محمد امامی

محمد امامی
 
به دنبال خبر اعلام برگزاری مراسم نکوداشت آقای مهندس علی اکبر اولیا نماینده‌ی مردم شریف یزد و صدوق در هشتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، و طرح دیدگاه‌های مختلف، دوست ارجمند جناب آقای محمدرضا شوق‌الشعرا نیز دست به قلم شده و تراوشاتی دربردارنده‌ی هفت اتهام را روانه‌ی فضای مجازی کرده‌اند.
در اینجا قصد پاسخگویی به مطالب یادشده نیست، چرا که ذینفعان چنانچه صلاح و قابل بدانند، خود در این خصوص اقدام خواهند کرد.
اما در این مجال فقط با بازخوانی جمله‌هایی که این عزیز به کار برده‌اند، مروری به این هفت اتهام و آنگاه هفت نکته برای یادآوری و  سپس از باب توصیه‌ی حکیمانه‌ی لقمان حکیم (ادب از که آموختی؟ از بی ادبان)، توصیه‌هایی برای ترویج ادب نگارش، به نویسندگان این نوع یادداشت‌ها دارم.
مروری بر هفت اتهام:
اتهام یکم:  تامین هزینه‌ی مراسم نکوداشت آقای مهندس علی اکبر اولیا نماینده‌ی محبوب و مردمی مجلس هشتم  توسط خود ایشان!
قرار است همراهان و پشتیبانان علی اکبر اولیاء، نماینده سابق یزد در مجلس، با هزینه اولیاء!، در سالن فرهنگسرای شهرداری یزد از او تقدیر کرده و برای او مراسم بزرگداشت بگیرند،
اتهام دوم: آقای مهندس اولیا بیشتر از منافع مردم به فکر منافع جناح خاص سیاسی بود!
کسی که بیشتر از منافع مردم، به فکر منافع جناح خاص سیاسی بود
اتهام سوم: آقای مهندس علی اکبر اولیا با حمایت بعضی از مقاطعه‌کاران و پیمانکاران وارد مجلس شد!
علی اکبر اولیاء با حمایت بعضی از مقاطعه کاران و پیمانکاران وارد مجلس شد
اتهام چهارم: (تکرار اتهام یکم) تعبیر مراسم نکوداشت آقای اولیا به «نقدیر اولیا از اولیا»
در مراسم «نمایش» تقدیر اولیاء از اولیاء
اتهام پنجم: خالی بودن جای مردم در مراسم نکوداشت! (مراسمی که هنوز برگزار نشده! گویا نویسنده علم غیب دارد!)
جدا از جای خالی مردم، جای منتقدان نیز خالی است
اتهام ششم: استفاده از واژه‌ی «به مردم پشت کردگان» برای نماینده‌ی سابق مردم و یا برگزارکنندگان مراسم نکوداشت!
به راستی این مسئله مهم، مگر برای به مردم پشت کردگان مهم است!؟
اتهام هفتم: (تکرار اتهام یکم و چهارم) استفاده از عنوان «رپرتاژ آگهی» برای اطلاع رسانی سایت وزین «یزدفردا»
رپرتاژ آگهی اولیاء در یزد فردا
هفت یادآوری:
یادآوری یکم: با نگاهی منصفانه مي‌توان دريافت كه جايگاه مجلس شوراي اسلامي در دو بعد قانونگذاري و نظارت، بسيار رفيع است و نمايندگان در برنامه‌ريزي و سياستگذاري‌هاي كلان جامعه از قدرت و توانايي‌هاي لازم برخوردار هستند.
كار نماينده مجلس رفع مشكلات شخصي يكايك موكلان نيست. اين در حالي است كه بسياري از مردم از وظايف نمايندگان مجلس آگاهي ندارند و انتظار دارند آنها وظايف مديران دستگاه‌هاي اجرايي را انجام دهند.بنابر این دامن زدن به چنین انتظاراتی،‌عوام‌زدگی و یا نا آگاهی از قانون و وظایف نمایندگی است.
یادآوری دوم:گرچه آقای مهندس اولیا ، افزون بر فعالیت‌های مورد انتظار قانونی در سطح ملی و بهره گیری مناسب از اختیارات قانونی خود، نسبت به رسیدگی به حوزه‌ی انتخابیه نیز غفلت نورزیده است.
نگاهی به تذکرات ایشان به مسئولان گوشه‌ای از این توجه را نشان می‌دهد: تذکر به وزیر بازرگانی برای رفع مشکلات حاد عرضه‌ی نان در یزد، تذکر به وزیر جهاد کشاورزی برای رفع اختلال در عرضه‌ی گوشت، تذکر به وزیر نیرو برای رفع مشکلات شبکه‌ی فاضلاب یزد، تذکر به رییس جمهور برای صدور دستور تعیین تکلیف اماکن تاریخی یزد،  تذکر به رییس جمهور برای دستور رسیدگی به آلودگی روبه افزایش هوا و سفره‌های آب زیرزمینی یزد و صدوق، تذکر به وزیر بهداشت در خصوص تعیین تکلیف واحدهای بهداشتی، درمانی شهرهای شاهدیه و زارچ یزد، تذکر به وزیر علوم در خصوص جدیت لازم در شکل گیری کریدور علم و فناوری یزد، تذکر به وزیر نیرو برای لغو فوری مصوبه مربوط به کاهش تخصیص سهمیه آب به فلات مرکزی (استان‌های کرمان، یزد و اصفهان) ، نذکر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پرهیز از امر و نهی فراقانونی عوامل دولتی به روزنامه‌های محلی، سوال از وزیر بهداشت و درمان در مورد عدم انجام تعهدات این وزارتخانه مبنی بر احداث ام.آر.آی بیمارستان شهید صدوقی یزد، سوال از وزیر راه و ترابری در مورد عدم تحقق مصوبات سفر هیئت دولت در مورد راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن استان یزد، مشکلات ناوبری و تجهیزات فرودگاه یزد و بلااستفاده ماندن ترمینال یک فرودگاه شهید صدوقی علیرغم نیاز مسافران و محدودیت فضاهای فعلی، سوال از وزیر نیرو در مورد این که برنامه‌ی این وزارتخانه برای رفع مشکلات فاضلاب یزد که مشکلات جدی برای ساکنان مجاور ایجاد کرده است چیست؟ سوال از وزیر کشور در مورد این که بر اساس کدام سند بالادستی و کدام شاخص، اعتبارات عمرانی تقسیم می‌‌شود و چرا یزد با بیش از ۵۰ درصد جمعیت کمتر از ۲۰ درصد اعتبارات استان کسب می‌کند؟ و ....
همین گوشه‌ی کوچکی از اقدامات نماینده‌ی مردمی مجلس هشتم کافی است تا آنان که هنوز از این تلاش‌ها مطلع نشدند بدانند و صد البته آنان که خود را در این زمینه به خواب می‌زنند نمی‌توان بیدار کرد.
یادآوری سوم: تقدیر شخصیت‌های مختلف جریان‌های گوناگون سیاسی و غیر سیاسی از تلاش‌های آقای مهندس اولیا، و انتخاب ایشان به عنوان ناظر کل مجلس در شورای عالی شهرسازی و معماری و تاثیرگذاری کارشناسانه ارزشمند در تصمیم‌های این شورا به
گواهی رییس این شورا (وزیر مسکن و شهرسازی) ، انتخاب ایشان به عنوان یکی از ۱۰ ناظر برتر توسط مجلس شورای اسلامی، و تقدیر شخصیت‌های کشوری، محلی، مذهبی، علمی، اجرایی، اقلیت‌های مذهبی و ... تلاش‌های یادشده در یادآوری دوم، و نگاه فرامنطقه‌ای، فراجناحی ایشان، همه گواهی بر نادرست بودن این مدعاست که «اولیا بیشتر از منافع مردم به فکر منافع جناح خاص سیاسی بود»  و نشان از نا آگاهی یا مغرض بودن و بی‌ادبی مدعی این اتهام سخیف است.
یادآوری چهارم: به گواهی اعضای محترم شورای شهر یزد آقای مهندس اولیا،  با هماهنگی و حضور مکرر در جلسات شورای شهر از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار می گرفت و در جهت حل آن ها معین و مشاوری کاردان و امین بشمار می آمد و با دقت نظری شایسته، نمایندگان مردم در شورای شهر را در تمامی عرصه ها یاری می نمود.
یادآوری پنجم: حضور موثر و متعهدانه و فعالانه‌ی مهندس اولیا در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، در ۴۸ طرح، ۷ درخواست تحقیق و تفحص، ۹۳ سوال، تذکرات به موقع به رییس جمهور ، وزرا و سایر مسئولان، ۸ نطق پیش از دستور، کسب یکی از ۱۰ رتبه‌ی برتر نظارت مجلس و حضور راهگشا در قانونگذاری و سایر عرصه‌های اجتماعی،‌سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ،‌از وی نماینده‌ای مردمی و صاحب‌نظر و با نفوذ ساخت که حتی اعتراف صادقانه‌ی برخی از عناصر جریان های سیاسی دیگر را نیز برانگیخت و مشی وی می‌تواند «نمونه‌ای باشد برای سایر استان‌ها» و ادوار نمایندگی.
یادآوری ششم: موفقیت‌های متعدد آقای مهندس اولیا ، برخاسته از خدامحوری، نجابت و اصالت خانوادگی، تجارب ارزشمند اجرایی و تخصص در زمینه‌های عمران، برنامه‌ریزی، بودجه  و ... حاصل دانش و سال‌ها مسئولیت اجرایی در جایگاه‌های کلیدی بود، اما بی‌انصافی است اگر اندیشه‌ها و باورهای اصلاح‌طلبانه، خط امامی، مردم مدارانه، اخلاق‌مدارانه و معتدل این نماینده‌ی محبوب مجلس هشتم  و همراهی‌های مردم خوب و فهیم دارالعلم و دارالمهر یزد و ارتباط متقابل اقشار مختلف مردم و نماینده‌ی منتخبشان را در این توفیق ماندگار نادیده بگیریم.
یادآوری هفتم: این یادآوری را از زبان حجت الاسلام والمسلمین یحیی زاده نماینده‌ی محترم مردم تفت و میبد عینا و بدون دخل و تصرف نقل می‌کنم که : « باید با واقع بینی گفت او (اولیا) در نگاه به مسائل کلان و ملی و وقت گذاری برای مردم نمونه بود و نظم و انضباط و بیشترین حضور فعال را جلسات صحن علنی و  بررسی طرح ها و لوایح در بین نمایندگان استان یزد داشت. و وقتی در هفته ای که مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه قرار داده بود برخی با توجیهاتی از حضور در جلسه مجمع نمایندگان با مسئولین اجرایی امتناع می کردند، می گفت: آیا ما نباید یک روز از هفته را برای حل مشکلات مهم و فراگیر مردم در نظر بگیریم؟».
 
هفت توصیه:
توصیه‌ی یکم: پیش از این که دست به قلم ببریم و ذهنیات نادرست خود را  انعکاس دهیم، خوب است ابتدا پیرامون موضوع، بررسی کنیم.
توصیه‌ی دوم:گاهی هم نوشته‌هامان را پیش از آن که منتشر سازیم با محک وجدان خود بسنجیم و گاهی هم به ادب، اخلاق اسلامی و انسانی و وجدانمان میدان دهیم.
توصیه‌ی سوم: از طرح ادعاهایی که توان اثبات آن را نداریم خودداری کنیم و فرمایش قرآن که: لا تقف ما لیس لک به علم» را آویزه‌ی گوش خود سازیم.
توصیه‌ی چهارم: کسانی را که به خاطر پشت نکردن به مردم حاضر به باج دادن به جنجال آفرینان نیستند، «به مردم پشت کردگان» نخوانیم.
توصیه‌ی پنجم: هر کجا «من» هستم لزوما همه‌ی مردم حضور ندارند، بنابر این در به کار بردن واژه‌ی مردم و رای دادن با قاطعیت به نام آنان خودداری کنیم و خودمان را همه‌ی مردم ندانیم.
توصیه‌ی ششم: واقعیت‌ها را آن طور که هست ببینیم و پیش از دیدن واقعیت‌ها ، عینک‌های رنگی یا تیره را از چشمانمان برداریم.
توصیه‌ی هفتم: هنگامی که به آبروی فردی تعرض می‌کنیم، تهمت می‌زنیم یا واقعیات را نادیده می‌انگاریم، به فکر پاسخگویی در جایی باشیم که اجرای منویات، حمایت‌های پنهان، توصیه‌ها و  جنجال‌آفرینی‌ها و ... دیگر آن جا نمی‌تواند ما را نجات دهد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا