نماینده مردم 5 شهرستان استان یزد در مجلس گفت:با توجه به اینکه افزایش سطح زیر کشت به خاطر محدودیت آب و زمین امکان پذیر نیست، تنها راه افزایش تولید و بالا بردن کیفیت در این بخش، استفاده از توان تولیدی و علمی محققین کشور است.

کاظم فرهمند در بازدید از طرح های تحقیقاتی ایستگاه تحقیقاتی محصولات باغبانی کرج اظهار داشت: کشور ما به خاطر تنوع آب و هوائی و سیستم جغرافیائی مناسب، دارای تنوع محصولات زراعی و باغی بسیاری است.

وی افزود: ارقام و ژنوتیپ های مختلفی در کشور وجود دارد که به عنوان یک گنجینه گرانبها کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

فرهمند خاطر نشان کرد: بطور مثال، انار استان یزد دارای بیش از 700 ژنو تیپ مختلف است که در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور جمع آوری شده است و بر روی آن ها کار تحقیقاتی انجام می شود، ولی کمتر مشکلات این بخش تحقیقاتی در کشور دیده شده است.

فرهمند عنوان کرد: بسیاری از محصولات از جمله پسته، مرکبات و نخیلات دارای موسسه تحقیقاتی هستند و این درحالی است که در بسیاری از موارد شاهد هیچ موسسه تحقیقاتی نیستیم و یا برخی از محصولات، تنها دارای ایستگاه تحقیقاتی است.

وی یادآور شد: این گنجینه های با ارزش در نوع خود در کشور و جهان بی نظیر است و می بایست در مورد حفاظت کامل از آن ها تلاش کنیم تا مراکز تحقیقاتی بتوانند ، با ارائه خدمات علمی و تحقیقاتی یاری رسان بخش کشاورزی باشند.

فرهمند افزود: در حال حاضر، علم در کشاورزی حرف اول را می زند و بدون آن نمی توان تولید 100 میلیون تن فعلی محصولات کشاورزی را، به 300 میلیون تن ظرفیت کشور ارتقاء داد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه افزایش سطح زیر کشت به خاطر محدودیت آب و زمین امکان پذیر نیست، تنها راه افزایش تولید و بالا بردن کیفیت در این بخش، استفاده از توان تولیدی و علمی محققین کشور است.

فرهمند با یادآوری این مسئله که بیش از 5 هزار محقق در بخش کشاورزی وجود دارد، کمبود اعتبار و تجهیزات در اکثر مراکز پژوهشی را، یک مشکل اساسی ذکر نمود.

وی اظهار امیدواری نمود که با اعتبارات خوبی که در کشور وجود دارد، این مشکلات به زودی مرتفع شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا