گوشت و مرغ، اربابان گرانی

نایب رییس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت و مرغ فشار مضاعفی را به مردم وارد می‌کند، گفت: در آستانه سال نو و در شرایطی که هزینه‌های مختلفی بر دوش مردم است، افزایش قیمت گوشت و مرغ نیز شرایط دشواری را برای عموم مردم به وجود آورده است.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تعداد زیادی از مردم از درآمد کافی برخوردار نیستند و کارمندان نیز افزایش حقوق نداشته‌اند و گرانی اقلام مورد نیاز مردم در چنین شرایطی فشار زیادی را به اقشار مختلف وارد می‌کند.

نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی گرانی نهاده‌ها را یکی از علل افزایش قیمت گوشت و مرغ دانست و اظهار داشت: در چند روز اخیر قیمت نهاده‌های دام و طیور به شدت افزایش یافته است و دامداران و مرغداران برای حفظ صرفه اقتصادی محصولات خود را به قیمت بالاتری عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت نیز یارانه بخش تولید را به دامداری‌ها و مرغداری‌ها پرداخت نکرده است، افزود: قرار بود از محل قانون هدفمندی، یارانه‌ای به بخش تولید اختصاص یابد که تاکنون این کار در مورد دامداری‌ها و مرغداری‌ها انجام نشده است.

فرهمند با بیان اینکه بخشی از نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که میزان تولید علوفه و سایر نهاده‌ها در کشور افزایش یابد، مطمئناً این محصولات با قیمت کمتری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس هشتم با تاکید بر اینکه واسطه‌ها و دلالان عامل دیگر افزایش قیمت گوشت و مرغ هستند، تصریح کرد: این سودجویان همیشه به دنبال فرصتی هستند تا محصولات مختلف را با قیمت بالایی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند و راه مقابله با آنها این است که تشکل‌های دامداران و مرغداران کار خرید گوشت و مرغ را از تولیدکنندگان برعهده بگیرند تا سودی به جیب دلال‌ها نرود.

فرهمند با انتقاد از نبود نظارت کافی بر بازار محصولات پروتئینی گفت: نبود نظارت از سوی نهادهای دولتی نیز افزایش قیمت گوشت و مرغ را در روزهای اخیر دامن زده است.

نایب ‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یکی دیگر از راه‌های مقابله با افزایش قیمت گوشت و مرغ را توسعه مرغداری‌ها و دامداری‌ها دانست و گفت: توسعه این مراکز پرورش موجب افزایش میزان تولید و در نتیجه کاهش قیمت این محصولات می‌شود./
 منبع:خانه ملت

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا