بافق :علی حسن پور خبرنگاریزدفردا:اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی شهرستان بافق وارد این شهرستان شدند.

فرهمند نماینده ی مردم بافق، ابرکوه، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل صنایع و معادن استان، مدیر کل امور اقتصادی و تنی چند از اعضای خانه­ی صنعت و معدن استان یزد در این سفر یک روزه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را همراهی کردند.

اعضای این گروه در بدو ورود به بافق با حجه الاسلام سلیمانی امام جمعه­ی بافق دیدار کردند

در این دیدار که در محل دفتر امام جمعه­ی بافق برگزار شد حجه الاسلام سلیمانی با اشاره به پتانسیل­های بالقوه شهرستان بافق بر ضرورت تسریع در کار گازرسانی این شهرستان تأکید کرد و اظهار داشت: درحال حاضر دغدغه­ی اصلی مردم و مهمترین معضل برای سرمایه­گذاری در بافق نداشتن گاز شهری می­باشد.

امام جمعه­ی بافق هم چنین بر نظارت بیشتر دولت و مسئولان بر معادن واگذار شده به بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: به هر حال نباید با واگذار شدن معادن به بخش خصوصی امنیت شغلی کارگران دچار چالش شود.

بر اساس این گزارش اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، آنگاه از بخش های مختلف معدن چغارت بافق بازدید کردند و در جریان فعالیت­ها و مسائل و مشکلات این واحد معدنی قرار گرفتند.

در ادامه­ی این سفر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه در نشست بررسی مسائل و مشکلات واحدهای معدنی بافق، که با حضور مدیران واحدهای معدنی منطقه برگذار شد، شرکت کردند.

در این نشست مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بر ضرورت باقی ماندن معادن بزرگ در دست دولت تأکید کرد و گفت: برای خصوصی سازی ابتدا می بایست، بستر معدن کاری در حد نیاز توسط دولت فراهم گردد، معادن به نام دولت ثبت و واگذاری به شرط و با مدت اتفاق بیفتد و کنترل نیز در دوره های مختلف بهره برداری صورت گیرد.

دکتر یار احمدی با اشاره به این که هر معدنی قبل از اکتشاف تفضیلی فعالیت اصلی استخراجی آن آغاز نمی شود، افزود: یکی از روش های کنترل ونظارت نزدیک دولت ایجاد قطب های معدن کاری منطقه ای برای ایجاد امکان بسترهای معدن کاریست، که دارای تعهدات تأمین مواد معدنی بر اساس برنامه ی دولت می باشند.

وی تصریح کرد این قطب های معدنی از طرفی نیز به عنوان پایگاه های آموزشی، پژوهشی و مشاوره مهندسی و دیگر حمایت های دولتی از معادن کوچک خصوصی محسوب می شود.

شرکت سنگ آهن مرکزی در بافق با معادن فعال سنگ آهن چغارت و سه چاهون به عنوان اولین و قدیمی ترین تأمین کننده ی سنگ آهن کشور دارای مجرب ترین کارشناسان معدنی، آزمایشگاه­های منطقه­ای و کامل­ترین تجهیزات معدنی، اکتشافی و استخراجی است.

دکتر یار احمدی افزود: از نظر شرایط اقتصادی امکان سرمایه­گذاری اکتشافی بر روی تمام آنومالی­های منطقه بلوک ایران مرکزی را دارد و از طرفی سنگ آهن استخراج شده را در طرح های توسعه ی خود به هر میزان می تواند جذب کند.

ندافیان فرماندار بافق نیز در این نشست با اشاره به این که یک سوم سنگ آهن کشور در این شهرستان تولید می­شود گفت: باید قانون گذار برای عمران و آبادانی این شهرستان امتیازات ویژه ای قائل شود.

وی هم چنین بر ضرورت ایجاد واحدهای جوار معدنی در کنار شرکت سنگ آهن مرکزی تأکید کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا