ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا:نماینده مردم 5 شهرستان استان یزد در مرکز ترویج  جهاد کشاورزی فراغه ابرکوه اظهار داشت: علیرغم آنکه در سطح کلان کشاورزی جایگاه خوبی پیدا کرده است و بسیاری از معضلات این بخش با تصویب قوانین یا برنامه ریزی دولت در سطح کلان دنبال می شود هنوز نیز بهره برداران با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

کاظم فرهمند افزود: در بحث بیمه محصولات کشاورزی شاهد افزایش 5/2 برابری اعتبارات بوده ایم.

وی یادآور شد: اعتبارات خشکسالی نیز در ظرف چند سال گذشته افزایش 3 برابری داشته است.

فرهمند افزود: تشکیل کمیته انتقال آب در استان یزد و پیگیری انتقال آب ماربر که تخصیص آب به شهرستان ابرکوه نیز به انجام رسیده است از دیگر اقدامات خوبی بوده است که در استان یزد صورت پذیرفته است.

وی تأکید کرد:افزایش اعتبار برای اجرایی شدن طرح‌های آبیاری تحت فشار، شاخص‌ترین فعالیت دولت و مجلس در حوزه کشاورزی در یک‌سال گذشته بوده است و در سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی به استان یزد و ابرکوه نیز به این نکته اشاره شده است که کشاورزان به هر میزان که در این بخش تلاش کنند می توانند از یارانه های دولت بهره مند شوند.

فرهمندتصریح کرد: در یک‌سال گذشته اقدام‌های مناسبی دیگری نیز در حوزه کشاورزی انجام شده است که لوله‌گذاری برای انتقال آب و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

فرهمند با بیان این که بروز خشکسالی‌های پی‌در‌پی در استان یزد موجب نابودی بخش کشاورزی شده است افزود: تنها راه حل خروج از خشکسالی کنونی٬ پرداخت اعتبارهای خشکسالی به کشاورزان است.

وی یادآور شد: استان یزد مدت 15 سال است که در خشکسالی به سر می‌برد که تداوم این امر آسیب دیدن کشاورزان را به دنبال داشته است.

فرهمند با بیان این که سه درصد از اعتبارهای کل کشور در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار دارد افزود: برای خروج از این بحران، پرداخت اعتبارهای خشکسالی به کشاورزان امری است که باید در آن تسریع شود.

 حاتمی زاده ،مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز در این جلسه به بیان برخی از فعالیت ها و مشکلات کشاورزان منطقه و به ویژه آسیب های وارد شده به کشاورزان بواسطه تداوم خشکسالی پرداخت.

دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستائی دهستان فراغه نیز در این دیدار به بیان برخی از مشکلات خود پرداختند.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=40659_%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%BA%D9%87.jpg

مهاجرت جوانان از روستاهای این دهستان که در گذشته ای نه چندان دور پذیرای 5000 کارگر غیر بومی برای فعالیت در بخش کشاورزی بود و اکنون بواسطه مشکلات عدیده در بخش کشاورزی و خشکسالی روندی معکوس به خود گرفته است، از جمله مسائل مطرح شده در این دیدار بود.

مشکلات چاه های عمومی متعلق به کشاورزان خرده پا که اعتبارات چندانی ندارند، ناکافی بودن اعتبارات آبیاری قطره ای و دیده نشدن ساخت استخر در این طرح که هزینه های سنگینی را بر کشاورزان تحمیل می کند، مشکلات افزایش قیمت برق چاه های کشاورزی بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و مشکلات ناشی از فعال نبودن جایگاه سوخت منطقه از جمله مشکلات مطرح شده از جانب مردم این دهستان بود.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا