کاظم فرهمند مطرح کرد: توسعه صنعت سرامیک نیازمند حمایت دولت

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌ طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: توسعه صنعت مهم و اشتغالزای کاشی و سرامیک تنها با حمایت و برنامه‌ریزی دولت میسر می‌شود.

01 مهر 1390 - بعدازظهر 06:07                         تعداد باردید : 1784                          کد خبر : 39342

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌ طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: توسعه صنعت مهم و اشتغالزای کاشی و سرامیک تنها با حمایت و برنامه‌ریزی دولت میسر می‌شود.

کاظم فرهمند پبا بیان این که استان یزد یکی از قطب‌های تولید محصول کاشی و سرامیک کشور به‌شمار می‌آید و هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد از محصول کاشی و سرامیک کشور را تولید می‌کند تصرح کرد: سالانه حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب کاشی و سرامیک در استان یزد تولید می‌شود که این میزان تولید یزد را به یکی از قدرت‌های بزرگ در سطح خاورمیانه تبدیل کرده است.

نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس، بخاطر نشان کرد: این صنعت سالانه هزاران میلیارد تومان برای استان یزد درآمد دارد و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ایجاد اشتغال در این استان است.

فرهمند با بیان این که متأسفانه با وجود ظرفیت‌ها مناسب در صنعت کاشی و سرامیک هنوز بخش صادرات این صنعت شکوفا نشده است، یاد‌آور شد: هم‌اکنون افزون‌بر ۹۰ درصد از تولید این صنعت در داخل کشور مصرف می‌شود.

این نماینده مجلس، با بیان این که تعدادی از کشورها مانند چین، اسپانیا به تولید و صادرات کاشی و سرامیک با کیفیت و تنوع بالا روی آورده‌اند، افزود: صنعت تولید سرامیک استان یزد اگر می‌خواهد در بازار بین‌المللی کاشی و سرامیک حرفی برای گفتن داشته باشد، باید تنوع و کیفیت بالا را در دستور کار تولید محصول‌های خود قرار دهند.

وی با تأکید بر این که هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل صنعت کاشی و سرامیک استان یزد، کمبود آب است، بیان کرد: وزرای صنعت و معدن در سال‌های گذشته بارها در جمع صنعت‌گران استان یزد قول تأمین آب صنعت استان یزد را داده‌اند اما این وعده هنوز عملی نشده و صنعت کاشی و سرامیک نیز چشم انتظار تأمین آب مورد نیاز است.

فرهمند با بیان این که یکی دیگر از مشکل‌های صنعت کاشی و سرامیک، نبود سیستم بازاریابی منظم و دقیق است، گفت: در صورت اجرای بازاریابی مناسب سهم کشور به‌ویژه استان یزد در بازارهای بین‌المللی بیشتر خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس، با بیان این که صنعت کاشی و سرامیک استان یزد آینده روشنی را در صحنه بین‌المللی دارد، تأکید کرد: دولت باید با برنامه‌ریزی مناسب، از این صنعت مهم و درآمدزا حمایت کند.

ایران با صادرات ۴۰.۲ میلیون مترمربع کاشی هفتمین کشور صادرکننده کاشی دنیا است و ۴۰ درصد از صادرات کاشی ایران نیز به یزد اختصاص دارد.

ایران در همسایگی بزرگ‌ترین واردکنندگان کاشی جهان، عربستان سومین، امارات ششمین، عراق هفتمین و روسیه نهمین واردکننده بزرگ کاشی جهان، واقع شده است و نزدیکی جغرافیایی به مهم‌ترین بازارهای کاشی جهان مزیت بزرگی است که باید از آن بهره کافی برد، در غیر این صورت رقبایی نظیر ترکیه و به‌ویژه مصر این بازارها را به تسخیر خویش در خواهند آورد.

منبع : خانه ملت

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا