کاظم فرهمند:

از مهم‌ترین مشکلات صادرات گل‌های زینتی استان یزد نبود حمل و نقل مناسب برای این امر است

یزدفردا:نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس، سابقه صنعت پرورش گل‌های زینتی در استان یزد را ۱۵ سال خواند و گفت: صنعت پرورش گل‌های زینتی برای رشد و پیشرفت، به فرهنگ‌سازی و توچه بیشتر مسئولان نیاز دارد.


"کاظم فرهمند" با بیان این که صنعت پرورش گل‌های زینتی از حدود ۱۵ سال پیش در استان یزد فعال شده است، افزود: در این مدت این صنعت پیشرفت چشمگیری داشته است.


نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که متاسفانه حدود هشت سال است که صنعت پرورش گل‌های زینتی با مشکل روبه‌رو شده است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت معضل خشکسالی استان یزد است.


وی با بیان این که بیشتر تمرکز مراکز پرورش گل‌های زینتی در مناطق کوهستانی استان یزد است، افزود:

این مناطق هم که تا چند سال پیش برای پرورش گل بسیار مناسب بود، هم‌اکنون به علت خشک شدن قنوات و چاه‌ها با مشکل روبه‌رو شده‌اند.


فرهمند با بیان این که یکی از مهم‌ترین راه‌های رشد و توسعه صنعت پرورش گل‌های زینتی، صادرات این محصول به خارج کشور است، یاد‌آور شد: بخش چشمگیری از گل‌های زینتی استان یزد به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی در باره مشکلات صادرات گل‌های زینتی استان یزد، توضیح داد: از مهم‌ترین مشکلات صادرات گل‌های زینتی استان یزد نبود حمل و نقل مناسب برای این امر است، به این‌گونه که در استان یزد حتی یک هواپیما هم برای صادرات گل‌های زینتی وجود ندارد و صادر کنندگان مجبور هستند که گل‌های خود را از طریق زمینی صادر بکنند که این کار به گل‌ها بسیار آسیب می‌زند.


این نماینده ادامه داد: یکی دیگر از علت‌های افت و آسیب صنعت گل‌های زینتی استان یزد نبود فرهنگ خرید گل در کشور است؛ به‌این گونه که مردم خیلی کم تمایل به خرید گل‌های زینتی دارند.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، تأکید کرد: صنعت پرورش‌ گل‌های زینتی با تمام توسعه و پیشرفتی که در چند سال اخیر به دست آورده است نیازمند کمک مسئولان دولتی برای رشد هر چه بیشتر است.


این در حالی است که از ۳۵۰ هکتار سطح زیر کشت گل‌خانه استان یزد تنها پنج درصد به کشت گل‌های تزیینی اختصاص دارد؛ وسعت گلخانه‌های گل رز استان یزد، هفت هکتار است.

خانه ملت
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا