نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در بخش کشاورزی وجود دارد، حمایت از این بخش می‌تواند مؤثرترین راه دور زدن تحریم‌ها باشد.

کاظم فرهمند  اظهار داشت: بخش کشاورزی دارای ظرفیت‌های زیادی است و در حالی که برخی کشورها با حربه‌های تحریم سعی در متوقف کردن پیشرفت‌های این کشور دارند، بخش کشاورزی می‌تواند موثرترین راه مقابله باشد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: انتظار داریم در بودجه 91 تمهیداتی برای کشاورزی و تحقق برنامه‌های مقابله با تحریم از طریق بخش کشاورزی به انجام برسد.

وی گفت: کشاورزی کشور علاوه بر توان تامین نیاز غذایی حتی سه برابر جمعیت فعلی کشور، امکان ظرفیت صادرات فراوان هم دارد که می‌تواند به اندازه نفت ارز وارد کشور کند.

*ارز دولتی باید هر چه زودتر تخصیص یابد

فرهمند همچنین در پاسخ به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی به وارد کنندگان گفت: ارز دولتی بویژه در مورد نهاده‌های کشاورزی مانند کودهای فسفاتی و پتاسه که نیاز به واردات دارد باید تخصیص یابد بویژه آنکه زمان کشت بهاره است و کشاورزان نیاز دارند با قیمت مناسب‌ترین این نهاده تامین شود.

فرهمند همچنین گفت: در زمینه برخی محصولات مانند دانه‌های روغنی و ذرت که نیاز و واردات است نیز باید ارز دولتی تخصیص یابد تا با قیمت تمام شده کمتری دست مردم برسد.

وی افزود: برخی از نهاده‌ها و خوراک دام و طیور مسئله اساسی برای تولید است که قبل از اینکه مشکلی در تولید ایجاد کند مسئولان باید چاره‌اندیشی کنند.

فرهمند همچنین گفت: افزایش قیمت‌ها قبل از عید شوکی را به مردم وارد کرده و دولت باید در مرحله نخست با تقویت تولید و مرحله دوم با وارداتی که از طریق ارز دولتی انجام می‌گیرد جلوی گرانی را بگیرد تا مردم با مشکل مواجه نشوند.

*لزوم توجه بیشتر به کشاورزی در فاز دوم هدفمندی

فرهمند در خصوص فاز دوم هدفمندی در بخش کشاورزی گفت: در فاز نخست برخی بخش‌ها مانند برق چاه‌ها و موتورپمپ‌ها، دامداری‌ها و مرغداری‌ها که سوخت مصرفی بیشتری داشتند با مشکل مواجه شدند و پیشنهاد شده است تا برای جلوگیری از خسارت در فاز دوم در این بخش‌ها یارانه بیشتری اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: انتظار داریم دولت طوری عمل نماید تا هزینه خسارت این بخش‌ها جبران شود.
منبع:فارس
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا