یزدفردا:عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی با انتقاد از ساخت سدهای بدون مطالعه در کشور گفت: ساخت سدهای بدون مطالعه در نقاط مختلف، به‌ویژه در شمال‌غرب کشور، موجب خشک شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌هایی همچون دریاچه ارومیه شده است

"کاظم فرهمند" گفت: متأسفانه در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، تاکنون هیچ تحقیق کامل و جامعی در باره آسیب‌های وارد شده به اکوسیستم طبیعی از طریق سدهای ساخته شده در نقاط مختلف کشور، مطالعه و گردآوری نشده است.


نماینده مردم مهریز،بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بی‌توجهی به مطالعه‌های علمی برای تأثیر ساخت سدها بر اکوسیستم طبیعی کشور، موجب وارد شدن خسارت‌های جبران ناپذیری به اکوسیستم طبیعی کشور شده است.


وی با بیهوده خواندن ساخت برخی از سدها در کشور افزود: در برخی از مناطق کشور، ساخت سدها نه تنها هیچ فایده‌ای نداشته است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را هم به طبعیت وارد کرده است.



۱۰۰ سد بر روی گلوگاه‌های تنفسی دریاچه ارومیه


این نماینده مردم در مجلس، با انتقاد از روند سدسازی‌ها در کشور توضیح داد: ساخت سدهای متعدد و بدون مطالعه در شمال غرب کشور، دریاچه ارومیه را خشک کرده و در مسیر نابودی قرار داده است.


وی تصریح کرد: در حدود ۱۰۰ سد بر روی رودخانه‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه در طول سال‌های گذشته ساخته شده است که این سدها وضعیت کنونی را در این منطقه ایجاد کرده است.

ساخت سدهای متعدد و بدون مطالعه در شمال غرب کشور، دریاچه ارومیه را خشک کرده و در مسیر نابودی قرار داده است


فرهمند با تأکید بر لزوم پاسخ‌گویی مسئولان در باره ساخت سدهایی که زیان‌های آنها از مزیت‌های آنها بیشتر است، بیان کرد: مسئولان مربوط و شرکت‌های آب منطقه‌ای باید در باره وضعیت پیش‌آمده در دریاچه ارومیه پاسخ‌گو باشند؛ آیا منفعت سدهای ساخته شده بیشتر از خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است؟!


وی با اظهار امیدواری برای آغاز فعالیت تحقیقاتی گسترده برای ساخت سدهای مختلف در کشور یادآور شد: باید در باره سدهای ساخته شده در کشور، تحقیق‌های کاملی انجام و یک بانک اطلاعاتی از سدهای ایران گردآوری شود تا میزان آسیب ساخت این سدها به اکوسیستم کشور مشخص شود.



آب دریاچه ارومیه در پشت سدهای ساخته شده


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد: با مشخص شدن آسیب‌های وارد شده به اکوسیستم کشور در مناطقی که سدها بدون در نظر گرفتن استانداردهای اصولی ساخته شده‌اند، شاید مسئولان در ذهن خود که تنها بر تأمین نیاز آب شیرین کشور از طریق سدسازی تأکید دارند، بازنگری کنند.


آمار رسمی نشان می‌دهد که سدهای موجود در ایران، با هزینه سنگینی که به کشور تحمیل کرده‌اند، تنها ۵ درصد برق ایران را تأمین و حدود ۱۰ درصد اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کنند، اما ایجاد همین سدها موجب شده است که همه رودخانه‌های مهم ایران و دریاچه‌هایی مثل ارومیه و تالاب‌هایی مثل گاوخونی آسیب ببینند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا