م.اخوان

نیاکان :م.اخوان:بیش از چهل سال است که او را می‌شناسم، هر جا صحبت از انقلاب و امام بود حاضر بود. سال 56 که فاجعه زلزله‌ي طبس پیش آمد،  با یک پیکان راهی منطقه شد و هر آنچه در توان داشت به حادثه‌دیدگان طبس تقدیم کرد.

 

 

مهندس اولیا در روزهای اوج انقلاب در سال 56  برای آگاه کردن مردم از مواضع انقلابی امام به کمک تعدادی از دوستان فیلم مستندی از حضرت امام را در محل انستیتو تکنولوژی واقع در بلوار شهيد نواب صفوی به نمایش گذاشت که مورد استقبال بی‌سابقه‌ي مردم قرار گرفت.

از فعالیت‌های دیگر ایشان اجرای نمایش حجربن عدی بود که توسط جمعی از دانشجویان یزدي تدارک دیده شده بود و بعد از تمرین‌هاي زیاد قرار بود در محل حسینیه‌ي بعثت اجرا شود، که توسط ماموران کلانتری در حین اجرای نمایش توقیف و وي و دوستانش احضار و مورد بازخواست قرار گرفتند.

یکی از فعالیت‌های برجسته دانشجویان مسلمان دانشگاه‌های تهران براساس دیدگاه‌ها و نظرات حضرت امام(ره) مبارزه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا بود. دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در این مسیر با اشغال 444 روزه‌ي لانه‌ي جاسوسی آمريكا گامی بلند در جهت مقابله با توطئه های شیطان بزرگ برداشتند که ایشان نیز در این حرکت سهیم شد و در گام بعدی در جریان انقلاب فرهنگی همگام با انجمن‌های اسلامی دانشجویان تلاش کرد.

در جریان تعطیلی دانشگاه‌ها به‌عنوان نخستين سرپرست صدا و سیمای یزد کار سازمان‌دهی و کادرسازی این مرکز را با کمک نیروهای معتقد به انقلاب دنبال کرد.

پس از اتمام تحصیل در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و بنا به‌دعوت آقای مهندس بیطرف استاندار وقت مسئولیت معاونت برنامه‌ریزی استانداری را پذیرفت و کار توسعه‌ي استان را به کمک سایر دوستان و هدایت سومین شهید محراب با جدیت دنبال کرد و کار در این حوزه را با معاونت عمرانی استانداری ادامه داد.

در دولت اصلاحات و به قصد خدمت به منطقه‌ي محروم استان کهکیلویه و بویراحمد، راهی این منطقه شد و به‌مدت دو سال در این استان منشا خدمت گردید.

از مسئولیت‌های بعدی ایشان معاونت برنامه‌ریزی سازمان مدیریت منابع آب کشور، وابسته به وزارت نیرو است.

با انتخاب آقای سید حمید کلانتری به‌عنوان استاندار یزد و به‌دعوت ایشان مسئولیت ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی را عهده‌دار شد و این مسئولیت تا زمان استاندار وقت آقای دکتر عاصی با عنوان معاونت برنامه‌ریزی تداوم یافت.

با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی مجلس هشتم، وارد این عرصه گردید و توانست با حمایت و اجماع نخبگان استان، اعتماد مردم شریف حوزه یزد و صدوق را به‌دست آورد و با کوله باری از تجربه‌ي سال‌های خدمت وارد بهارستان شد. او تلاش کرد که در این دوره 4ساله‌ي مجلس از تمام ظرفیت‌ها و تجارب خود استفاده کند و به‌عنوان یک کارشناس صاحب نظر در کمیسیون عمران انجام وظیفه نماید.

وی با رای بالای نمایندگان به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی معماری و شهرسازی انتخاب شد که خوشبختانه با کارنامه‌ي موفق، این مسئولیت را به پایان رساند و از سوی ریيس محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر محترم راه و شهرسازی مورد تقدیر قرار گرفت.

مهندس اولیا با درخواست‌های به‌موقع، چند طرح تحقیق و تفحص را به مجلس پیشنهاد داد. مهمترین اين طرح‌ها تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در برنامه چهارم و بررسی عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود که حاکی از دیدگاه کارشناسی ایشان در جهت تقویت نظارت مجلس محسوب می گردد.

او به‌عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه‌ي فراکسیون خط امام تلاش کرد با اعتدال از جایگاه مجلس و نمایندگی مردم شریف یزد و صدوق دفاع نماید. او با ایراد 8 نطق میان دستور، مواضع خود را در خصوص مسائل ملی و استانی به صراحت اعلام کرد و مورد تحسین همکارانش در مجلس قرار گرفت.

به رغم اقبال کم مدیریت اجرایی استان به نمایندگان مجلس، وی تعاملات خوبی با وزرا و بدنه‌ي اجرایی کشور و نمایندگان مردم (از گرایش‌های مختلف) برقرار کرد. انتخاب مهندس اولیا به‌عنوان یکی از 10 ناظر مجلس شورای اسلامی نیز دلیلی دیگر بر اثر بخش بودن هشتمین نماینده یزد در مجلس شواری اسلامی است.

این نوشتار را با اظهارنظر نایب رئیس مجلس پس از قرائت کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اتمام می رسانم که در صحن علنی مجلس و در روزهای پایانی کار این دوره، این گزارش را استثنایی خواند.

امید آن‌که خداوند هم این اقدامات را به‌عنوان باقیات الصالحات از ایشان بپذیرد و مقبول درگاه الهی باشد. انشاا...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا