یک واحد تولید شمش فولاد با ظرفیت تولید سالانه 75 هزارتن شمش در اردکان به بهره برداری رسید.
 
به مناسبت هفته دولت در مراسمی با حضور ابویی معاون برنامه ریزی وزارت صنعت معدن تجارت ، تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی،زارع مدیرکل صنعت معدن تجارت استان و بابایی معاون برنامه ریزی استاندار کارخانه تارا شمش با ظرفیت سالانه 75 هزار تن شمش در اردکان به بهره برداری رسید.
محسن فلاح مدیرعامل این واحد تولیدی از سرمایه گذاری25 میلیارد تومانی برای راه اندازی این طرح خبر داد و افزود: این واحد تولیدی با مشارکت سرمایه گذار خارجی حدود یک سال است به صورت غیررسمی در زمینی به مساحت دو و نیم هکتار احداث و راه اندازی شده است.
وی افزود: در این واحد تولیدی انواع شمش با گریدهای 5sp  و 3sp  که برای تولید تیرآهن، میلگرد ،نبشی و ناودانی به کار می رود، تولید می شود.
فلاح اضافه کرد: در این واحد تولید شمش، مجموعا 122 نفر به صورت مستیقیم مشغول به کار شده اند.
 
ظرفیت اسمی تولید شمش فولاد در کشورسالانه 24 میلیون تن است
 
معاون برنامه ریزی وزارت صنعت معدن تجارت در مراسم افتتاحیه این کارخانه گفت : در حال حاضر ظرفیت اسمی واحدهای تولیدکننده شمش فولاد اعم از شمش تختال، بولوم و بلیت 24 میلیون تن در سال است.
حسین ابویی مهریزی گفت: تولید شمش کشور در سال گذشته بالغ بر 16 میلیون تن در سال بوده و در برنامه چشم انداز توسعه پنجم برای رسیدن کشور به ظرفیت سالانه 55 میلیون تن انواع محصولات فولادی اعم از گندله ،کنستانتره ، آهن اسفنجی ،شمش و فولاد برنامه ریزی شده است.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هم واحدهای موجود تولید گندله ،کنستانتره ،آهن اسفنجی و شمش و فولاد نقش موثری در تولید و ارزآوری برای کشور دارند و هم واحدهای نیمه تمام فولادی پیشرفت مناسب دارند.
ابویی اضافه اظهار داشت: فعالیت واحدهای تولید فولاد در کشور چشم انداز روشنی را در جهت رسیدن به هدف گذاری و ظرفیت پیش بینی شده در برنامه پنجم توسعه یعنی تولید سالانه  55 میلیون تن فولاد  به ما نشان می دهند.
تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با اشاره به اینکه برای احداث و سرمایه گذاری این واحد تولیدی از حدود 8 سال پیش با سرمایه گذار هندی(خارجی) مذاکره شده بود گفت: در شرایط کنونی سرمایه گذاری خارجی می تواند گره گشای بخشی از مشکلات ما در بخش تولید باشد.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید فولاد در استان 14 میلیون تن در سال است افزود: طرح احداث واحدهای کوچک تولید شمش فولاد در اردکان با ظرفیت سالانه 75 تا 100 هزار تن در سال های گذشته مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و در این خصوص مذاکراتی با سرمایه گذاران خارجی انجام شد که این واحد یکی از همان واحدهاست که امروز به بهره برداری رسید.
عضو شورای عالی محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: با تعاملاتی که با مسئولان محیط زیست کشور،استاندار محترم و مسئولان استان صورت گرفت ، احداث و راه اندازی واحدهای تولیدی آلاینده در دشت اردکان-یزد از ابتدای سال جاری ممنوع شده است.
وی با اشاره به اینکه مجوز این واحد تولیدی سه سال پیش صادر شده
اظهار امیدواری کرد: این سرمایه گذاران با رعایت ضوابط و واستانداردهای زیست محیطی، جریان تولید محصولات فولادی در شهرستان اردکان و استان را با اختلال مواجه نکنند. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا