عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

مسئولان در مورد افزایش قیمت تخم‌مرغ تناقض گویی نکنند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزایش شدید قیمت تخم مرغ را ناشی از کمبود تولید و کاهش واردات دانست و گفت: به طور قطع رشد مصرف موجب افزایش ناگهانی تخم مرغ در روزهای اخیر نشده است.

کاظم فرهمند در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان این که مسئولان دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اظهارنظرهای متناقضی درباره افزایش قیمت تخم مرغ داشته‌اند، گفت: این رشد ناگهانی قیمت یا ناشی از کاهش تولید است یا میزان واردات کاهش چشمگیری یافته و یا در سیستم توزیع اشکال‌های اساسی وجود دارد و بهتر است مسئولان به جای تناقض گویی مشکل را رفع کنند.

نماینده مردم مهریز، بافق ، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مشکل‌هایی برای مرغداری‌ها به وجود آمد، افزود: پس از شیوع بیماری آنفلوآنزا در مرغداری‌های تخم‌گذار، بسیاری از مرغداران نتوانستند مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهند و ظاهرا میزان تولید تا حدودی کاهش یافته است.

فرهمند ادامه داد: اگر طبق گفته برخی از مسئولان سودجویان و واسطه‌ها موجب افزایش قیمت تخم‌ مرغ شده باشند باید این سؤال را پرسید که چطور دولت نمی‌تواند با این عوامل منفعت طلب مقابله کند؟

وی با بیان این که برخی مسئولان کاهش واردات را علت گرانی اخیر تخم مرغ دانسته‌اند، تصریح کرد: دست دولت در واردات باز است و اگر قیمت تخم مرغ با واردات میزان مشخصی از این محصول متعادل می‌شود باید این کار در اسرع وقت انجام شود.

افزایش قیمت شیر ولبنیات سودی برای دامداران ندارد

فرهمند درباره افزایش قیمت شیر و لبنیات نیز گفت: در ماههای اخیر قیمت علوفه به طور متوسط دو برابر شده و یارانه شیر نیز حذف شده است که در نهایت چندی پیش قیمت خرید شیر خام از دامداران حدود ۱۰۰ تومان افزایش یافت.

نماینده مهریز و بافق در مجلس با بیان این که این افزایش قیمت هنوز هم جواب رشد هزینه‌های دامداران پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را نمی‌دهد، یادآور شد: خرید شیر خام به قیمت کمتر از ۶۵۰ تومان به ضرر دامدارن است.

وی افزود: تجدید نظر در مورد یارانه شیر و تأمین علوفه ارزان از سوی وزارت جهاد کشاورزی دو راه حل متصور پیش روی دولت است.

فرهمند افزایش قیمت شیر و لبنیات در بازار مصرف را به نفع کارخانه‌های لبنی دانست و گفت: به طور حتم از این افزایش قیمت سودی نصیب دامداران نمی‌شود و در حال حاضر هم کارخانه‌های لبنی پول خرید شیر خام را با سه تا چهار ماه تأخیر پرداخت می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که وضعیت فعلی تولید در دامداری‌ها و مرغداری‌ها رضایت‌بخش نیست، گفت: مشکل‌های فعلی که بیشتر پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به وجود آمده در دراز مدت منجر به کاهش تولید در دامداری‌ها و مرغداری‌ها می‌شود و باید دولت برای رفع آنها فکری بکند.

گفتنی است در روزهای اخیر قیمت هر دانه تخم‌مرغ در خرده ‌فروشی‌ها به ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان رسیده است. در همین حال در توافق جدید دولت با اتحادیه‌ها و تشکل‌های فرآورده‌‎های لبنی، قیمت فرآورده‌های شیر و انواع لبنیات حداقل ۶ درصد و حداکثر ۸ درصد افزایش یافته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا