اولیاء با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت بودجه های عمرانی خبر داد:


احتمال تخصیص20 هزارمیلیارد تومان ‌اعتباربه‌ پروژه‌های عمرانی تا‌ پایان سال

 

عضو کمیسیون عمران مجلس، وضعیت اعتبارات بودجه‌های عمرانی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: در حالت خوش‌بینانه حداکثر 20 هزار میلیارد تومان تا پایان سال به پروژه‌های عمرانی اختصاص خواهد یافت.


علی اکبر اولیاء، درگفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به وضعیت اعتبارات عمرانی تخصیص یافته،‌ اظهار داشت: در حال حاضر بودجه عمرانی وضعیت چندان مناسبی ندارد‌ و این میزان بودجه، به رویه‌های دولت و ایجاد تعهدات مازاد و منابع ارتباط پیدا می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: مجموعا تعهدات و الزامات دولت به ویژه در مورد بودجه هزینه‌ای، رو به افزایش بوده و منابع آن محدود است؛ در واقع مرتب کفه ترازو به نفع بودجه هزینه‌ای و به ضرر بودجه عمرانی در حال تغییر و فاصله گرفتن می‌باشد.


این عضو کمیسیون عمران، با اشاره به حضور ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه ریزی، در یکی از جلسات این کمیسیون ابراز کرد: معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی نیزازاین موضوع به شدت ابراز نگرانی کرده که به هر حال تعهداتی برای دولت ایجاد شده اما امکان انجام آن‌ها وجود ندارد.


اولیاء در ادامه افزود: به نظر می‌رسد دولت بسیار راحت هزینه‌های جدید را وارد سبد مصرف کشور می‌کند، بدون این که منابعی را پیش بینی کرده باشد.


نماینده مردم یزد و صدوق، با اشاره به عدم تعادل در بودجه‌های در نظر گرفته شده، اظهارداشت: البته معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور بیان داشت که مجلس این تعهدات را ایجاد می‌کند، اما معتقدم ایراد از سوی دولت است زیرا علامت‌های درستی نداده و برای این‌که افکارعمومی را به نفع یا به سمت خود جلب کند، اعلام می‌کند که کارهایی را انجام می‌دهد، ‌بنابراین طبیعی است که نمایندگان نیز احساس ضرورت کرده تا مواردی را در این‌گونه مسائل اضافه کنند.


این عضو فراکسیون خط امام (ره)، تاکید کرد: باید واقعیت‌ها برای مجلس ومردم به طور شفاف تبیین شود تا براین اساس بتوان تصمیم‌گیری کرده و متناسب با درآمدها برنامه‌ریزی و هزینه کرد.


اولیاء گفت: به عنوان مثال در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها قانون به درستی اجرا نشده و تنها مبلغی برای پرداخت خانوارها تعیین گردیده که بیش از ظرفیت و توان این قانون است، هم‌چنین بخش عمده‌ای از منابع کشور صرف پرداخت یارانه‌ها شده و باید مشخص شود که درآینده چه برنامه‌ای برای این امر وجود دارد.


این عضو کمیسیون عمران مجلس درباره این‌که آیا کمیسیون دستوری برای پیشنهاد افزایش اعتبارات بودجه‌های عمرانی برای سال آینده دارد؟ گفت: اصلا منابعی وجود ندارد که بخواهد اختصاص یابد، یعنی تعهدات قطعی بودجه هزینه‌ای نه تنها بالاست بلکه افزایش نیزخواهد یافت، به همین منظور بسیاری از تعهداتی که در قانون برنامه وجود دارد به دلیل اینکه منابع برای پرداخت وجود ندارد، پرداخت نشده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا