ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا:کاظم فرهمند در جمع جهادگران ابرکوه اظهار داشت: اگر چه خوشحالیم که کشاورزی توانسته است نگاه مثبت دولت و مسئولان را به خود جلب کند اما اتخاذ برخی از تصمیمات در این بخش نگران کننده است.

وی یادآور شد: برخی از این تصمیمات بعضی از طرح های عمده کشاورزی در ارتباط با ترویج دامپروری و گلخانه ها را با مشکل مواجه ساخته است .

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اگر این مشکلات با برنامه ریزی دقیق مورد پیگیری قرار نگیرد شاهد از بین رفتن دستاوردهای حاصله در 32 سال گذشته در این بخش ها خواهیم بود.

وی در مورد برنامه هائی که در جهت حمایت از بخش کشاورزی به اجراء در آمده است یادآور شد:در مورد بیمه محصولات کشاورزی قانون اصلاح و اعتبارات خوبی اختصاص داده شده است.

فرهمند افزود: طرح جامع منابع و آبخیزداری نیز که ظرف چند ماه آینده به تصویب می رسد حلال بسیاری از مشکلات است.

فرهمند یادآور شد:افزایش اعتبارات ستاد حوادث و افزایش سهم دولت در بخش آب و خاک از 50 به 85 در صد نیز از دیگر برنامه هائی بوده است که با نگاه مثبت به بخش کشاورزی به اجراء در آمده است.

فرهمند ادامه داد:اعتبار سازمان نظام مهندسی و افزایش سرمایه بانک کشاورزی نیز از دیگر تصمیماتی بوده است که بسیاری از مشکلات را مرتفع می سازد.

فرهمند خاطر نشان کرد: اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در بخش کشاورزی یکی از عمده ترین نگرانی های کشاورزان است که با کم توجهی روبرو شد.

وی افزود:در این طرح و در مورد مردم، ابتدا شناسائی مردم به اجراء رسید ،یارانه ها پرداخت و سپس قیمت ها افزایش پیدا کرد که در بخش کشاورزی این جریان بالعکس صورت پذیرفت و خسارات بسیاری را به بهره برداران وارد آورد.

فرهمند یادآور شد: خوشبختانه هم اکنون شاهد برنامه های دولت برای اصلاح روش های سوخت و برخی دیگر از مشکلات هستیم که اجرای این طرح ها در برخی از استان ها آغاز شده است.

وی با اشاره به این مسئله که چالش های مختلفی در بخش کشاورزی وجود دارد افزود:کارشناسان جهاد کشاورزی باید راهکارهای خود را ارائه دهند و مجلس شورای اسلامی نیز پذیرای پیشنهادات شما و همکاری در رفع مشکلات است.

فرهمند با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بخش کشاورزی عدم استفاده بهینه از امکانات است یادآور شد: متأسفانه در بخش آب این مشکل به صورت حاد مطرح است و هنوز اجرای روش های آبیاری غرقابی بخش عمده آب را به هدر می دهد.

وی در مورد عدم استفاده مناسب از محصولات و استفاده از ارزش افزوده آن ها گفت:در سفر به کره جنوبی شاهد بودیم که با توجه به اینکه انار محصول تولیدی این کشور نیست و از خارج وارد می شود، واحدهای فرآوری نزدیک به 70 ترکیب از آن تولید می کنند که اگر با چنین نگاهی به کشاورزی ایران نگریسته شود زمینه های اشتغال بسیاری را مشاهده می کنیم که متأسفانه از آن بهره وری نمی شود.

فرهمند افزود: با چنین نگاهی در کره جنوبی ، متوسط در آمد 2 میلیون تومان است و مردم از امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند.

وی یادآور شد: اگر تنها به 400 گونه گیاهان داروئی که در کشور وجود دارد اشاره کنیم متوجه خواهیم شد که چه زیان هائی را بواسطه عدم استفاده صحیح از این امکانات متحمل می شویم و چه میزان اشتغال از دست می رود.

در پایان کارشناسان جهاد کشاورزی ابرکوه به بیان برخی از مسائل مرتبط با حوزه خود پرداختند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا