انتشار لیست بورسیه ها در فضای مجازی مورد تائید ما نیست/ طرح شکایت کرده ایم


وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری ، گفت: انتشار لیست بورسیه ها در فضای مجازی مورد تائید ما نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، فرجی دانا در بخش دوم دفاعیات خود پس از سخنان دو موافق استیضاح با تشکر از نوباوه و نادران به واسطه ابراز صریح نظراتشان گفت: همچنان بر این موضع که ما محتاج راهنمایی و ارشاد هستیم تاکید می کنم ولی به نظر می رسد عدم اطلاع رسانی صحیح موجب بسیاری از سوء تفاهم ها شده است و امیدواریم در این نیم ساعت باقی مانده از وقتم برخی از دغدغه های این عزیزان را پاسخگو باشم.

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری افزود:درگزارش بورسیه ها ما هدف از اعزام که برای دوستان مبین است تامین هیات علمی مورد نیاز دانشگاهها که با هدف تامین هیات علمی در مناطق محروم و هدف اعزام بود. قانون اعزام در سال 64 مبنای کار است و آئین نامه هایی که شورای بورس مرجع آن بوده است.

وی ادامه داد: از سال 85 مبنای کار به تدریج به سمتی می رود که در سال 87 با بندی مواجه می شویم که در آن بند می آید افرادی که دارای سوابق و خدمات برجسته درعرصه ایثارگری، فرهنگی،‌آموزشی و فن آوری می باشند می بایست پس از تشکیل پرونده در اداره کل دانشجویان خارج برجسته بودن آنها احراز گردد.

فرجی دانا اظهارداشت:حداقل معدل کارشناسی 14 و کارشناسی ارشد 16 در آنجا گفته شده است و عزیزانی که در کمیسیون حضور پیدا کردند گفتیم که در زمانی که این شرط ها برای بورسیه خارج از کشور اعلام می شود که ما متوسط معدل کارشناسی کل کشورمان 15.5 است و معدل ارشد کل کشور 17.2 است.

وی ادامه داد: یعنی اگر بخواهیم کادرسازی کنیم بین نخبگان قاعدتا باید از کف بالاتر باشد و حداقل بگذاریم به هر حال این چیزی است که گفته شده و ما هم به آن پایبند هستیم به عنوان مر قانون.

وی با تشریح روند معرف ها برای بورس گفت: روسا و دانشگاهها، معاون فرهنگی و زارت علوم و مدیرکل بورس و تشکل دانشگاهی بودند که فراوانی تعداد معرفی شده ها در سال 91 و 92 از دانشگاهها 297 نفر بوده از معاونت فرهنگی وزارت علوم 257 نفر و تشکل های دانشجویی 117 نفر بودند ،بورسیه هایی که انجام شد تبدیل به بورس خارج به داخل بوده یعنی فراخوان می دهیم افراد را می خواهیم بفرستیم به خارج بعد این ها را تبدیل می کنیم به داخل و163 نفر آئین نامه بوده برای ایثارگران خود ستاد دانشگاهها ، 1080 نفر بورس مربیان بوده و 729 نفر بورس خارج.

وی با اشاره به انتشار لیست بورسیه شده ها در فضای مجازی گفت: تنها نکته چالشی کار آنچه که  در محیط مجازی منتشر شده بوده و در همان لحظه که متوجه شدیم آنرا تکذیب کردیم هیچ کس از وزارت حق همچین کاری را نداشته و ما حتی نمی توانیم تاریخ تولد کسی را فاش کنیم.

وی ادامه داد: من موضع خود را در مورد افشاگری گفته ام و این را همه عزیزان از ما شنیده اند به هیچ وجه چنین کاری را تجویز نمی کنیم و این فهرست ها از دید ما مجعول و غیر قابل استناد است و حیثیت افراد برده شده و بعضی از این اسامی که در آن لیست است هیچ تطبیقی با هیچ کدام از پرونده ها نداشته است.

وزیر علوم گفت: ظاهرا سرمنشا این لیست در فضای مجازی گفته نشده است و ما از حراست و دوستان وزارت راه درخواست کردیم که در این خصوص تحقیق کنند و طرح شکایت هم کرده ایم.این اقداماتی بوده که ما برعلیه فردی که این لیست را داده است انجام دادیم و این وظیفه ما بوده است چرا که یک چنین کاری را اصلا مورد تائید ما نیست.

وزیر علوم گفت: برای اعزام هر دانشجو به خارج از کشور 600 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد از این رو 729 نفر اعزام شدند که در اینها 73 نفر معدل لیسانس زیر 14 و 70 نفر معدل کارشناسی ارشد زیر 16 دارند و علت اینکه چرا ما فرار مغزها  داریم باید مشخص شود و یکی از دغدغه های اصلی من همین موضوع می باشد.

فرجی دانا افزود: ما باید مغزها را نگه داشته و مهاجرت مغزها به صلاح ما نیست و متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار مهاجرت در فرار مغزها را دارد و این دلسردی که در فضای نخبگان ما حاصل می شود ناشی از این موضوع است که ما امتیازهایی را که باید به بهترینها بدهیم به کسانی بدهیم که این امتیازها نباید به آنها تعلق گیرد از این رو این موضوع باعث دلسردی می شود. البته در آئین نامه مربیان هم قبلا مربی که از آموزش خارج می شد و سه سال سابقه داشت در یک فرایندی بورس به آن داده می شد و در این مرحله پیمانی ها به او اضافه شده و با یک سال خدمت 617 نفر از این افراد پیمانی هایی هستند که باید هیات امنا آنها را تائید می کرد اما تائیدیه نداشتند.

فرجی دانا افزود: در مورد معدل هم باید گفت که ما از مربیان معدل زیر 12 بین 12 و 13 و 13 تا 14 فراوانی آنها را به دست آورده و 255 نفر با معدل کارشناسی ارشد زیر 16 ، زیر 14 سه نفر ،‌بین 14 تا 15 ،‌39 نفر و بین 15 تا 16 ، 213 نفر می باشد و در زمان فراخوان 252 نفر از این افراد شرط سنی زیر 40 سال را نداشتند.

وی ادامه داد: در تبدیل داخل از این افراد به عنوان روشی در صرفه جویی ارزی از آن نام می برند. هزار و 74 نفر از هزار و 860 نفر رشته های علوم انسانی داشتند ،‌272 نفر فنی مهندسی و 213 نفر علوم پایه هستند و 218 نفر رشته های هنر می باشند. اگر به این رشته های نگاه کنیم می بینیم که این رشته ها عمدتا رشته هایی نیستند که بخواهند به خارج از کشور بروند آیا رشته ادبیات فارسی را باید به خارج از کشور اعزام کرد.

وزیر علوم تصریح کرد: ما در کشور ما 35 درصد از ظرفیت دوره های دکترا از رشته های علوم انسانی هستند این ها از سه مزیت برخوردار هستند هم به دوره دکترا وارد شدند و شهریه آنها توسط وزارت علوم پرداخته شده و طبق حکم بورس در مزیت سوم برای جایی جذب می شوند. طبق برخی از گفته ها شیوه اعزام بورسیه در حال حاضر طبق قانون نیست و اصطلاح تبدیل بورسیه به داخل حقیقت ندارد و راه حلی ارائه می شود که از آزمون دکترای غیر متمرکز استفاده شود که این راه حل عملیاتی نمی شود.

فرجی دانا ادامه داد:‌ "تبدیل داخل به خارج تبعیض آمیز نیست بلکه عین عدالت است زیرا افرادی که وفاداری خود را در برهه های حساس انقلاب نشان دادند باید در اولویت باشند تفاوت براساس عملکرد افراد است از این رو اگر تفاوت قایل نشویم تبعیض و ظلم آشکار است". این مطالبی بود که در کمیسیون مطرح شد از طرف دیگر یکی از استیضاح کنندگان پس از آن گفت که ما بین بچه های مسلمان یک فرد با معدل بالا نداریم که از این عهده بر بیاید از طرف دیگر براساس سخنان شهید چمران تقوا از تخصص بهتر است اما متخصصی که متخصص نباشد و کاری را بر عهده گیرد حتما تقوا ندارد.

وی افزود: متأسفانه برخی دوستان این آمارها را جوری جلوه می دهند که انگار تخلفی رخ نداده است اما براساس آمارها در موضوع بورسیه حدود 22 نفر با معدل کارشناسی زیر 14 و حدود 229 نفر با کارشناسی ارشد بورس گرفته اندکه اگر در این رابطه فرمول ارفاقی هم در نظر گرفته شود حدود 314 نفر فاقد حداقل معدل هستند و حدود 506 نفر هم شرایط سنی لازم را نداشتند از طرفی دیگر اگر مجموعه هم پوشانی ها را حذف کنیم حدود 703 نفر فاقد شرایط اخذ بورسیه هستند.

فرجی دانا ادامه داد:‌ براساس بررسی های انجام شده گواهی هایی که در پرونده ها است هیچ وقت کنترل نشده از طرفی دیگر از جمع 1883 نفر تبدیل به داخل حدود 600 نفر جایابی شده اند که این به این معنی است که بقیه شهریه را پرداخت و وارد دانشگاه شدند اما برخی فرایند جایابی و جذب را طی نکردند که حدود 1300 نفر در این رابطه مشخص شدند که اگر از این آمار حدود 703 نفر کم شود یک جمع باقی مانده ای می ماند که باید اقدامات آن را انجام دهیم.

وزیر علوم با اشاره به گزارش های نهادهای نظارتی گفت: ما در رابطه با بورس در آذرماه اطلاعی نداشتیم تا وقتی که از دیوان محاسبات نامه ای رسید که رحمانی فضلی در این رابطه گفت که 16 ماه قبل از استقرار دولت این کار انجام شده بود از طرفی دیگر در گزارش مقدماتی که 4 بند است و فهرست مختلفی دارد عدم تطابق بر مقررات بورس ذکر شده است.

وی ادامه داد: ورود وزارت ورزش برای این بوده است که از کیان آموزش عالی حراست و از نخبگان و افراد فعال در مناطق محروم حمایت شوند از طرف دیگر ما باید برای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی پاسخ داشته باشیم همچنین برخی تحرکات در فضای مجازی و تجمعات ضرورت اجرای موارد قانونی را نشان می داد.

فرجی دانا افزود: سه مرحله ای که رانت علمی محسوب می شود یعنی امکان ادامه تحصیل، پرداخت شهریه و استخدام در دانشگاه را باید به کسی بدهیم که شایسته هستند و براساس مقررات باشند حال از دغدغه دوستان این بود که از کجا این کار اجرا شود اما در کل نباید مغزها را دلسرد بکنیم و با برخی مطالب و صحبت ها به فرار مغزها دامن بزنیم.

وی با یادآوری اینکه اگر افرادی که به این ترتیب جذب می‌شوند وارد دانشگاه شوند، یکی از علل رکود علمی در آینده خواهند بود؟ افزود: فردی که توانمندی نداشته باشد و وارد دانشگاه شود، این فرد دانشگاه را با مشکل مواجه می‌کند. افراد فاقد شرایط که حد وسط شرایط را ندارند، ما نگفته‌ایم که تحصیل‌شان را قطع کنند، ما گفتیم شرایط آنها به پرداخت هزینه شخصی تبدیل شود و ادامه تحصیل افرادی که اطلاعات آنها کذب است، قطع شود و کسانی که براساس مر قانون در مسیر قانونی بورسیه شده‌اند ادامه کار دهند.

فرجی دانا با بیان اینکه به نظر می‌رسد این نوع جمع‌بندی یک جمع‌بندی عادلانه است، تصریح کرد: مسیر فراروی ما این است که انتخاب بهترین‌های علمی و اخلاقی از طریق آزمون نیمه‌متمرکز را انجام دهیم و در آیین‌نامه مربیان تجدیدنظر کنیم و دوره‌های کوتاه مدت خارج از کشور را جایگزین دوره‌های بلندمدت کنیم و نخبگان را از خارج به کشور جذب بورسیه کنیم تا انشالله برگشت آنها بهتر انجام شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر معکوس کردن مهاجرت مغزها تصریح کرد: نکته‌ای که در بورسیه‌ها پس از بررسی دوستان انجام شد این است که ما یک کارگروهی برای رفع التهاب تشکیل دهیم و از عزیزان استیضاح‌کننده خواستیم تا در این کارگروه حضور داشته باشند و فقط نظر نظارتی مطرح نباشد.

وی با بیان اینکه اجازه دهید در موضوع بورسیه‌ها بنده بیش از این وارد نشوم، در پاسخ به برخی از نکات مطرح شده از سوی نوباوه یکی از نمایندگان موافق استیضاح گفت: بنده به آقای نوباوه گفتم که بحث مهاجرت مغزها واقعاً دغدغه ما است و در مورد نشریه دانشجویی که در مشهد منتشر می‌شده است باید بگویم این نشریه تعطیل شده و چون جزو نشریات متخلف بوده است با آن برخورد شده است.

فرجی دانا گفت: ما مطمئن هستیم تمام آنچه که در دانشگاه‌ها صورت گرفته با مشورت‌گیری از اعضای هیات علمی انجام و سرپرست دانشگاه تعیین شده است، چرا که بعداً در صحن شورای انقلاب فرهنگی هم تایید خواهد شد، مطمئناً افرادی که هم‌راستا و همسو با انقلاب هستند در مسئولیت مهم رئیس دانشگاه گمارده می‌شوند و وزیر پاسخگوی عملکرد آنها خواهد بود.

وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه فلانی لجباری می‌کند، تاکید کرد: بنده اصلا لجبازی ندارم چرا که معتقدم در مقوله علم و فناوری جایی برای لجبازی نیست و کار کارشناسی و هر آنچه که کارهای کارشناسی به آن برسد به‌عنوان تصمیم خود بر آن پافشاری می‌کنیم.

وزیر علوم دولت روحانی با یادآوری آنچه که در مورد ستاد جنگ در وزارت گفته شده است بر علیه نظام، تصریح کرد: خدمت شما عرض می‌کنم که چطور می‌شود یک وزارتخانه در یک دولتی که بر علیه نظامی که در آن قرار گرفته است، کاری انجام دهد؟ دولت آیا می‌تواند اپوزیسیون نظام باشد؟ آیا اگر موردی رخ دهد، مخفی رخ می‌دهد یا آشکارا؟ یعنی ما خودمان با دست خودمان شلوغ می‌کنیم!؟ با چه نیتی؟ چه سودی خواهیم برد؟

فرجی دانا ادامه داد: آیا غیر از اینکه ما می‌خواهیم اهداف عالی نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری را در حوزه علم و فناوری پیاده کنیم، مطالبه دیگری وجود دارد؟ ایشان می‌فرمایند گفتمان علم و فناوری باید گفتمان غالب باشد. آیا ما غیر از این کار دیگری می‌خواهیم انجام دهیم؟

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه ما نمایندگان مجلس را به رانت‌خواری متهم نکرده‌ایم، گفت: صحبت از توسعه غیرهدفمند آموزش عالی بوده و در دوره سابق چنین اقداماتی انجام شده و ما به نماینده خاصی نظر نداشته‌ایم. ما در پیشگاه نمایندگان خاضعانه خواستار تعامل هستیم و با یک تعامل سازنده چرخ توسعه کشور را بچرخانیم.

وی با قرائت یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه محیط دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی نشود، گفت: این سخن نصب‌العین ما است و چیزی غیر از این رخ نخواهد داد. در ستاد وزارت هم کسی کار سیاسی نمی‌کند. هر کس در ستاد وزارت بخواهد کار سیاسی بکند بنده لحظه‌ای او را تحمل نخواهم کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه می‌گویند او را اداره می‌کنند، تصریح کرد: حقیقتاً این را چند بار گفته‌ام که شما روحیات مرا نمی‌شناسید. بنده همه مشورت‌ها را از نخبگان می‌گیرم اما تصمیم آخر را خودم می‌گیرم، چرا که این تصمیم می‌تواند آخرت مرا تحت‌الشعاع قرار دهد و بنده نمی‌خواهم آخرتم را به دنیای دیگران بدهم، با چه شاهدی و با چه ادله‌ای چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنید؟

فرجی دانا گفت: من با خدای خود عهده کرده بودم که در مسیر ادای مسئولیت از هیچ کوششی برای ارتقای جایگاه علم و اقتدار ملی فروگذار نکنم و اینک پس از نه ماه توفیق خدمت در سنگر وزارت علوم ،‌تحقیقات و فناوری اعلام می کنم که اگر مجدداً مورد اعتماد شما نمایندگان مجلس باشم با خدای خود عهد خواهم بست همچون چند ماه گذشته قانون مندی و قانون مداری در مدیریت آموزش عالی را اصل محوری فعالیتهای خود قرار دهم.

وی ادامه داد: همچنین از مدیران متعهد، متخصص و خلاق و وفادار به مسائل نظام و منافع ملی کمک گیرم و شایسته سالاری را مبنای انتصابات خود قرار دهم و نهایت اهتمام خود را به ارتقای جایگاه دانشگاه و اعتلای منزلت دانشگاهیت مبذول دارم و حداکثر توان و تلاش خود را برای رساندن دانشگاههای آموزش عالی کشور به شان و جایگاه شایسته و در خور به کار گیرم.

وی همچنین وعده داد که با تمام قدرت از رانت خواری علمی جلوگیری کرده و مانع شیوع فساد و تبعیض در دانشگاهها و وزارت علوم شوم.

وی تصریح کرد: حفظ و تداوم آرامش و ثبات لازم برای توسعه علمی و استمرار حرکت درخشان اساتید و دانشمندان کشور را سرلوحه کار خود قرار دهم و از هر کوششی برای توسعه در جهش علمی و تقویت نهضت نرم افزاری فروگذار نکنم.

فرجی دانا همچنین گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری را که مهمترین حامی و مشوق حرکت علمی کشور به ویژه رشد کیفی در دانشگاهها است در برنامه ریزی ها و تلاش های خود مبنا و سرلوحه قرار دهم.

وی افزود: فعالیت های دانشجویی تشکل ها و نهادهای دانشجویی را در چارچوب قانون و جهت گیری آنها را در چارچوب منافع ملی و مصالح نظام هدایت کنم، از این پس حق و تصمیم با شماست و اگر رای شما به ادامه فعالیت من تعلق گرفت با قوت و قدرت بیشتر و برنامه های مورد تصویب شما را پیش خواهم برد و از همراهی و همکاری و حتی نقد شما بیشترین بهره را خواهم گرفت.اگر هم بنابر آن نباشد خانه اصلی من دانشگاه و آزمایشگاه و تحقیق است.

وزیر علوم  تصریح کرد: همان گونه که برحسب وظیفه به سختی از کلاس دل کنده ام و پشت میز وزارت رفتم باز به حسب وظیفه به دانشگاه بر میگردم و آسوده خاطر از اینکه تا آنجا که می دانستم و می توانستم در دفاع از حق دانشگاه ، دانشگاهیان، دانشجویان، انقلاب و نظام و تحقق منویات رهبری فرزانه انقلاب و دولت محترم کوتاهی نکردم و از خدا می خواهم که ما را به بصیرت شناخت تکالیف شجاعت انتخاب راه درست و توانایی پیمودن آن عطا فرماید./


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا