حمید رضا حجازی - مسعود رضا بندگی در گفتگو با خبرنگار یزدفردا در طبس با بیان اینکه وارد شانزدهمین سال خشکسالی در طبس شده ایم؛ گفت:خشکسالی در این شهرستان بیداد می کند و با 50 میلیمتر بارندگی دیگر توان و رمقی برای کشاورزان و دامداران طبسی باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی طبیعی است اما راهکار و چاره دارد گفت: مسئولان هم در جریان مسائل و مشکلات این بخش هستند و در صحبت های خود نیز خواستار حل مشکلات می باشند اما تا کنون فقط شعار داده اند و هیچگونه کاری در طبس انجام نشده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس گفت: چندی پیش پس از بازدید خبرنگاران از مناطق عشایری شهرستان و انعکاس این مشکلات جلسه ای با حضور وزیران جهادکشاورزی، مدیرکل جهادکشاورزی استان خراسان جنوبی، مدیر جهادکشاورزی طبس و نماینده مردم شهرستان طبس در مجلس شورای اسلامی برگزار و قرار شد 1000 تن جو به طبس ارسال و دام های مازاد دامداران نیز خریداری شود که تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده و فقط در کاغذ بازی های اداری مانده است.

بندگی ادامه داد: قبلا در طبس 320 هزار راس دام سبک و 23 هزار راس دام سنگین داشته ایم که اکنون بر اثر خشکسالی به 270 هزار راس دام سبک و 18 هزار راس دام سنگین کاهش یافته است و با این شرایط کشاورزان و دامداران قادر به پرداخت وام های خود نیستند.

وی خواست تا وام این افراد  طبق بند ( د ) تبصره 11 ماده واحده قانون برنامه و بودجه سال 1393 که توسط بانک مرکزی به تمامی بانک های دولتی و غیر دولتی ابلاغ شده است تمدید شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس گفت: در این نامه که از سوی مدیریت کل اعتبارات اداره اعتبارات بانک مرکزی در 17/1/1393 به بانک ها ابلاغ شده آمده است:" کلیه بانک های کشور اعم از دولتی و غیر دولتی و موسسات مالی و صندوق های حمایتی که به بخش های کشاورزی تسهیلاتی پرداخت نموده اند موظفند بازپرداخت وام های اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که دچار خسارت خشکسالی یا سرمازدگی یا آفات و بیماری های همه گیر و یا حوادث غیر مترقبه و یا آتش سوزی غیرعمدی شده باشند را با تایید کارگروهی متشکل از نمایندگان جهاد کشاورزی شهرستان، بانک مربوط در شهرستان، صندوق بیمه کشاورزی شهرستان و فرمانداری شهرستان مشروط به تامین بار مالی اضافی از محل اعتبارات ماده 12 قانون مدیریت بحران کشور مصوب 31/2/1387 کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و اعتبارات پیش بینی نشده قانون بودجه به مدت 3 سال امهال نمایند."

وی گفت: قرار بوده است که کشاورزان و دامداران بیمه شوند که تا کنون انجام نشده است و خواست قانون معافیت بیمه ای کارفرمایان بخش کشاورزی هرچه سریعتر اجرا شود.

بندگی با اشاره به اینکه در سال های گذشته آبرسانی به دامداری ها با تانکر و به صورت رایگان انجام میشده است گفت: در حال حاضر با توجه به نامساعد بودن راه ها آبرسانی با تانکر و با دریافت هزینه انجام می شود.

وی خواست: تا دام های مازاد دامداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس گفت: در تاریخ 19/6/1393 نیز نامه ای در خصوص مشکلات بخش کشاوررزی و دامداری به نماینده مردم شهرستان های طبس در مجلس شورای اسلامی نوشته ام که متن آن به این شرح است:

جناب آقاي دكتر عبدالله زاده نماينده محترم و رئيس مجمع نمايندگان استان

           با سلام و احترام ؛

همانطوريكه مستحضريد اين روزها دردي در شهر پيچيده كه شايد زياد قابل لمس نباشد ولي همه ميدانند اين درد روزي تمام شهر را با تمام متعلقاتش از پاي درخواهد آورد .

دردمان درمان دارد فقط كمي توجه و تدبير مي خواهد . خشكسالي اگر چه دست ما نيست ولي ما شايد عامل بوجودآمدنش بوده ايم ولي اي كاش هنگامي كه به دستانمان مي نگريم و قلمي را در دست مي گيريم تا تصميمي را رقم بزنيم بينديشيم به گوسفنداني كه به عزا مينشينند سقط شدن جنين هايشان را به واسطه نبودن آذوقه . بينديشيم به زماني كه براي رنگين شدن سفره هاي ما گوسفندي با جنيني در سينه سربريده مي شود . فكر كنيم به زني كه با همين گوسفندان روزي مي گذراند و توانسته به تنهايي به فرزندانش سروسامان بدهد ولي اكنون مجبور است تنها راه درآمدش را در بيابان به بهاي اندك و باقول و وعده هاي چندين ساله بفروشد به انتظار بشيند رسيدن وعده و قول دلالان و بنگرد جاي خالي گوسفندانش را .

شايد اينجا طرح مشكل جايي نداشته باشد زيرا ما مي دانيم كه تمام مسئولين مشكلات را مي دانند . ما نيز ديگر خسته شده ايم بس كه فقط در پشت تريبون با صداي بلند حمايت شنيده ايم . ديگر صداها را خاموش كنيد آرام باشيد و فكري كنيد براي 40% سقط جنيني كه در اثر خشكسالي و نبود توجه اتفاق خواهد افتاد . به خانواده دام سبكمان كه از 320 هزار راس به 270 هزار رسيده و به دام سنگيني كه از 23 هزار راس به 18 هزار راس رسيده است . آستين ها را بالا بزنيد اينجا جايي است كه ديگر كت و شلوار و كولرگازي و ميزو ... جايي ندارد . اينجا ما با دستان پينه بسته و صورت هاي آقتاب سوخته دامداران و كشاورزاني روبرو هستيم كه ديگر تنها اميدشان حاشيه نشيني در شهر ا شده است . آن ها خودشان هم نمي دانند خالي شدن روستاها از سكنه و آمدنشان به شهر چقدر مي تواند مشكلات عظيم فرهنگي را دربر داشته باشد . اينجا كارفرمايان به مانند كارفرمايان متروي عظيم تهران و پل هاي آن نيستند . كارفرمايان دراينجا بازوي همت را محكم بسته و در كنار تك تك كارگرانشان تلاش مي كنند . فقط كافي است كمي بينديشيد به كشاورزان و دامداران نه ! شايد به فرزند خودتان كه ديگر نمي تواند  يك بره ي كوچك صحرا هم بازي اش در روزهاي تفريحتان باشد . شايد اين حداقل بتواند با حداكثر درد ما همراه شود . شايد به دردآورد تن تمامي نظام هاي بانكي اعم از خصوصي و دولتي را كه بند ( د ) تبصره (11 ) ماده واحده قانون بودجه سال 1393 كل كشوربه آنها ابلاغ شد ولي خواندند ، فقط خواندند و به ان عمل نكردندتا بازهم مشكلات خودش را بيشتر نمايان كند . دلمان به مجلس وتصويب هايي كه انجام مي شود خوش بود ولي انگار .....

گله پر است ! مي دانيم گوش هايتان از گله و شكوه پر است .

فقط اگر نگران از دست دادن بعضي چيزها نيستيد اينجا خشكسالي غوغا ميكند . و اما گلايه از خبرنگاران چون آن ها هم فقط به يك آمدن و رفتن اكتفا كرده اند و كارشان را به نيمه رها كرده ، شايد آن ها هم باور كرده اند كه گوش مسئولين

 

 

جايي براي شنيدن ندارد . باورهاي غلطمان را از بين ببريد ، ما با اندك  تسهيلات يا مهلتي براي بازپس دادن تسهيلات داده شده به كمكمان بياييدتابيش ازاين متحمل ضرروموجب شرمساري اشنايان وضامنهايمان نشويم باشدكه انشاا...دراين   

خشكسالي به كمك مسولين وبانكها هرچندناچيزدرتحقق فرمان مقام عظماي ولايت كه امسال راسال اقتصادوفرهنگ باعزم ملي ومديريت جهادي نامگزاري فرموده اندقدمي برداشته  باشيم .ودراخراياوامهاي محكومين به كشاورزي ودامداري درشهرستان طبس تمديدخواهدشديامانند1000تن جويارانه داروخريددامهاي مازادگرفتاركاغذبازيهاي  اداري خواهدشد؟؟؟به اميداينكه اين مهم عملي گردد

 

 

 

 

                                                                                                                    با تشكر

                                                                                                               مسعودرضا بندگي

                                                                                               دبير اجرائي نظام صنفي كارهاي كشاورزي

                                                                                                               شهرستان طبس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا