برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی سعی در منحرف کردن مسیر استیضاح دارند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه برخی از رسانه های داخلی و خارجی سعی در منحرف کردن مسیر استیضاح دارند ،گفت: متأسفانه دغدغه نمایندگان برای طرح استیضاح به نوع دیگری مطرح شده است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بیژن نوباوه وطن در نشست علنی امروز (چهارشنبه 29 مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی از فیلم در ارتباط با تبلیغات رسانه های خارجی در خصوص بورسیه ها پرداخت.

در متن فیلم به برخی از تشکل های به اصطلاح دانشجویی و سایرکسانی که با این مجموعه ها در ارتباط هستند که برای استفاده از مزایای بورسیه معرفی شدند اشاره کرده است.

اهداف احمدی نژاد و وزارت علوم از اعطای بورس های غیر قانونی به آشنایان،‌ نورچشمی ها و افراد نزدیک به خود،‌ ایجاد یک لشکر به اصطلاح تحصیلکرده در آینده است که حامی احمدی نژاد و گروه های همفکر آن باشند البته این بورسیه ها گاهی به فرزندان، آشنایان و اقوام نمایندگان مجلس، آقازاده ها و سایر شخصیت های سیاسی داده می شد تا امتیازگیری سیاسی شود مثلا وقتی که احمدی نژاد برای تصویب قوانینی در مجلس مشکل داشت چنین امتیازات و بورسیه هایی را به آشنایان و نزدیکان نمایندگان مجلس می داده تا یک قانونی در تأیید سیاست هایش تصویب شود.

در بخش دیگری از فیلم ارائه شده از سوی نوباوه در صحن گفته می شود: روز چهارشنبه اولین بخش گزارش ایلنا در خصوص بورسیه های غیرقانونی منتشر شد که با انتقاد نمایندگان امضا کننده استیضاح وزیر علوم مواجه شد، برخی رسانه ها نام نزدیکان دولت محمود احمدی نژاد و حتی نمایندگان مجلس را در این فهرست یافتند و رسانه های جناح مقابل نیز فرزندان مقام های دولت فعلی را در این فهرست پیدا کردند.

در اینجا ادامه فیلم به علت نقص فنی متوقف شده و نوباوه به موافقت با استیضاح خود ادامه داد و گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در این موضوع مطرح است در واقع افشای جریان رسانه ای و در واقع هماهنگی های بسیار گسترده ستاد داخلی وزیر محترم علوم و همچنین جریانات رسانه ای خارج از کشور است.

وی ادامه داد: در واقع هماهنگی گسترده ای در این زمینه صورت گرفت که متأسفانه یک دروغ کثیف را با عنوان بورسیه ها به عنوان مطالبات اصلی نمایندگان مردم برای بررسی وضعیت فعلی وزارت علوم جایگزین بکند در واقع دو هدف عمده را در این نوع تبلیغات خارجی و داخلی که به شکل هماهنگ از سوی برخی از رسانه های داخلی عنوان می شد و همان موضوع در خارج از کشور نیز پرداخته می شد و به آن دامن زده می شد و باز به داخل کشور بر می گشت ردیابی کردیم و دو هدف مهم را در واکنش های رسانه های خارجی و داخلی در این باره پیدا کردیم.

نوباوه گفت:‌ اولین هدف این رسانه ها انحراف موضوع از مسیر اصلی استیضاح از نگرانی عمیق نمایندگان مردم از انحراف وزارت علوم از مسیر اصلی انقلاب و تربیت نیروی انسانی متعهد و مؤمن با موضوع بورسیه ها است که این یک مسئله بسیار مهمی است که به علت نقص فنی ادامه فیلم پخش نشد و در صورت ادامه پخش شما همه نشان های آن را می دیدید.

گفتنی است همزمان با ازسرگیری پخش فیلم مذکور لاریجانی رئیس مجلس گفت: چرا حرف های بی ربط چنین رسانه های مزخرفی را باید بشنویم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: باید مشخص شود که ما چرا نگران هستیم اینکه برخی در حال حاضر می‌گویند این حرف‌ها درست نیست،‌باید علت آن مشخص شود. ما می‌خواهیم بگوییم که در جریان یک هماهنگی تبلیغاتی واکاوی رسانه‌ای صورت گرفته است که یک هماهنگی میان داخل و خارج انجام شده است که مجلس بالاترین رکن یک نظام اسلامی را ناکارآمد نشان می‌دهد.

نوباوه تصریح کرد: مطالبات برحق مردم و نگرانی‌های برحق یک ملت و نمایندگان ملت را به‌عنوان مطالبات کاسب‌کارانه و رانت‌خواری نشان می‌دهند. خوب بود صدای وزیر را در جلسه‌ای که با دانشجویان داشتند پخش می‌کردند که در آن جلسه وزیر گفت اگر من رانت‌هایی را که نمایندگان می‌خواستند به آنها می‌دادند امروز دچار چنین مشکلی نمی‌شدم. ما می‌خواهیم بگوییم که رسانه‌های بیگانه از کجا این موارد را می‌دانند.

وی افزود: آقای وزیر؛ ما نگران وزارت علومی هستیم که باید بهترین نیروهای این نظام را تربیت کند، بسیاری از نیروهایی که در داخل این نظام و با پول این نظام تربیت می‌شوند آیا در داخل ایران می‌مانند؟ آیا آمار و ارقام دانشجویانی که به خارج از کشور سفر کرده‌اند را دارید؟

نوباوه ادامه داد: مطلبی را مجله نیوز ویک به آن اشاره کرده است که صددرصد خارجی است و در آن گفته می‌شود که مطالب جالب و تعجب‌برانگیز از دانشگاه‌های ایران وجود دارد و دانشگاه‌های ایران در کنار بهترین دانشگاه‌های خارجی قرار دارد و کار به جایی رسیده است که دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی ایران در این دانشگاه‌ها تحصیلات عالی خود را ادامه داده اما برای کار و فعالیت به خارج از کشور سفر می‌کنند. آقای وزیر، بفرمایید که این مهاجرت دانشجویان براثر چه اتفاقی روی داده و چه جریانی در داخل این موارد را پیگیری می‌کند؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای وزیر شما صحبت کردید که رشد علمی در دانشگاه‌های ایران بسیار بالا است اما چه کسی این موضوع را تکذیب کرده است؟ آیا پیشرفت‌هایی را که در زمینه هوافضا و دیگر موضوعات هسته‌ای در کشور انجام شد، در زمان شما بوده است؟ دانشگاهی که ما نیاز داریم تهرانی‌مقدم‌ها را باید بسازد.

وی ادامه داد:‌ دومین موضوعی که در این فرایند مطرح است نشان دادن ناکارآمد جلوه دادن وضعیت فعلی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن است و همچنین روحیه کاسب کارانه بعضی نمایندگان با ارائه برخی آمارهای غلط و سراسر دروغ است که این یک جریان سازی مطبوعاتی و رسانه ای بود.

نوباوه گفت:‌اساسا سؤال بر این است که ما نگرانیم، چرا نگرانیم؟ مجلس شورای اسلامی،‌ نمایندگان مردم نگرانند و اصلا بحث استیضاح یک وزیر نیست خیلی مسئله فراتر از اینهاست و اشکالات عمده تر در مدیریت بعضی از وزارتخانه های ما وجود دارد اما هیچکس اشاره خاصی به آن نمی کند و طبق روال عادی با آن برخورد می کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: جریان شناسی که در ماجرای استیضاح وجود دارد این است که ما اساساً اعتقاد داریم جریان بسیار مخوف حاکم شده است.

لازم به ذکر است دوباره پخش فیلم مذکور از سر گرفته شد که در متن آن آمده است 3 هزار و 800 بورسیه غیر قانونی در دولت قبل به نزدیکان دولت اعطا شده که خبرگزاری ایلنا هفته گذشته بخشی از این اسامی را فاش کرده و روز جمعه نیز در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد بیش از 20 میلیارد تومان بن کارت دانشجویی گم شده است.

در بخش دیگری از فیلم یاد شده خبرنگاری از رسانه خارجی می گوید علت اصلی به نظر من این است که در ایران اقلیت نمی خواهد تسلیم رأی اکثریت بشود یعنی اقلیتی که در مجلس راه یافته و اینها نمایندگان اقلیتی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری نیز نشان داده شد و نمی خواهند تسلیم تمایلات اکثریت شوند و رأی نیز این بود که فضای امنیتی کشور به فضای سیاسی تبدیل شود و یکی از مهمترین محورها و موضوعات آن نیز دانشگاه ها است و از قضا در ایران یک گونه حکومت نظامی نامرئی وجود دارد.

شایان ذکر است در این لحظه از پخش فیلم لاریجانی ریاست مجلس در انتقاد به پخش چنین فیلمی چنین رسانه هایی را مزخرف نامیده و لزومی بر ادامه استماع اظهارات آنان ندانست.

نوباوه در همین راستا گفت: علت اصرار من بر پخش این فیلم نیز نشان دادن مزخرف بودن چنین اظهاراتی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عزیزان توجه کنید مشکل اساسی ما این است ما نگران اساس سیاست حاکم بر دانشگاههای کشور هستیم و نه فقط موضوع استیضاح یک وزیر، خطاب به فرجی دانا و با اشاره به پاسخ به همه مسائلی که جناب عالی اعلام کردید تصریح کرد: آقای وزیر اعلام کردید تکریم شخصیت انسان ها و حفظ آبروی انسان بسیار مهم است آیا این سایت هایی که در طی دو هفته گذشته از سوی جناب عالی همه اسامی مجهول و دروغ را منتشر کردند این تکریم آبروی انسانی است.

این نماینده موافق استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه آیا شما حفظ آبرو کرده اید ادامه داد: این همه نمایندگان مجلس را متهم کردید کدام یک از این اتهامات را به اثبات رساندید بعد هم اطلاعیه می دهید و اعلام می کنید ما نبودیم، پس چه کسی بود.

وی با طرح این سوال که آیا واقعا امروز صحبت از مظلومیت آقای فرجی دانا است گفت: نه عزیزان صحبت از مظلومیت نظام اسلامی است که بعد از سی و پنج سال هنوز سیاست اسلام و انقلاب اسلامی که دومین انقلاب بعد از اصل انقلاب با عنوان انقلاب فرهنگی در دانشگاهها بوده هنوز نمی تواند سیاستش را اعمال کند.

نوباوه تاکید کرد: این مظلومیت مربوط به دانشگاه است نه به آقای فرجی دانا، من و آقای وزیر هر دو به اعتبار این کاره ایم، وظیفه ما معلوم است، چرا انجام وظیفه نکرده ایم.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری اظهارات فرجی دانا در مورد نشریات دانشجویی افزود: آقای وزیر  آیا امروز جریانی که در دانشگاهها حاکم است و نشریاتی را که با تیراژ 4 ، 5 و 50 منتشر می‌شود را بررسی کرده اید؟

وی در حالی که یکی از نشریات دانشجویی را در دست داشت ادامه داد: این نشریه در تیراژ چند هزار نسخه ای و به صورت تمام رنگی در بیرون دانشگاه منتشر و در داخل دانشگاه توزیع می شود این نشریه 50 نسخه ای نیست، ادبیات این نشریه ادبیات دانشجویی نیست.

این نماینده موافق استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه یکی از نشریات دانشجویی شما هنجارشکنانه آنچنان برخورد می کند و کسی هم هیچ برخوردی با آن ندارد گفت: نشریه دانشجویی مکث ،در دانشگاه فردوسی مطلبی با عنوان خط قرمزها و تیتر فاتحه این سپاه را باید خواند منتشر کرده است. ببینید کار را به کجا رسانده اند.

نوباوه تصریح کرد: در مقدمه مطلب فوق آمده است بر آنیم تا زین پس در این ستون طعم تند نقد را به هر نهاد و جایگاهی که تا به حال بی دلیل از نقد مصون مانده است بچشانیم و پای بر خطوط قرمزی بگذاریم که بی دلیل دایره نقد را تنگ تر کرده است.در این نوبت نوک تیز قلممان به سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، آقای وزیر آیا این نشریه  دانشجویی است؟

وی اضافه کرد: کمله این چنین نمی نویسد شما به این نشریات مجوز می دهید و اعلام می کنید ما با کسی رودربایستی نداریم، با کدام ضد انقلاب برخورد کرده اید؟ این ها انقلابی اند؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با یادآوری اینکه آقای وزیر اعلام کردید 50 و چنددرصد از روسای دانشگاه را عوض کرده اید گفت: آقای دکتر بفرمائید از این 58 درصد که عوض کرده اید چند درصد آنها همسو با منافع سیاست های نظام و منافع اسلام است.

نوباوه تصریح کرد: به شما عرض می کنم در یکی از همین دانشگاههای غرب کشور در شهر همدان 8 نفر را عوض کرده اید که همه آنها دارای مدرک phdو از رزمندگان و خانواده شهدا هستند پس چرا این موارد را نمی گویید چرا این افراد را عوض کرده اید.

وی ادامه داد: اگر این نامه ای که شما عنوان می کنید درست است، نامه 6/12/92 در مورد وزارت علوم می‌فرماید: آزمون مقطع کارشناسی ارشد سال 92 پس از شرکت بیش از 900 هزار نفر در آزمون و قبولی حدود 90 هزار نفر،داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی این وزارتخانه پیرامون عدم صلاحیت 149 نفر از داوطلبان در زمان مقتضی اعلام نظر نمود که از همه داوطلبان رد صلاحیت شده ثبت نام به عمل آمد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:گزینش سازمان سنجش اعلام نموده تنها اسامی 91 نفر در زمان مقتضی برای حذف از سیستم اعلام شده است.

نوباوه تصریح کرد: نامه وزارت اطلاعات با آن چیزی که شما گفتید در تعارض است که اگر این گونه است باید وزارت اطلاعات جواب بدهد، این طور نیست که همه کسانی که شما استعلام کرده اید نظر وزارت اطلاعات را در مورد انها رعایت فرموده اید.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: نگرانی های ما در مورد افرادی است که درباره آنها در این جا سخن پراکنی شد بنابراین باید حق مردم را گرفت ، شما گفتید در سال 82 آقای علی شمس الدین بورسیه غیرقانونی گرفته این درحالی است که وزارت علوم نامه داده  و حتی افرادی مانند سمنانیان که امروز با شما کار می کند گفته آن فرد نفر اول آزمون کارشناسی ارشد کشور است.

وی گفت: آنجایی که رگ دست امیر کبیر را استعمار انگلیس قطع کرد نه رگهای او، بلکه شریان علمی کشور صد سال قطع شد و به یک کشور عقب مانده تبدیل شده، بنابراین نگرانی ما از این است که ملت عقب مانده باشد و دانشجویانی که با مشکلات فراوان تربیت می شوند از دانشگاه mitسردربیاورند.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا