نایب رییس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه ظرف یک تا دو ماه آینده وضعیت تامین و قیمت علوفه مورد نیاز دامداری‌ها بهتر می‌شود، گفت: از آنجا که ممکن است در آینده نزدیک قیمت علوفه افت کند، قیمت تمام‌شده تولید شیر خام نیز کاهش خواهد یافت و به همین نسبت باید نرخ فرآورده های لبنی نیز تغییر کند.

کاظم فرهمند  ادامه داد: در ماه‌های اخیر کمبود و گرانی علوفه موجب افزایش قیمت تمام‌شده تولید شیر خام در دامداری‌ها شده اما به طور قطع با آغاز فصل برداشت علوفه ظرف یک تا دو ماه آینده کمبود و گرانی این محصول رفع شده و به همین نسبت قیمت تمام‌شده تولید شیر خام نیز کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم بافق، مهریز، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چنین شرایطی باید قیمت شیر خام و فرآورده های لبنی برای یک ماه آینده تعیین شود و اگر تغییری در قیمت علوفه و هزینه تمام شده تولید شیر خام صورت گرفت دوباره برای آن تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه کمبود و افزایش شدید قیمت علوفه تاثیر نامطلوبی در قیمت تمام‌شده تولید شیر خام گذاشته است، اظهار داشت: متاسفانه این موضوع موجب شد که دامداران شیر خام را به قیمت بالاتری به کارخانه‌ها عرضه کرده و کارخانه‌های لبنی نیز در روزهای اخیر به صورت خودسرانه قیمت محصولات خود را روز‌به‌روز افزایش دهند.

نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه دامداران شیر خام خود را ۴۰ تا ۵۰ تومان گران‌تر از قیمت مصوب سازمان حمایت می‌فروشند، تصریح کرد: این در حالی است که کارخانه‌های لبنی قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی خود را بیشتر از این مقدار افزایش داده‌اند که فشار ناشی از آن بر دوش مردم بوده است.

فرهمند با تاکید بر اینکه برخورد مقطعی با کارخانه‌های لبنی تاثیر چندانی در کاهش قیمت محصولات آنها ندارد، گفت: طی روزهای اخیر کارخانه‌های لبنی به دلیل گران فروشی متحمل جریمه‌های سنگینی شده‌اند اما مسئولان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که اعمال جریمه تنها به صورت مقطعی در کنترل قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه در تعیین قیمت شیر خام باید هزینه‌های تولید در نظر گرفته شود، افزود: اگر قیمت تعیین‌شده برای شیر خام با هزینه‌های تولید همخوانی داشته باشد، دامداران متحمل ضرر و زیان نمی‌شوند و مصرف‌کنندگان نیز مجبور به گران خریدن شیر و فرآورده‌های لبنی نخواهند شد.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: برای قیمت‌گذاری شیر خام و همچنین فرآورده‌های لبنی باید نمایندگان دامداران و کارخانه‌داران حضور داشته باشند تا قیمت منصفانه‌ای برای این محصولات تعیین شود./
خانه ملت

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا