دومین درخت کهنسال جهان در ابرکوه یزد قرار دارد
محافظت از سرو ۴۰۰۰ ساله ابرکوه در دستور کار مسئولان محیط زیست

نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس با بیان این که سرو چهار هزار ساله شهرستان ابرکوه دومین درخت کهنسال جهان محسوب می‌شود، گفت: در راستای حفاظت از این اثر تاریخی – طبیعی مسئولان باید اقدامات مناسبی را انجام بدهند.


"کاظم فرهمند" با بیان این که سرو چهار هزار ساله شهرستان ابرکوه یکی از مهم‌ترین آثار طبیعی – تاریخی حوزه انتخابیه است، افزود: این درخت سالانه افراد زیادی را به شهرستان ابرکوه جذب می‌کند.


نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که تا سال پیش مدیریت و حفاظت از سرو ابرکوه به عهده سازمان میراث فرهنگی بود، تصریح کرد: هم‌اکنون مسئولیت حفاظت از این اثر طبیعی به سازمان حفاظت از محیط زیست محول شده است.


فرهمند با بیان این که حفاظت از درخت با قدمت چهار هزار سال، اعتبارهای مناسبی را طلب می‌کند، افزود: استخدام چند نگهبان برای محافظت از درخت، خریداری و تملک زمین‌های اطراف درخت و جلوگیری از ساخت آپارتمان‌ها که موجب خشک شدن درخت می‌‌شود، از مهم‌ترین اقداماتی است که سازمان حفاظت از محیط زیست باید انجام دهد.


نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌ طبیعی مجلس، تأکید کرد: مسئولان باید برای حفاظت از آثار تاریخی و طبیعی کشور مانند درخت سرو شهرستان ابرکوه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.


ارتفاع درخت سرو شهرستان ابرکوه ‪ ۲۵‬متر، دور تنه آن ‪ ۱۱/۵‬متر و محیط آن ‪ ۱۸‬متر است؛ این درخت کهن‌سال از سال ‪ ۱۳۱۲‬ به عنوان اثر ملی کشور به ثبت رسیده است، در شهرستان ابرکوه در ‪ ۱۲۰‬کیلومتری غرب شهر یزد واقع شده‌است.


پس از مسوسلاه درخت مشهورکالیفرنیا با ۴۸۰۰ سال قدمت، سرو ابرکوه در استان یزد با ۴۰۰۰ سال قدمت دومین درخت کهنسال جهان در روی زمین شناخته شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا