گفتگویی کوتاه با حجت الأسلام مهدوی نژاد در خصوص عزاداری دهه اول صفر 1435

هیأت انصار ولایت دارالعباده یزد، امسال نیز مانند روال چند ساله خود اقدام به برگزاری عزاداری دهه اول ماه صفر به شیوه ای متفاوت و با بهره گیری از ده سخنران و ده مداح در هر شب نموده است.

خبرنگار دارالذکر در خصوص اهداف این حرکت و ابعاد مختلف آن مصاحبه ای با حجت الأسلام مهدوی نژاد -مسئول این هیأت- انجام نموده که شرح آن در ذیل آورده می شود:

چرا دهه اول صفر را به عنوان برنامه ویژه برای اقامه عزای اهل بیت (ع) در این ماه اختصاص داده اید؟

شاید علت خاصی نداشته باشد. کل دو ماه محرم و صفر ماه عزای اهل بیت می باشد. اما به اعتبار اینکه دهه اول محرم ایام ورود اهل بیت (ع) و کاروان اباعبدالله الحسین (ع) به کربلاست، عزای امام حسین (ع) در دهه اول محرم برپا می شود و دهه اول صفر هم مصادف با ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام است و مصائب ویژه و فوق العاده ای که به اهل بیت وارد شد و در این ایام است که باز هم نوع دیگری از مصیبتها تجدید می شوند. شاید به این بهانه دهه اول صفر به عنوان برنامه ویژه انتخاب گردید. البته هم در ماه محرم و هم در ماه صفر مجالس دیگری به صورت متفرقه در هیأت برگزار می گردد. ولی به صورت دهگی دهه اول محرم و دهه اول صفر برنامه های ویژه ایست که چند سالیست توفیق اقامه ش را پیدا کردیم.

علت انتخاب "هیهات من الذله" به عنوان شعار محوری مراسمات محرم و صفر چه بوده است؟

عاشورا دریایی از مفاهیم و معانی بلند و سازنده است که انسان اگر در هر برهه ای از زمان به این معانی توجه بکند می تواند بهره خود را ببرد. چون که عاشورا یک حرکت سیال و همیشگی در بستر تاریخ است و همواره قابل الگوبرداری می باشد. البته هر کدام از این شعارها در مقاطع خاصی ممکن است مهم تر جلوه کنند و انسان با بهره برداری از آنها بتواند راه خودش را بهتر پیدا کند. شعار "هیهات من الذله" که یک شعار بسیار مشهور عاشوراست و بلکه شاید اساسی ترین شعار انقلاب و قیام اباعبدالله الحسین (ع) هم باشد، در این برهه از تاریخ انقلاب ما و زمان ما شاید از این جهت مهم تر باشد که استکبار تلاش فراوانی میکند تا بتواند جمهوری اسلامی، انقلاب ما و همه آزادی خواهان دنیا را به زانو در بیاورد و وادار به تسلیم شدن بکند. لذا توجه و تعمق در این شعار و بازخوانی این مفهوم از مفاهیم عاشورا می تواند ما را به بصیرت بهتری در تشخیص تکلیفمان در این برهه از تاریخ برساند.

درباره ی نوع و شیوه ی برگزاری این مراسم توضیح می دهید؟

مدل برگزاری مراسم دهه اول صفر با مدل نوع مجالس عزاداری، هم در این هیأت و هم در سطح شهر و جاهای دیگر متفاوت است. ویژگی آن این است که در این نوع برگزاری، موضوع محور مباحث و سخنرانی ها و حتی توسل و روضه و مدیحه سرایی مداحان است. از طرف دیگر در عین حالی که ما یک موضوع کلی را در نظر می گیریم؛ ذیل آن موضوع کلی، مفاهیم مختلفی را به تعداد شب هایی که توفیق برگزاری مراسم داریم انتخاب کرده و با توجه به آن، موضوعِ هر سخنران انتخاب می شود. در عین تعدد موضوعات سخنرانی و تعدد سخنرانان -یعنی هر شبی یک سخنران مردم را به فیض می رساند و هر شبی یک مداح ذکر توسل و مرثیه سرایی دارند- یک خط و یک هدف در طول این ده شب دنبال می شود و هیچگونه احساس پراکندگی به مستمع دست نمی دهد. چرا که همه سخنرانان ذیل یک عنوان واحد و با ریزموضوعات مختلفِ مرتبط ارائه مطلب می کنند. مثل اینکه یک سخنران ده شب از زوایای مختلفی یک بحث را مورد بررسی قرار بدهد. از طرفی دیگر حضور سخنرانان محترم هیئات مختلف و وعاظ توانمند و جوان و مداحان مخلص و ذاکران باصفای اهل بیت از هیئات مختلف -که همه بومی و اهل شهر و استان خودمان هستند- یک هم افزایی خیلی خوبی را ایجاد کرده و باعث شده که از کنار هم قرار گرفتن این دوستان یک دهه بسیار زیبا در محفل عزای اهل بیت آفریده بشود. و این صحنه هم بسیار خوشایند است که همین جا، جا دارد از تک تک این بزرگواران، سخنرانان محترم، مداحان محترم و عزاداران عزیز چه از هیئات مختلف که تشریف می آورند و چه مردم دارالعباده تشکر ویژه بکنم. این یک حرکت تازه و یک مدل جدیدی است که می تواند به عنوان الگو برای شهر خودمان و استان های دیگر استفاده بشود و در عین برگزاری یک مجلس منسجم و هدفمند، از تعدد و تکثر حضور دوستان اهل بیت سخنرانان و مداحان استفاده شود و به نوعی این حرکت باعث تألیف قلوب و باعث ناکامی دشمنان اهل بیت و شادی دل دوستان اهل بیت است. ان شاء الله خداوند متعال از همه ما قبول بکند.

چرا در مراسمات این دهه از سخنرانان و مداحان مشهور کشوری بهره نبرده اید؟

الحمدلله سخنرانان و مداحان مشهور کشوری هم در شهر ما به دفعات زیاد دعوت می شوند و هم در مجالس مختلف حضور پیدا می کنند و مردم از آنها استفاده می برند. ولی به نظر ما، ما در داخل شهر خودمان داری ظرفیت ها و پتانسیل های فوق العاده ای هستیم که با ارزش قائل شدن برای آنها، بها دادن به آنها و توجه بیشتر به آنها می توانیم از این ظرفیت ها استفاده ببریم. متأسفانه باور به توانایی های بومی و داخلی ما مقداری ضعیف است و این یکی از اهدافی است که برای ما خیلی مهم بود؛ که بعضاً هم شاید چهره های غیر مشهور و غیر معروف را انتخاب کردیم. البته الان هم عزیزانی داریم که در شهر اهل منبر و اهل مرثیه سرایی باشند و دعوت شده اند ولکن به صورت عمده هدف ما از دعوت از این دوستان این بود که بیش از پیش عزیزان هیأتی و مردم ما با چهره های تازه تر آشنا بشوند و ان شاء الله موفق بشویم با این حرکت به سمت استفاده ی هرچه بیشتر از ظرفیت ها و توانایی های بومی و داخلی خود استان برویم. این اصلی ترین علت توجه به این موضوع بود.

در انتخاب مداحان و سخنرانان چه معیاری در نظر گرفته شده است؟

اهل فضل و اهل علم بودن این سخنرانان یا دغدغه های دینی، فرهنگی و انقلابی داشتن. این از ویژگی هایی است که برای انتخاب سخنرانان و مداحان مد نظرمان بوده. البته این به این معنا نیست که بقیه بزرگواران این ویژگیها را ندارند. لکن ما در انتخاب خودمان به این چیزها توجه ویژه کردیم.

چه اهداف دیگری برای این برنامه در نظر گرفته شده است؟

شاید هدف مهم دیگری نباشد. هدف اصلی که ما از این برنامه دنبال می کردیم در درجه اول همین اقامه عزای اباعبدالله الحسین (ع) بوده و بعد از آن ایجاد یک هم افزایی حول محور اباعبدالله الحسین (ع) نه حول محور شخصی یا گروهی و نه حتی یک هیأت خاص. چون هیأت انصار ولایت یزد اینجا فقط یک میزبان است و افتخار دارد به عنوان خادم، نوکری مهمانان امام حسین (ع) را بکند و هیچ چیزی جز این نیست.

و اما کلام آخر؟

یک تشکر بدهکار هستم به همه دوستان هیأت، خادمان و کادر مجموعه از خواهران و برادران که شبانه روز زحمت می کشند در طول سال و مخصوصاً این ایام تا یک مجلس نمونه و یک الگوی هیأت طراز انقلاب اسلامی را ارائه کنند. ان شاء الله همه مأجور و مشکور عندالله باشند.

لینک خبر

ویژه نامه دهه اول صفر 92 در سایت دارالذکر

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا