نماينده زرتشتيان در مجلس‌‏هفتم:

بجاي كلمه" مرداد" براي ماه دوم فصل تابستان از كلمه " امرداد" به معناي زندگي استفاده شود 


نماينده زرتشتيان در مجلس‌‏هفتم پيشنهاد كرد؛ به جاي استفاده از كلمه" مرداد" براي ماه دوم فصل تابستان از كلمه " امرداد" به معناي زندگي استفاده شود .

به گزارش خبرنگار پارلماني" ايلنا" كوروش نيكنام، نماينده زرتشتيان ايران در مجلس‌‏هفتم در نامه‌‏اي با عنوان"امرداد به جاي مرداد، زندگي به جاي مرگ در تقويم ايران" آورده است بسياري از واژگان كه در گويش و گفتار ايرانيان به عنوان زبان پارسي به كار مي‌‏رود ريشه در زبان باستاني ايران يعني اوستايي و پهلوي دارد، از جمله نام هريك از ماههاي ايراني كه فروردين, ارديبهشت, خورداد, امرداد, شهريور تا اسفند بوده است، همه از نام‌‏هاي كهن ايراني و هريك داراي معناي ارزشمندي مي باشند تا در هر فصلي اميد به بيداري، زنده بودن، تلاش و سازندگي را به ملت سرافراز ايران از هر دين و قوم و نژادي يادآوري كرده باشد.
در ادامه آمده است: نخستين روز از ماه دوم تابستان يعني" امرداد" را آغاز كرده‌‏ايم، در حالي كه بسياري از مردم ايران كه به معناي درست نام اين ماه پي نبرده‌‏اند، اين كلمه را به اشتباه" مرداد" ادا مي‌‏كنند.
"مرداد" در فرهنگ و زبان ايران باستان به معناي" مرگ زيستي" است كه به نادرست در ميان 11 ماه سال قرار گرفته و همخواني با فلسفه اساسي ماههاي ديگر ندارد، از آنجا كه ايرانيان پيوسته به زندگي، سرسبزي، كار و كوشش و پيشرفت انديشه داشته‌‏اند، در اوج گرماي تابستان نام اين ماه را نيز" امرداد" به معناي پايداري و جاودانگي گذاشته‌‏اند.
نيكنام در پايان نامه خود آورده است: سال گذشته در تذكري به دولت پيشنهاد دادم تا اين واژه را در تقويم ايراني اصلاح نمايند ولي تاكنون راهكار مناسبي برگزيده نشده است، اكنون پيشنهاد دارم تا در يك عزم و اراده مردمي و همگاني نام اين ماه را درست به كار برده و آن را " امرداد" بگويم.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا