یزدفردا :امیرترقی نژاد-خبرنگاریزدفردا:سرو چک چک، چنار کرخنگان، توت و گردوی نیر، سرو فیروزآباد، سرو باغ خواجه تفت، سروهای مقدس روستای خرو و دهها درخت که عمده آنها سرو و چنار هستند از جمله درختان کهنسال استان یزد به شمار می روند، که در این میان سرو ابرکوه از کهنسال ترین درختان این استان و البته جهان است.

سرو ابرکوه، با 4000 سال قدمت دومین درخت کهنسال جهان و اورگانیسم زنده در روی زمین شناخته شده ، ولی این روزها با اندر مشکلاتی گیر افتاده که دوستداران گردشگری و طبیعت را نگران خود ساخته است.به طوریکه مسئول سازمان مردم نهاد حمایت از سرو ابرکوه می گوید: شورای سرپرستی و مدیریت سرو ابرکوه که برای بررسی و رفع مشکلات سرو 4500 ساله ابرکوه تشکیل شده هنوز وارد کار اجرایی نشده است.

عبدالرحمن میرزا ابوالقاسمی اظهارمی دارد: سرو کهنسال ابرکوه به عنوان دیرزیست ترین موجود زنده دنیا مشکلات عدیده ای دارد که ظرف سالهای گذشته پیگیریهای بسیاری برای آن انجام شده اما این پیگیریها چندان مثمرثمر نبوده است.

نماينده مردم ابرکوه در مجلس نیز با بيان اين که سرو چهار هزار ساله شهرستان ابرکوه دومين درخت کهنسال جهان محسوب مي‌شود، می گوید: در راستاي حفاظت از اين اثر تاريخي – طبيعي مسئولان بايد اقدامات مناسبي را انجام بدهند.


کاظم فرهمند با بيان اين که سرو چهار هزار ساله شهرستان ابرکوه يکي از مهم‌ترين آثار طبيعي – تاريخي حوزه انتخابيه است، افزود: اين درخت سالانه افراد زيادي را به شهرستان ابرکوه جذب مي‌کند.

نماينده مردم ابرکوه در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اين که تا سال پيش مديريت و حفاظت از سرو ابرکوه به عهده سازمان ميراث فرهنگي بود، تصريح کرد: هم‌اکنون مسئوليت حفاظت از اين اثر طبيعي به سازمان حفاظت از محيط زيست محول شده است.

فرهمند با بيان اين که حفاظت از درخت با قدمت چهار هزار سال، اعتبارهاي مناسبي را طلب مي‌کند، افزود: استخدام چند نگهبان براي محافظت از درخت، خريداري و تملک زمين‌هاي اطراف درخت و جلوگيري از ساخت آپارتمان‌ها که موجب خشک شدن درخت مي‌‌شود، از مهم‌ترين اقداماتي است که سازمان حفاظت از محيط زيست بايد انجام دهد.

نايب رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع‌ طبيعي مجلس، تأکيدمی کند که مسئولان بايد براي حفاظت از آثار تاريخي و طبيعي کشور مانند درخت سرو شهرستان ابرکوه برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام دهند.

البته در این میان مسئول سازمان مردم نهاد حمایت از سرو ابرکوه با بیان اینکه این پیگیریها نسبت به بی توجهی های گذشته قابل توجه بوده است، به خبرگزاری مهرگفته، اما کارهای انجام شده به هیچ وجه نمی تواند پاسخگوی عوارض و آسیبهای وارد شده به این درخت در طول سالهای متمادی باشد.

میرزا ابوالقاسمی با اشاره به برخی مشکلاتی که هم اکنون سرو کهنسال ابرکوه را تهدید می کند، بیان داشت: جاده موجود در مجاورت این درخت و تردد خودروها از مهمترین مشکلات این درخت کهنسال است.

وی یادآور شد: حفاظت فیزیکی از این درخت نیز به هیچ وجه مطلوب نیست و هر فردی به راحتی به این درخت دسترسی دارد که این دسترسی طی سالهای گذشته آسیبهای زیادی به سرو کهنسال ابرکوه وارد کرده است.

میرزا ابوالقاسمی ادامه داد: در گذشته طرح مطالعاتی برای سرو ابرکوه نوشته که این طرح وسیع و جامع است اما از ایرادات مهم آن عدم ورود شورای سرپرستی و مدیریت سرو ابرکوه به مرحله اجراست.

وی افزود: ریاست این شورا با فرماندار ابرکوه است اما هنوز هیچ کار عملی از این شورا مشاهده نشده است.

میرزا ابوالقاسمی عنوان کرد: در سفر سوم ریاست جمهوری نیز مبلغی حدود 800 میلیون تومان برای سرو ابرکوه پیش بینی شده اما اقدامی برای جذب آن نشده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، محیط زیست متولی اصلی این درخت است، افزود: این درخت اکنون در محاصره منازل مسکونی است و با اعتبار پیش بینی شده باید بخشی از اراضی که در تملک مردم و شهرداری است، خریداری شود.

میرزا ابوالقاسمی اظهار امیدواری کرد: با جذب این اعتبار، شورای سرپرستی و مدیریت سرو ابرکوه به زودی وارد مرحله عملیاتی و اجرایی شود.

وی عنوان کرد: اکنون مشکلات این درخت بین متولیان مختلف سرگردان است و هیچ یک از ارگانها به طور جدی وارد بحث ساماندهی وضعیت و رفع مشکلات این درخت نمی شوند.

میرزا ابوالقاسمی در مورد NGO حمایت از سرو ابرکوه نیز بیان داشت: شهرستان ابرکوه دارای 350 اثر تاریخی است که تعداد زیادی از آنها در فهرست آثار تاریخی ثبت شده که سرو ابرکوه از شاخص ترین آنهاست.

به هرحال سرو ابرکوه دومین اثر طبیعی ایران که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده،با مشکل دیگری همچون عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین از کنار خود و دود ناشی از آن نیز مواجه است.به اعتقاد کارشناسان این مسئله با عث شده که سرو ابرکوه با خطرات زیست محیطی هم مواجه باشد.

لازم به ذکر است،ارتفاع درخت سرو شهرستان ابرکوه ‪ ۲۵‬متر، دور تنه آن ‪ ۱۱/۵‬متر و محيط آن ‪ ۱۸‬متر است.

اين درخت کهن‌سال از سال ‪ ۱۳۱۲‬ به عنوان اثر ملي کشور به ثبت رسید که پس از مسوسلاه درخت مشهورکاليفرنيا با ۴۸۰۰ سال قدمت، سرو ابرکوه در استان يزد با ۴۰۰۰ سال قدمت دومين درخت کهنسال جهان در روي زمين شناخته شده است


گزارش تصویری :سفر به ابرکوه




گزارش تصویری :سفر به ابرکوه


گزارش تصویری :سفر به ابرکوه




گزارش تصویری :سفر به ابرکوه




گزارش تصویری :سفر به ابرکوه


گزارش تصویری :سفر به ابرکوه


گزارش تصویری :سفر به ابرکوه

سرو دوم ابرکوه
















  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا