اولیاء تاکید کرد:ضرورت تعدیل حضور دولت در مسکن مهر و پرداختن به سایر موارد قانون ساماندهی و تولید مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به غفلت دولت از مواد قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن گفت: مرکز پژوهش های مجلس در حال بررسی عملکرد دولت در زمینه اجرای مواد قانونی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان ایران علی اکبر اولیاء، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این زمینه گزارشی هم از سوی سایر دستگاه های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور ارائه شده است.

وی افزود: تذکرات ارائه شده در قالب این گزارش ها پس از آماده سازی و ابلاغ نهایی مبنای اقدامات بعدی مجلس و کمیسیون عمران برای پیگیری و سوال از دولت قرار می گیرد.

اولیاء تصریح کرد: گزارش های تهیه شده در این دستگاه ها با محوریت مشکلات و چالش های فراروی مسکن مهر و سایر قوانینی است که در قالب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن،دولت مکلف به اجرای آن بوده است.

*ضرورت تعدیل حضور دولت در مسکن مهر

عضو شورایعالی شهرسازی و معماری ایران افزود: دولت باید هرچه سریعتر ورود خود به عرصه مسکن مهر را تعدیل کند و به سایر موارد ضروری مندرج در قانون بپردازد.

وی گفت: زمینه سازی برای حضور انبوه سازان و بخش خصوصی به منظور ورود به عرصه نوسازی بافت های فرسوده، حمایت از تولید مسکن اجاره ای و تامین مسکن مورد نیاز برای دهک های بالای جامعه در قالب اعطای تسهیلات مسکن لوکس، مواردی است که در عین تاکید صریح قانون به آن، چندان مورد قرار نگرفته است.

اولیاء تاکید کرد: شتاب و حجم ساخت و ساز در مسکن مهر بیش از حد توان و ظرفیت کشور چه از نظر تسهیلات بانکی، چه از نظر اعتبارات و چه از نظر کشش مردمی است.

*واگذاری مسکن مهر به مشاوران املاک نیازمند مطالعه است

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم اخیر دولت مبنی بر واگذاری ۴۰ هزار واحد مسکن مهر استان تهران به مشاوران املاک برای واگذاری به مشتریان گفت: اینکه دولت بخشی از کارهای تصدی گری خود را به بخش های غیر دولتی واگذار کند اشکال اساسی ندارد و اقدام خوبی به نظر می رسد.

وی افزود: به طور قطع دولت برای واگذاری مسکن مهر به بنگاه های املاک باید چارچوب مناسبی در نظر بگیرد و با مطالعات کارشناسی اقدام به واگذاری کند.

اولیاء در خصوص واگذاری مسئولیت کل واحدهای مسکن مهر برای فروش و مشتری یابی تصریح کرد: در این مورد نباید با عجله عمل کرد و لازم است این تصمیم مورد آزمایش قرار گیرد.

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس یادآور شد: با این وجود واگذاری مسکن مهر به بنگاه های مشاور املاک اقدامی است که در قالب آن دولت از درگیری های مربوط به اعمال تصدی گری رهایی می یابد و فرصت می یابد به فعالیت های مهمتری بپردازد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هشدار داد: در صورتی که اقدامات این چنینی بدون انجام مطالعات کارشناسی و نظارت صحیح صورت گیرد می تواند نتایج و آثار زیان باری بر جای گذارد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا