انتخاب روسای دانشگاه‌ها خلاف نظر رئیس جمهور بود/ در دانشگاهها کسانی مسئولیت گرفتند که آشوب گر و فتنه گر بودند
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاح‌کنندگان عمدتا از حامیان فرجی‌دانا در روز رای اعتماد وی بودند، گفت: آنان امروز راهی جز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،‌علیرضا زاکانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان موافق استیضاح با بیان اینکه یکی از سنت‌های الهی امتحان و آزمون برای رشد انسان‌ها و افتراق بین راستگویان و دیگران است،‌گفت: اینکه خداوند بزرگ فرمود "و حسب الناس ان یترکو ان یقولو امنا و هم لا یفتنون" همه مورد ابتلا و آزمون قرار خواهند گرفت و به قول و ادعا بسنده نمی‌شود. امروز این مطلب شامل حال ما در مجلس و دوستان خوبمان در دولت و همه مخاطبان و ناظران این جلسه می‌باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما متاسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نداشتیم تا با بیان ایرادات اساسی و بسیار مهم بخش حیاتی دولت جلوی آسیب‌پذیری انقلاب اسلامی ایران عزیز، دانشگاه‌ها و مردم خوبمان را بگیریم، افزود: امروز فوریت اساسی در کشور،‌ عرصه اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است و آموزش  عالی کشور به‌عنوان بخش پیشگام در عرصه فرهنگ،‌ تحول‌آفرین در حوزه اقتصاد و شکل‌دهنده اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی مصون از تهدید بیگانگان و بدخواهان مردم شریف ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه امروز برای رهایی از مشکلات اقتصادی باید کمر همت بست و از جمله موانع بالفعل و بالقوه راه عبور پیروزمندانه از جنگ اقتصادی با دشمن را فراهم نمود و از آسیب‌ها و رخنه‌های موجود و آینده فراروی انقلاب اسلامی کاست، ادامه داد: از این منظر نیز آموزش عالی کشور دارای ویژگی دوچندان و حساسیت بالا می‌باشد.

زاکانی خطاب به نمایندگان و اعضای دولت با بیان اینکه امروز روز امتحان ما است، برای اینکه معلوم شود تربیت ما اسلامی،‌ انقلابی و سیاسی درست است، یا تربیت جناحی، فرقه‌ای، باندی یا گروهی داریم و رعایت حق و حال مردم را می‌کنیم یا توجه به منافع جناح و اسم خودمان داریم، گفت: استیضاح‌کنندگان عمدتاً حامیان جدی فرجی‌دانا برای دریافت رأی اعتماد در مجلس در سال گذشته بودند و امروز برای اصلاح جهت‌گیری نادرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهی جز استیضاح نیافته‌اند.

وی با بیان اینکه سوالات اساسی این است که چرا استیضاح؟ آیا راه دیگری در صورت اشکال برای اصلاح نبود؟ افزود: به راستی که استیضاح‌کنندگان چه رفتاری را با وزیر علوم داشتند و چه پاسخی دریافت کردند؟ 

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه علت اساسی قانون‌شکنی، التهاب‌آفرینی، فعال کردن همه گسل‌های قومی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی و گروه‌گرایی و باندبازی در دانشگاه‌ها به جای توجه به تولید علم و انسان‌سازی در دانشگاه‌ها و اهتمام به ایجاد آرامش برای هرچه فعالتر نمودن محیط‌های علمی است، گفت: برای نمونه به برخی از سرفصل‌ها اشاره می‌کنم و دوستان دیگر به تفسیر پیرامون این موضوعات خواهند پرداخت.

زاکانی با بیان اینکه نکته اول به کارگیری برخی مسئولان وزارتخانه و دانشگاه‌ها بدون رعایت ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون حراست‌ها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام و دریافت نظر وزارت اطلاعات از طریق حراست وزارتخانه و دانشگاه‌ها برای منصوب نمودن در جایگاه‌های مدیریتی بود، افزود: ممکن است وزیر با دریافت اخیر استعلام خود گاه خود را تابع قانون معرفی نماید، لذا باید سوال کرد چرا بعد از یک‌سال استعلام دریافت کردید و بدتر آنکه چرا بعد از پیگیری نمایندگان و طرح استیضاح به این وظیفه قانونی خود عمل کردید.

وی با بیان اینکه نکته دوم بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه‌ها است، گفت: وزیر اطلاعات در دوره آقای روحانی و در همین دولت طی نامه‌ای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد دارای سوابق معلوم ارتباط با گروه‌های محارب و آشوبگر و... توسط وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی اعتراض کرد که سند آن در دست من است.

زاکانی با بیان اینکه البته در جلسه‌ای که در حضور رئیس مجلس در 16 تیرماه امسال تشکیل شد، وزیر علوم با فرافکنی بیان کرد که دانشگاه آزاد اساساً پاسخگو به وزارتخانه نیست و حسابش جدا است و رویه و مرام خود را عمل می‌کند، تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی و افراد اعلامی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم،‌ بلکه اعتراض ما این بود که چرا وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بی‌توجه به ارسال نامه از وزارت اطلاعات اقدام به جذب عناصر بی‌صلاحیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی کرده است.

وی با بیان اینکه اصرار نمایندگان تاکید بر قانون بود و این افراد حق ورود به دانشگاه‌ها را برابر مصوبات گذشته تا وقتی که وزارت اطلاعات دوباره اعلام کرده و در تجدیدنظر خود صلاحیت این افراد را تایید کند، نداشته و ندارند، گفت: منطق ما حکومت‌داری درست و باقاعده است و نه سلیقه‌ای و بی‌ضابطه اداره کردن کشور. در این‌خصوص وزیر علوم به نامه 126 نفری اعلامی از سوی وزیر اطلاعات عمل نکرد و اخیراً به نامه‌ای که مجدداً برای 28 نفر امسال زده شده بود، عمل کرد.

زاکانی با بیان اینکه مسائل دیگر ما اعتراض به این بود که در انتخاب روسای دانشگاه‌ها و هیات‌های جذب اساتید در دانشگاه‌ها نیز همین رفتار سلیقه‌ای و بی‌قانونی علی‌رغم اعتراض مکرر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی رئیس جمهور تکرار شد، ادامه داد: براساس آیین‌نامه انتخاب روسای دانشگاه‌ها این انتخاب با معرفی وزیر علوم و انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی است. 

 

 

وی افزود: طبق آیین نامه انتخاب روسای دانشگاه ها این انتخاب با معرفی وزیر علوم و انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

زاکانی با بیان اینکه وزیر علوم به بهانه نظرخواهی از اساتید و دانشگاهیان اقدام به اعزام هیأت های سه نفره به دانشگاه ها گرفته است، افزود: در بسیاری از دانشگاه ها این هیأت ها منشأ التهاب آفرینی و درگیری شدند و با انتخاب بعضا گزینشی افراد به بهانه نظرخواهی اساتید هم آرامش دانشگاه ها را برهم زده اند و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحت فشار قرار دادند.

وی افزود: این در حالی است که این امر با اعتراض مکرر اعضای این شورا و با تأکید به رئیس جمهور بر توقف رویه فوق، فرجی دانا با تعدیل صورت نظرخواهی به اینکه هیچ کس نباید بر روند فعالیت وی نظارت داشته باشد به اسم اساتید و به کام گروه های خاص و آزمون پس  داده افراطی گذشته، تغییرات خودخواسته خویش را با فشار بر شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال کرد.

زاکانی ادامه داد: و یا اینکه فرجی دانا در خصوص هیأت های جذب رویه ای مجزا از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به بهانه اظهار نظر گروه های تخصصی در دانشگاه ها دنبال کرد که مورد اعتراض اعضای این شورا قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه از نظر ما اولا نظرخواهی از اساتید و گروه ها مهم است اما شیوه وزیر غلط است که منجر به التهاب آفرینی در دانشگاه ها و سرمایه سوزی خواهد شد، افزود: ثانیا چه کسی بر شیوه عملکرد وزیر نظارت می کند تا به اسم اساتید دانشگاه ها و گروه های فرصت طلب تمام نشود.

این نماینده موافق استیضاح با بیان اینکه این رویه به طور تلویحی و تصریحی خلاف مقررات است افزود: تا وقتی که توسط مصوبات قانونی این رویه تغییر نیافته است قابل انجام نیست و چرا وزیر علوم باید بر رویه غیرقانونی و سلیقه ای این گونه تأکید کند.

زاکانی با بیان اینکه نکته دیگر التهاب آفرینی و فعال کردن گسل های امنیتی، قومی، مذهبی و سیاسی در دانشگاه ها است که از دیگر دلایل معترضین به رویه وزیر علوم تلقی می شود افزود: مجوز دادن به نشریات تجزیه طلب، الحادی، منحرف و فتنه گر از یک سو و فعال نمودن تشکل هایی که تجربه انحرافات و آشوب گری آنها در اواخر دهه های 70 و 80 مشاهده شده است از این دست تلقی می شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه این نشریات با پول هدایت و امکانات خارج از دانشگاه به نام دانشجویان از مجموعه زیر نظر فرجی دانا مجوز گرفته اند، گفت: نشریات درخواست تجزیه ایران عزیز را دارند و یا به آشوب و التهاب در دانشگاه ها دعوت می کنند و یا بی اخلاقی را رواج می دهند، آیا این نشریات دانشجویی است که با این کیفیت چاپ شده است و در آن مبانی دین مبین اسلام و تمامیت ارضی ایران و وحدت ایران عزیز زیر سوال رفته و درخواست تجزیه ایران شده است.

وی با بیان اینکه البته بعد از اعتراض نمایندگان مجلس، وزیر دستورالعمل محرمانه ای برای جلوگیری از این مجوزها داده است، گفت: این دستورالعمل مورد اعترضا نمایندگان قرار گرفت که آن را علنی و تبصره آن را ارسال کردند اما نبود اراده اصلاح در رویه غلط حاکم بر وزارتخانه در این بخش هم به بهانه ضرورت آزادی در دانشگاه ها موجب اینگونه رفتارهای نا صواب و مغایر با اصل اسلام و تمامیت ایران عزیز شده است.

زاکانی با بیان اینکه اینجا به صراحت می گوییم که پرچم آزادگویی و آزاداندیشی و اصرار به سیاسی بودن دانشگاه ها به روایت تاریخ در دست رهبر معظم انقلاب است، افزود: در گذشته عده ای می خواستند با تحدید آزادی و تحکم به ما در زمان دانشجو بودنمان دانشگاه ها را غیرسیاسی کنند و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند خدا لعنت کند آن کسانی را که می خواهند دانشگاه ها را غیرسیاسی کنند.

وی با بیان اینکه ما به عنوان فرزندان انقلاب پیگیر آزادی و توسعه آن هستیم، ادامه داد: حتی در سخت ترین شرایط در فتنه سال 88 به لطف خدا دانشگاه به دانشگاه می گشتیم و با برگزاری تریبون های آزاد و مطالبه مناظره با مدعیان دروغین تقلب در انقلاب در پی آزادی بودیم ولی هیچ کدام از آنها حاضر به مناظره و بحث منطقی و مستدل در مقابل دانشجویان نبودند.

وی افزود: ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق آزادی را با سیاسی کاری، افراط گری و اخراج گری می دانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه نکته دیگر که بازگشت عناصر مشکل دار از جمله دارای مشکلات اخلاقی به دانشگاه ها مربوط است که مورد اعتراض استیضاح کنندگان قرار گرفت، افزود: در اصل دانشجویان در بازدید یکی از دانشگاه ها به من مراجعه کرده و با ارائه طومارهای متعدد به بیان تلخ خودکشی سه نفر از دانشجویان به واسطه جنایت های یکی از به اصطلاح اساتید پرداخت.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه این استاد بی اخلاق از دانشگاه اخراج شده بود اما در دوره فرجی دانا به دانشگاه دعوت و دستور در نظر گرفتن کلاسی برای وی صادر شده بود، گفت: با اعتراض به سوال من فرجی دانا دستور داد تا درس این استاد لغو شود ولی این فرد با حضور در دانشگاه و تهدید دانشجویان مسیر گذشته را ادامه می داد.

زاکانی با بیان اینکه مجددا من به این مسأله اعتراض کردم که این اعتراض سبب جلوگیری از ورود وی به دانشگاه شد، افزود: اما همچنان اتاق این استاد پابرجاست و وی از بیت المال ارتزاق می کند، این اعتراض ما بود ولی دغدغه وزارتخانه برای اصلاح دانشگاه چیست؟ از این قبیل تعدادی از به اصطلاح اساتید اخراج شده بازگشتند تا بلای جان فرزندان دانشجو و معصوم دانشگاه ها باشند و چون مثلا ما متوجه نشده و اعتراض نکردیم این افراد در دانشگاه حضور داشته که اسناد آن در دست من است و آن یک نفر را به دلیل اعتراض اخراج کردند.

وی با بیان اینکه اشکال نمایندگان و وزارت علوم این است که این وزارتخانه دغدغه اصلاح در دانشگاه ها را ندارد، افزود: دلایل وزات علوم آرای دیوان عدالت اداری است اما با توجه به اشکالات شکلی این دیوان و اصرار برای ارجای پرونده به هیأت های رسیدگی به تخلف و یا بررسی پرونده در شیوه های جذب مجددا این افراد با ابلاغ وزارت علوم و بدون طی کردن نکات اعلام شده در دیوان عدالت اداری به دانشگاه ها بازگشتند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه اعتراض دیگر نمایندگان در مورد به کارگیری عناصر آشوب گر و فتنه گر بود، گفت: وزیر محترم در جلسات مکرر اعلام کرد که هیچ فتنه گری را در دانشگاه ها به کار نگرفته و از ما می خواست که نام این افراد را ببریم.

وی با بیان اینکه صحبت نمایندگان مجلس این بود که همین سیاست ها را که در جلسات می گویید اعلام کنید و همچنین فتنه گر از نظر نمایندگان کسی است که بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در 29 خرداد سال 88، در آشوب گری شرکت و یا به آن دعوت کرده باشد، تصریح کرد: اما وزیر علوم از اعلام این سیاست خودداری کرد تا جایی که در حال حاضر در وزارتخانه و برخی دانشگاه ها کسانی مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم را بر عهده گرفته اند که از عناصر آشوب گر و فتنه گر هستند.

وی با بیان اینکه دغدغه دیگر نمایندگان انسداد در توسعه و کند شدن روند رو به رشد آموزش و پژوهش و توسعه دانش در کشور است، که مستقیما در آینده درخشان ایران و حرکت در مسیر تمدن ایران اسلامی تأثیرگذار خواهد بود، افزود: امروز این امر پایه های اقتصاد مقاومتی را لرزاند و با ایجاد زمینه التهاب، رکود و قهقرای علمی را سبب خواهیم شد.

وی با بیان اینکه مخالفت ما با کارهای غیرقانونی، غیراخلاقی، سبک، مجرمانه و سیاسی‌کاری مثل بورس بود گفت: بحمدالله من و دوستانم هیچ بهره‌ای از رویه قانونی بورس نداشتیم و نداریم. البته بخش زیادی از وزرای محترم، معاونین ایشان و ریاست محترم جمهور از این موهبت و مرجع قانونی بهره برده‌اند که بهره‌ای مطلوب است لذا بورس شدن شیوه قانونی است.

زاکانی با بیان اینکه اما اشکال نمایندگان این بود که شورای عالی بورس در دوره گذشته با تمهیدات قانونی عده‌ای را بورس کرده است و اینها بورس هستند و وزارت علوم حق معلق کردن 3500 نفر از نخبگان کشور را ندارد و یا ایجاد تشویش برای آنها جایز نیستافزود:البته احتمال خلاف هست ولی باید کمیته‌ای تشکیل دهند و با رسیدگی به تخلفات با آنها برخورد شود و مجلس هم از آنها حمایت خواهد کرد اما معاونین و مسئولین وزارت علوم با بی‌تدبیری آبروی نخبگان کشور را بردند و حتی رسانه‌های وابسته با تبانی با برخی مسئولان وزارت علوم اسامی این عزیزان را رسانه‌ای کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: در منطق آقایان آبروی مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان محفوظ باید باشد اما آبروی نخبگان و فرهیختگان کشور ارزشی ندارد که ما با این رفتارهای خلاف قانون مخالفیم.

 زاکانی با اشاره به لجاجت وزیر و تشدید مشکلات در این وزارتخانه و با بیان اینکه رفتارهای مجلس در استیضاح وزیر علوم کاملا قانونی و خیرخواهانه بوده، توضیح داد: از یک هفته بعد از رای اعتماد حداد عادل و ابوترابی‌ جهت اصلاح مسیر با وزیر علوم جلساتی گذاشتند و اصلاح روند را خواستار شدند.

وی افزود: در جلسات کمیسیون آموزش نکات مهم و ضروری به وزیر گوشزد شد و نسبت به جذب افراد بی صلاحیت در دانشگاه‌ها جلساتی تشکیل شد و رئیس مجلس به وزیر دو هفته فرصت داد تا رویه خود را اصلاح کند.این‌ها نشان‌گر این است که در یک روال قانونی استیضاح انجام شده است.

نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به دریافت کارت زرد از مجلس توسط فرجی دانا، گفت: جلسات متعددی با حضور روحانی، فرجی‌دانا، رئیس مجلس، رئیس کمیسیون آموزش و رئیس فراکسیون‌های مجلس برای اصلاح روند غلط در وزارت علوم گذاشته شد.

وی تصریح کرد: یک ماه به فرجی‌دانا فرصت داده شد ولی هیچ کدام از کارهای وی امیدوارکننده نبود و ما مجبور به استیضاح شدیم.

زاکانی با بیان اینکه برخی‌ها تهمت سیاسی بودن را به مجلس زدند و تهدید به استمرار مسیر طی شده تاکنون را کردند. در رابطه با بورس‌ها خواستند نمایندگان را تحت فشار قرار دهند، توضیح داد: من چندین سال است که به عنوان نماینده مجلس هستم ولی در هیچ استیضاحی نمایندگان مانند این استیضاح تحت فشار نبودند.

وی با بیان اینکه در رابطه با استیضاح، خیلی‌ها زنگ زدند و وعده‌هایی دادند جوسازی و توهین کردند مسخره کردند و در نهایت وزیر ما را متهم به سهم‌خواهی کرد، گفت: در ماه رمضان فرجی‌دانا گفت اگر من هم به نمایندگان مجلس دانشگاه می‌دادم، رشته می‌دادم و ...نمایندگان با من کاری نداشتند. مگر کار نمایندگان غیر از خیرخواهی برای نظام چیز دیگری است.

این نماینده موافق استیضاح با بیان اینکه اخیرا شاهد حمایت رسانه‌های خارجی و بیگانه از روندی که در وزارت علوم در حال انجام است هستیم این کار باعث آزار شده استف گفت:  وزیر باید تامل کند که چطور دشمنان انقلاب را شاد کرده و مسیر اشتباه را در پیش گرفته است./


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا