخ 20/06/93 الی 22/06/93 با همت اعضای هیات علمی دانشگاه یزد(پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی-دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی) به ثمر نشست و نتایج کاربردی مربوط به برداشت­های نیمه دوم سال 1391 و سال 1392 در قالب کارگاه آموزشی سه روزه در اداره کل منابع طبیعی استان کرمان ارائه شد.

 وی ادامه داد: طی این کارگاه علاوه بر مقایسه مقادیر فرسایش بادی در اراضی شاهد با اراضی مدیریت شده به روش بیولوژیک، نرم افزار سنجش فرسایش بادی و ریزگردها که در محیط MATLAB توسط مهندس محمدرضا کوثری دانشجوی دکترای آبخیزداری دانشگاه یزد نگارش و تنظیم شده بود، ارائه شد.

رییس پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد افزود: موارد ارائه شده در این کارگاه با استقبال کارشناسان دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، معاونت آن دفتر و مسؤولان اداره کل منابع طبیعی کرمان قرار گرفت. وی گفت: قبل از ارائه این نرم افزار محاسبات مقدار فرسایش بادی در قالب یک فرایند زمان­بر و استفاده از نرم افزارهای متعدد انجام می­شد؛ لیکن در حال حاضر این امکان وجود دارد تا بتوان رخدادهای مختلف فرسایش بادی در شرایط مختلف اندازه­گیری کرد. اندازه­گیری مقدار فرسایش گام اول به منظور کنترل آن است.

دکتر عظیم زاده اظهار کرد: در پروژه بین­المللی RFLDL دکتر حمیدرضا عظیم­زاده، دکتر محمدرضا اختصاصی، مهندس محمدرضا کوثری دانشجوی دکترای آبخیزداری و مهندس فیروزه نظری همکاری دارند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا