ر مراسمی که صبح امروز در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد از بین حدود چهل نماینده ناظر مجلس هشتم در شوراها و بخشهای مختلف کشوری و استانی از ده نماینده ناظر فعال برتر از جمله نماینده مردم یزد تجلیل شد..

در مراسمی که صبح امروز در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد از بین حدود چهل نماینده ناظر مجلس هشتم در شوراها و بخشهای مختلف کشوری و استانی از ده نماینده ناظر فعال برتر از جمله علی اکبر اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق تجلیل شد.

مهندس اولیاء در مجلس هشتم به عنوان نماینده ناظر در شورایعالی شهرسازی و معماری کشور و همین طور ناظر در شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد فعالیت داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه)، در جلسه غیرعلنی که البته با حضور خبرنگاران برگزار شد، گزارش محمدرضا باهنر معاون نظارت مجلس درباره عملکرد این معاونت در مجلس هشتم را استماع کردند.

 

همچنین در این جلسه چهل ناظر فعال ملی و استانی مجلس شورای اسلامی معرفی شدند و از ده ناظر برتر فعال مجلس هشتم با اهدای لوحی توسط علی لاریجانی رئیس مجلس تقدیر و تشکر شد.

اسامی ناظرین فعال برتر مجلس بدین شرح است: علی اکبر اولیا، اسدالله بادامچیان، حسن بنائی، نورالله حیدری، حمید سعادت، سودانی، طیبه صفایی، فولادگر، قاضی پور، کرمی راد.

دکتر لاریجانی در این مراسم ضمن  تقدير از نمايندگان فعال در بخش نظارت بر شوراها گفت: مجلس هشتم يك گام مهم در بحث نظارت برداشت.

وي در ادامه به تبيين موضوع نظارت در مجالس مختلف پرداخت و افزود: پيش از مجلس هشتم بحث نظارت دو مرحله را طي كرده بود كه مرحله اول آن مربوط به انتخاب ناظرين مجلس و حضور آنها در مجامع مختلف بود ولي نتايج نظارت اين افراد در جايي ثبت نمي‌شد و به هيچ فرد ديگر انتقال نمي‌يافت.

وي ادامه داد: اين رويكرد مصداق بارز هدر رفتن فعاليت‌هاي نظارتي اين افراد بود كه به عنوان ناظر در مجامع مختلف حضور پيدا مي‌كردند.

رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: يكي ديگر از نتايج انتقال نيافتن تجربيات ناظرين اين بود كه مشاهدات آنها به مسوولان اجرايي منتقل نمي‌شد و آيين‌نامه‌اي براساس نظرات آنها نوشته نمي‌شد، در نهايت كسي از مجلس نيز پيگير اين موارد نبود.

لاريجاني با بيان اينكه مجلس هشتم با تشكيل معاونت نظارت بر قوانين گام دوم خود را براي اين امر برداشت، گفت: در همين راستا مجلس موضوع تنقيح قوانين را پيگيري و تصويب كرد با اين رويكرد همه قوانين مورد بررسي قرار گرفت و براساس آن چندين جلد كتاب از قوانين آماده شد به طوري كه در اين كتابها قوانين با نسخ ظاهري و ضمني تعيين تكليف شد.

وي با بيان اينكه مجلس هشتم با تشكيل معاونت نظارت تمام كارهاي ناظرين خود در شوراها را ثبت و ضبط كرد، گفت: اين رويكرد باعث انتقال نظرات ناظرين به ديگران شد و براساس آن آيين‌نامه‌ها در زمان خود نوشته و به دولت ارائه شد.

رييس قوه مقننه همچنين تاكيد كرد كه با رويكرد مجلس هشتم موضوع تطبيق قوانين به‌روز شده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا