نماینده یزد:

 

مسئولان اداری استان نه تنها نباید در مقابل تذکرات نمایندگان، موضع بگیرند،

 بلکه به تبعیت از دستورات اولیای دین، باید نقد و انتقاد را یک موهبت و هدیه تلقی کنند

نماینده یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ارتباط مسئولان استانی با نمایندگان را امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: بعید به‌نظر می‌رسد بدون بهره‌گیری از این ظرفیت تعیین‌کننده، توفیقات چندانی حاصل شود.

 

 

به گزارش یزدفردا : "علی اکبر اولیاء" در یادداشتی در نشریه "بشارت نو" نوشت: مجلس شورای اسلامی، بنا به فرمایشات حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و قانون اساسی، در رأس امور کشور قرار دارد و نمایندگان منتخب مردم، در این جایگاه مقدس، مسئولیت قانونگذاری و نظارت بر امور کشور را بر عهده دارند. اشراف نمایندگان بر امور کشور، آشنایی با قانون اساسی و روش‌های قانونگذاری و ارتباط مستقیم با مردم، مخصوصاً تشکل‌های مردمی، عوامل مهم، در ایفای مؤثر نقش آنها است.

علاوه بر وظایف قانونگذاری و نظارت، نمایندگان به خاطر موقعیت خود، عملاً نقش را برای پیشرفت و توسعه استان بر «دیده‌بان »عهده دارند و می‌توانند در ترسیم مسیر و راه استان و تحقق برنامه‌های توسعه و انتظارات مردم، بسیار کارساز باشند. این نقش، به‌علت تماس مستمر با مردم و شنیدن حرف‌ها و مشکلات و زمینه جلب مشارکت آنها از یک سو، و از سوی دیگر، ارتباط نزدیک با تمامی مسئولان اجرایی کشور و تعامل با آنها، نقشی استثنایی و بی‌بدیل است.

در این صورت، ارتباط مسئولان استانی با نمایندگان، امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر بوده و بعید به‌نظر می‌رسد بدون بهره‌گیری از این ظرفیت تعیین‌کننده، توفیقات چندانی حاصل شود.

ضمن قدردانی از تلاش‌های ارزشمند جناب حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی‌زاده و جناب آقای مهندس فرهمند، در دوران عهده‌داری مسئولیت ریاست مجمع نمایندگان استان و با توجه به واگذاری این مسئولیت به اینجانب در این برهه، نکاتی را معروض می‌دارم:

اعضای محترم شوراهای اسلامی شهر و روستا، بخش، شهرستان و استان، با توجه به ارتباط مستمر با مردم، نقش واسطه‌ای مهمی برای جمع‌بندی نظرات مردم و خواسته‌های آنها دارند. اینجانب به‌عنوان خدمتگزار مردم و نمایندگان، مشتاقانه و کماکان، ارتباط با شوراهای یادشده و تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای را به‌عنوان یک سرمایه و نعمت تلقی کرده و امیدوارم به لطف حضرت حق، برای انجام وظیفه خوب یک نماینده، همواره از این نعمت بزرگ متنعم باشم.

اطلاعات، یک عنصر حیاتی است که توسط مردم، شوراها و تشکل‌ها به نمایندگان می‌رسد. طبعاً علاوه بر اطلاعات خام، جمع‌بندی‌ها و تحلیل‌ها توسط منتخبان مردم، ارزشی مضاعف خواهد داشت. این جریان اطلاعاتی از سوی مردم و تشکل‌ها و به‌ویژه کارشناسان بخش‌های دولتی و غیردولتی، نقش بسیار مهم و ارزشمندی در فرایند قانونگذاری و نظارت از سوی نمایندگان محترم خواهد داشت. در مورد دستگاه‌های اجرایی، اطلاع‌رسانی آنها از کارهای در دست اقدام به نمایندگان و حصول اطمینان از حسن اجرای امور، امری کاملاً ضروری است. همچنین انعکاس تنگناها و مشکلات، چه جهت انعکاس به مسئولان کشوری و چه توجه در اصلاح و تجدیدنظر در قوانین موجود و یا تصویب قوانین جدید، بسیار حائز اهمیت است.

نکته دیگر، رابطه نظارتی نمایندگان بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی است. زمانی که نمایندگان می‌توانند در مورد مسائل کشور، به رئیس‌جمهور محترم و وزرا تذکر داده، سؤال کرده و حتی استیضاح نمایند، بدیهی است این وظیفه نظارتی بر حوزه انتخابیه و استان که در آن، نظارت و اشراف دقیق‌تر دارند، محرز و مسلم است. بنابراین، مسئولان اداری استان نه تنها نباید در مقابل تذکرات نمایندگان، موضع بگیرند، بلکه به تبعیت از دستورات اولیای دین، باید نقد و انتقاد را یک موهبت و هدیه تلقی کنند و البته سازوکاری بیندیشند که انتقادها را مستقیم بشنوند و پاسخگو باشند.

بدیهی است درصورت عدم‌پاسخگویی مسئولان استانی، نمایندگان ناگزیر خواهند بود مشکل را به مسئولان ملی و عنداللزوم با تذکر، سؤال و حتی استیضاح که طبعاً انعکاس رسانه‌ای خواهد داشت، مطرح و پیگیری نمایند.

در پایان، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم روحیه تفاهم، تعامل بین همه مسئولان خدوم و ارتباط مستمر با مردم، امیدوارم زمینه بهره‌برداری از اندیشه و توان عظیم مردم بسیار خوب و متدین، فهیم و سختکوش استان که با گذشته‌ای درخشان، در نیکنامی شهره خاص و عام اند، و همچنین زمینه تداوم رشد و توسعه استان و ارتقای شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی و تعالی فردی و جمعی ان‌شاءالله فراهم گردد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا